جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


سال نو و روزی نو


سال نو و روزی نو
خیلی چیزها می تواند استرس زا باشد، مثلاً همین تعطیلات نوروزی كه برای بسیاری از ما با فشار روانی همراه است. راه هایی وجود دارد كه با كاستن از این فشارها می توان از تعطیلات خود لذت بیشتری برد.
۱) از خودتان توقع زیادی نداشته باشید:
در ایام نوروز بیشتر ما نیاز داریم كه توقعات واقع بینانه ای از خود داشته باشیم. تعطیلات خود را با امكانات موجود مناسب كنید نه با نیازهای ایده آل و تخیلی. می توانید خانواده را به دور خود جمع كرده و از آن ها بپرسید: چگونه تعطیلات امسال خود را برگزار كنیم؟ با انجام مشورت خانوادگی می توانید زمانی را برای خود و احتمالاً پختن شیرینی و غذا به طور دسته جمعی در نظر بگیرید.
چنانچه كارهایی را كه قرار است انجام شود از قبل برنامه ریزی كنید می توانید از غوطه ور شدن در فشارهای روانی برحذر باشید.
۲) تعطیلات خود را آن گونه كه مایلید، تنظیم كنید:
برخی تعطیلات را صرف دید و بازدید می كنند، عده ای مدت دید و بازدید را كوتاه می كنند و مدت بیشتری را به تفریح خانوادگی و مسافرت می گذرانند. شما چه طور برنامه ریزی كرده اید؟
۳) بكوشید آشتی كنید:
تعطیلات نوروزی ممكن است مجالی برای تجدید رابطه و حل اختلافات و سوء تفاهم های گذشته باشد. اگر شما طی سال نتوانسته اید با برخی از فامیل و آشنایان فرصت های خوبی برای ارتباط داشته باشید، احتمالاً ممكن است این شرایط در ایام نوروز نیز تغییر نكند بنابراین در برخورد با این دسته از اقوام و آشنایان رفتار محترمانه ای داشته باشید چون ممكن است از هر روزنه ای در گفت وگوی دیگران نوعی نیش زبان جاری شود. بكوشید خنثی باقی بمانید. این را بپذیرید كه اگر تاكنون اختلافات حل نشده است احتمال این كه در ایام تعطیل نیز حل و فصل شود كم است. اوقات فراغت خود را خراب نكنید.
۴) عیدی بگیرید و عیدی بدهید:
در آیین و مراسم نوروزی ما عیدی دادن و عیدی گرفتن یك سنت ماندگار، زیبا و از جذاب ترین رسوم ایام خوش نوروز است اگر نبود كه دولت هم به كارمندانش عیدی نمی داد! كسی نیست كه عیدی دادن یا عیدی گرفتن برایش خوشایند نباشد، گذشته از آن، مفهومی كه در پس هر هدیه نهفته است، اهمیت دارد نه خود هدیه، در دادن هدیه به فكر شكار قلب ها باشید نه خرید بهترین هدیه ها از مغازه.
۵) تسلیم اندوه نشوید:
ممكن است در ایام نوروز اندوه افزایش یابد، تنهایی از جمله این موارد است، می توانید راهی را برای پركردن جای خالی دیگران، و گرم كردن قلب آن ها بیابید، مثلاً وضعیت مادری را در نظر بگیرید كه با ازدواج تنها دخترش احساس تنهایی شدید می كند. چنانچه خودتان عصبانی شدید خشمتان را به درون نریزید و از دیگر سو مراقب باشید كه با شدت تمام آن را ابراز كنید.
● سال نو
سال نو، زمان بررسی گذشته و برنامه ریزی برای آینده است. اگر این كار را نكرده اید از این پس به فكر باشید بنابراین:
▪ زمانی را برای تفكر اختصاص دهید زیرا سرچشمه قدرت است.
▪ زمانی را برای رویا اختصاص دهید زیرا روح تان را به عوالم بالا پیوند می دهد.
▪ زمانی را برای كاركردن اختصاص دهید زیرا بهای آن موفقیت است.
▪ زمانی را برای مطالعه كردن اختصاص دهید زیرا سرچشمه دانش است.
▪ زمانی را برای بهداشت و سلامتی اختصاص دهید زیرا گنجینه زندگی است.
▪ زمانی را برای مهرورزی و محبت كردن اختصاص دهید زیرا سبب شادی و نشاط می شود.
▪ و زمانی را برای نیایش و عبادت اختصاص دهید زیرا گرد و غبار زندگی مادی را از چشمان شما می زداید و شما را به ذات الهی پیوند می دهد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید