جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مغزهای ریزمغذی


مغزهای ریزمغذی
● كدام آجیل خوردن دارد؟
جهان پر از نعمات بیشمار است و بی تردید خشكبارهای سخت پوست با چربی های اشباع شده و خاصیت ضد سرطانی، بیشترین خدمت را به ما می كنند. معروف ترین آجیل ها تركیبی است از بادام، پسته، فندوق و گردو و البته این آخری دیری است كه در ظرف های آجیل نوروزی ما ایرانیان جایی ندارد. گردو از قدیم ویژه آجیل شب یلدا و چهارشنبه آخر سال بوده است.
آجیل ها و مغزها، منابع سرشاری از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های آنتی اكسیدانی هستند. آجیل های حاوی ریز مغذی مهمی به نام سلینوم اند كه باز هم خاصیت ضدسرطانی دارند. سایر مواد با ارزش آجیل ها عبارتند از: فسفر، منیزیم و اسید لینولینك.
یك هفته به حلول سال نو باقی است و بنا به سنت كهن و به فراخور بودجه، خانواده ها اقدام به خرید آجیل می كنند. اكنون كه قرار است آجیل را در ظرف های شیك به میهمانان نوروزی مان تعارف بكنیم و خودمان نیز هر روز ناخنكی به ظرف آجیل بزنیم، بد نیست از خواص تك تك این مغزهای ریز مغذی مهم اطلاعات بیشتری داشته باشیم.
▪ بادام:
بادام در شمار با ارزش ترین دانه های خوراكی است. به گواه تاریخ، بادام بسیار مورد علاقه فراعنه مصر بوده است. رومی های باستان بادام را در مراسم عروسی به نشانه خوشبختی به عروس و داماد می دادند، این سنت هنوز در ایتالیا مرسوم است.
هر دانه بادامی كه میل می كنید حاوی ریزمغذی های مهمی همچون منیزیم، پتاسیم، فسفر، مس، ویتامین B۲ و یناسین است. به این ریزمغذی ها، كلسیم و ویتامین E را نیز بیفزایید. تحقیقات تازه محققان كانادایی نشان می دهد چنانچه افراد مبتلا به كلسترول بالا روزانه ۳۰ گرم بادام مصرف كنند از میزان كلسترول زیان آور خونشان تا ۴ درصد كم می كند. بادام خوشمزه است به همین دلیل ساده مراقب باشید به واسطه روغن زیادی كه دارد واقعاً چاق كننده است.
پسته: شاید بتوان گفت كشور كهن و اسلامی ایران ما به همان اندازه كه به داشتن نفت معروف است به دارا بودن «پسته» نیز شهره است.
می گویند پسته، قدمتی صد هزار ساله دارد. این دانه مهم حتی در زبان انگلیسی با كمی تفاوت ادا می شود. چینی ها به پسته، آجیل خندان اطلاق می كنند. چنانچه قرار است ۱۰۰ گرم از این خوش خورترین و خوشمزه ترین دانه خوراكی روی زمین را میل كنید بدانید كه مقادیری آب، پروتئین، مواد چرب، كلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، فولات و ویتامین های A، B۱ و B۳ را خورده اید و حتماً پس از نوش جان كردن این همه مواد سودمند در یكصد گرم پسته، مغز و ذهنتان تقویت می شود و خونتان رنگین تر! اگر معده ضعیفی دارید حتماً پسته را با برگه هلو و یا قیسی میل نمایید.
از خاطر نرود كه پسته گرم و خشك است و خوردن زیاد آن سبب گرمی و بروز دانه های قرمز رنگ در پوست می شود.
▪ فندق:
همین اول بگوییم كه همه می توانند فندق بخورند حتی مبتلایان به بیماری دیابت! ناگفته پیداست كه این مغز به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی فسفر معروف است. از روغن فندوق به واسطه داشتن طعم و عطر ملایمی كه دارد در صنعت عطرسازی و نقاشی بسیار استفاده می شود. از آن جا كه افراد فكور زیاد فسفر می سوزانند توصیه می شود در ایام نوروز فندق های سفید و قهوه ای رنگ ظرف آجیل را هدف بگیرند. حتماً می دانید كه گران ترین مغز آجیل، همین فندق سفید و قهوه ای رنگ است!
▪ تخمه های شور و خوشمزه و فریب دهنده:
متاسفانه امروزه به دلیل خوشمزه بودن تخمه های شور كمتر كسی طالب تخمه های بو نداده است. شاید بیشتر ما ضمن سال به ویژه هنگام تماشای بازی پرهیجان فوتبال یا یك فیلم سینمایی اكشن از تخمه های سفید كدو و «جاپونی» رنگ شده(اگر در نوشتن این واژه اشتباه نكرده باشم!) استفاده كرده ایم اما به دلیل تعطیلات نوروزی و تقریباً بیكار بودنمان، به احتمال تخمه های بیشتری خواهیم خورد!
اگر شما هم در شمار افرادی هستید كه دوستدار تخمه اید ترجیحاً بدانید كه تخمه های بو داده خاصیت غذایی زیادی ندارند و برعكس چاق كننده اند.
اما این دلیل نمی شود كه از خواص تخمه ها نیز یادی نكنیم. تخمه ها از هر نوعش كه باشند دارای مقدار زیادی پروتئین، آهن، روی و فسفر هستند.به گواه تاریخ، نخستین مصرف كنندگان تخمه ها به ویژه آفتابگردان، مطمئناً ما نبودیم بلكه سرخ پوستان بومی امریكا بوده اند. آن ها گل آفتابگردان را كه از خانواده گل مینا است، ۲ هزار سال قبل می كاشتند.
مرضیه صاحب قدم
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید