جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ظریف مثل نکته


ظریف مثل نکته
● رشید شیاز (راک شیاز)
▪ قهرمان میان وزن مسابقات ۲۰۰۴ NPC
موفقیت همواره در پی توجه به نکات ظریف و کوچک و کنار هم قرار دادن آنها به‌دست می‌آید. هرگز با یک نکته کلی نمی‌توان توقع موفقیت داشت چرا که اگر به همان سادگی بود خیلی‌ها باید امروز موافق می‌بودند که این صحت ندارد. در مقایسه با خیلی رشته‌های ورزشی دیگر، بدنسازی رشته‌ای است که در آن نکات، نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و گاهی یک یا دو نکته است که قهرمان را از نایب قهرمان جدا می‌کند.
در این مبحث، ۳ بدنساز صاحب نام به نکاتی اشاره می‌کنند که برای درک و فهم آن زمان ارزشمندی را صرف کرده‌اند. حالا شما با دانستن این نکات مظتوانید از تکرار خیلی اشتباهات در مورد خود جلوگیری کنید.
در دوره آماده‌سازی‌ام برای شرکت در مسابقات NPC سال ۲۰۰۴ از یک تکنیک خاص در اجراء تمرینات هوازی خود استفاده کردم که باعث شد فیزیکم خشک‌تر، سخت‌تر و پرجزئیات‌تر شود بعد از آن دوره تا به حال از همان روش تمرین هوازی استفاده کرده‌ام.
در این روش تردمیل را روی شیب ۱ تنظیم می‌کنم و با سرعت ۴/۱۰ کیلومتر در ساعت ۲ دقیقه می‌دوم، سپس یک دقیقه پائین می‌آیم تا استراحت کنم. بعد از آندرباره روی تردمیل می‌روم و این بار با سرعت ۲/۱۱ کیلومتر در ساعت به مدت ۲ دقیقه می‌دوم. پس از آن یک دقیقه استراحت می‌دهم و همین رویه را ۱۰ بار تکرار می‌کنم تا جمعاً بشود ۳۰ دقیقه تمرین هوازی. با این رویه ۳ جلسه در هفته تمرین می‌کنم.
این روش ساده متابولیسم بدنم را تا حدود زیادی افزایش می‌دهد به‌طوری که اشتهایم خیلی زیاد می‌شود. در روزهائی که ترین هوازی ندرم، کربوهیدرات مصرفی را محدود می‌کنم و در عرض بیشتر پروتئین می‌خورم. یعنی در روز عادی که تمرین هوازی دارم اگر ۳۰۰ گرم پروتئین بخورم در روزی که تمرین هوازی انجام نمی‌دهم حدوداً ۴۰۰ گرم پروتئین مصرف می‌کنم. این رویه را به مدت ۲۱ روز انجام می‌دهم و آن را معجزه ۲۱ روزه می‌نامم که می‌توانید آن را آزمایش کنید.
● جان جکسون
▪ قهرمان ملی مسابقات NPC سال ۲۰۰۱
من یک تنیک رژیمی پیدا کرده‌ام و آن اینکه متوجه شده‌ام که برای رسیدن به فرم بدنی دلخواه و مناسب برای مسابقه لزومی به تحمل گرسنگی نیست. زمانی که رژیم دارید، خوردن غذاهای سالم و تمیز که برای بدنسازی مفید است یک امر مهم به‌شمار می‌آید. مصرف غذاهای سالم اشتها را کم می‌کند. به‌نظر ساده می‌آید اما من خودم تا زمانی‌که از نام پرینس در کنار خود به‌عنوان متخصص تغذیه کمک نگرفته بودم متوجه این موضوع مهم نبودم. او مرا کمک کرد تا رژیم‌های غذائی خود را برای مسابقه حرفه‌ای تورنتو در سال ۲۰۰۵ تنظیم کنم و بعد از آن ما به اتفاق رژیم‌های مسابقه‌ام را طراحی کرده‌ایم.
● فرانسیس بنفاتو
▪ نفر ششم مستر المپیای سال ۱۹۹۰
برای آمریکائی‌ها شاید راه ساده وجود داشته باشد اما در فرانسه هیچ راه ساده‌ای وجود ندارد. آنجا قرص جادوئی وجود ندارد و ما باید برای هدف و خواسته خود ریاضت بکشیم. هیچ رژیمی وجود ندارد که برای همه مناسب باشد. به‌طور کلی ما می‌دانیم که باید تمرین کنیم اما تمرین هوزای برای همه پاسخ به سؤال چربیسوزی نیست.
برخی از آنهائی که می‌خواهند چربی بسوزانند باید به دفعات بیشتری در طول هفته (۴ یا ۵ و حتی ۶ نوبت در هفته) به باشگاه بروند و با وزنه‌ها و دستگاه‌ها تمرین کنند. به‌عنون مثال شاید تمرینات چرخشی برای آنها مفیدتر از تمرینات هوازی باشد. با امتحان روش‌های جدید می‌توان بدنسازی تناسب‌اندام و حتی سلامتی را پیشرفت داد. این چیزی است که برای خودم و برخی دیگر از بدنسازان جواب داده است. آنچه اهمیت دارد یادگیری از دیگران است. ما همیشه دنبال اطلاعات جدیدی هستیم و علم این رشته هم رو به رشد است.
همه دنبال مؤثرترین روش‌ها هستند. برای هر کسی روش‌های زیادی جهت تمرین وجود دارد. به‌عنوان مثال جوانترها نباید وزنه‌های خیلی سنگین در تمرین به‌کار ببرند اما برای من شاید روش مناسب تمرین‌های سنگین باشد. برای اینکه بدون بروز مشکلی عضله‌سازی کنیم روش‌های زیادی وجود دارد. اما مهم این است که بدانید پاسخ ساده و کوتاه وجود ندارد. خاطرتن باشد همه ما متفاوت از هم هستیم.
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید