سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


سبزی پلو با ماهی


سبزی پلو با ماهی
خوردن یكی از قدیمی ترین ضروریات و در عین حال تفریحات بشری بوده است.تحقیقات نشان می دهد ایرانیان در شمار نخستین مردمانی بودند كه به طبخ غذا پرداختند. آش، سوپ و میرزاقاسمی با چهار هزار سال قدمت نشان از تمدن ایرانیان دارد.عمر سبزی پلو با ماهی به عنوان غذای ویژه شب عید در مقایسه با قدمت چند هزار ساله نوروز بسیار كوتاه است. قدیم ترها، ایرانیان در شب عید، خوراكی غیر از اطعمه همیشگی و روزمره و به اصطلاح غذایی اعیانی مانند فسنجان یا شیرین پلو طبخ می كردند. معلوم نشده كه سبزی پلو و ماهی(سفید) از چه زمانی عنوان غذای رسمی شب عید نوروز را با خود یدك می كشد.
▪ مواد لازم:
برنج، روغن، ماهی تازه و متوسط، سبزی ها شامل: تره، جعفری، گشنیز، شوید، بابونه (اگر دسترستان بود) و سیر تازه.
▪ شیوه پخت:
طبق روال همیشگی آشپزی تان، اول برنج را در آب جوش بریزید و آبكش نمایید سپس سبزی های ساطور شده را كه از قبل آماده كرده اید لابه لای برنج بگذارید و فراموش نكنید كه گذاشتن چند ساقه سیر تازه در وسط سبزی پلویتان، عطر خاصی به غذا می بخشد.
▪ آماده كردن سبزی:
دقت كنید كه سبزی پلو را با ساطور نباید خرد كنید كه له شود چون آب انداخته و برنج را به هم می چسباند. شما می توانید هنگام پخت دادن به برنج در لحظات آخر سبزی را ریخته و پس از چند جوش آبكش كنید اما بسیاری معتقدند شما نوع اول را بهتر است انتخاب كنید یعنی سبزی را پس از آبكش نمودن برنج لابه لای آن بپاشید، زیرا مزه و عطر و بوی سبزی به جا مانده و با جوشیدن و آبكش شدن از بین نمی رود.
▪ شیوه پخت ماهی:
شما و ذایقه افراد خانواده تان تعیین می كند كه از كدام روش برای پخت ماهی استفاده كنید اما اگر عقیده متخصصان تغذیه را بخواهید به شما می گویند: «گوشت ماهی سفید لذیذ و شكننده است لطفاً آن را نفله نكنید!»
در روش اول می توانید ماهی را شكم پر كنید در این صورت هم شكل ماهی حفظ می شود و هم گوشت آن در اثر نسوختن مغذی تر است. در صورت تمایل می توانید ماهی را در فر یا تنور و یا كباب پز، كباب كنید.(ماهی برای كباب شدن به نسبت حجم و ضخامتی كه دارد از نیم تا یك ساعت در فر ۲۰۰ درجه یا وسایل دیگر، آماده می شود) نوع سوم آماده سازی ماهی، سرخ كردن آن در روغن است (فراموش نكنید كه پوست ماهی در حالت سرخ شده، چندان فایده ای ندارد!) اكنون انتخاب با شما است.
▪ وقتی ماهی لیز می خورد: همه ما بارها شاهد لیز خوردن ماهی از روی تخته گوشت بوده ایم چنانچه می خواهید همه آداب آماده سازی سبزی پلو با ماهی را به جا آورید و خودتان ماهی را در آشپزخانه پاك كنید، از دو روش زیر استفاده كنید:
الف) كمی نمك روی تخته ای كه ماهی بر روی آن قرار می گیرد بپاشید. نمك سبب می شود ماهی به تخته بچسبد.
ب) می توانید از چند برگ روزنامه استفاده كنید.
▪ تیغ های خوش خط و خال:
كم نبوده اند خانواده هایی كه همان شب عید به هنگام خوردن سبزی پلو با ماهی، به زخم تیغ های ماهی گرفتار شده اند و كار برخی نیز به بیمارستان كشیده شده است. به نظر می رسد خوردن ماهی ترتیب و آدابی دارد. در زیر به سه نكته اشاره شده است برای كسانی كه خدای ناكرده تیغ ماهی در گلویشان ممكن است گیر كند:
۱) به هنگام خوردن ماهی از ششدانگ حواستان بهره بگیرید.
تیغ های ریز را به خوبی از هم جدا كنید و در این كار نیز صبور باشید، به زحمتش می ارزد!
۲) پیشگیری كنید. به عنوان كدبانوی منزل، ظرف ماهی را با قطعات سیب زمینی پخته تزیین نمایید تا در صورت گیر كردن تیغ ماهی از این قطعات استفاده كنید.
۳) برای تسكین درد و ناراحتی ناشی از خراش تیغ ماهی در گلو، به آرامی آب لیموترش را قورت بدهید... اگر مشكل بسیار حاد بود، جای هیچ گونه درنگ نیست و سریعاً فرد را به پزشك برسانید.
▪ چند نكته: روی سبزی پلو دم كشیده با زعفران خوش رنگ تر می شود. اگر فردی از اعضای خانواده میانه خوبی با ماهی و بوی آن ندارد، كوكوسبزی نخستین گزینه جایگزین ماهی است. برخی معتقدند كه این غذا را می توان با دست هم خورد، البته به شرطی كه زیر ناخن ها به خوبی تمیز شده باشد! دلیل آن این كه ماهی جز با دست از تیغ و استخوان جدا نمی شود. به خاطر داشته باشید، سرو ماهی بدون نارنج یا لیموترش، پا نهادن بر قسمتی از رسومات حسنه سفره ایرانی است.
كبری دلیران
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید