سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

آکنه در دوران بارداری


آکنه در دوران بارداری
● آیا احتمال بروز آكنه در دوران بارداری بیشتر است؟
گاهی در دوران بارداری، آكنه بوجود می آید و یا تشـدید می شود. افزایـش سطـح خـونـی هورمون هایی به نام آندروژن ها می تواند غدد سباسه درون پوست را تحریك كند تا بزرگ شوند و ماده چربی را به نام سبوم (Sebum) ترشح كنند. سبوم اضافی همراه با ریزش سلول های پوست كه فولیكول مو را می پوشانند منافذ پوسـت را می بندد و محیطی بوجود می آورد كه باكتری ها می توانند بسرعت در آن تكثیر یابند. این امر نهایتاً به التهاب پوست و بثورات پوستی می انجامد.
● آیا میتوان آكنه را برطرف ساخت؟
ممكن است نتوان بكلی از بروز آكنه جلوگیری كرد ولی با رعایت نكات زیر میتوان تا حدی از شدت آن ها كاست:
صورت خود را روزی ۲ بار با آب و صابون ملایم و یا لوسیون پاك كننده تمیز كنید و اگر از كرم های مرطوب كننده استفاده می كنید دقت كنید كه عاری از چربی (oil-free) باشد. هنگام شستن صورت، پوست را مالش ندهید و اسكراب نكنید زیرا مشكل تان را تشـدید خواهد كرد بلكه به آرامی با دست ها صورت را بشوئید.
هنگام خشك كردن حوله را به روی صورت نمالید بلكه آن را روی پوست بگذارید و بردارید.
آكنه ها را فشار ندهید و نمالید زیرا مشكل تان را تشدید می كند و جای آن می ماند.
اگر از لوازم آرایش استفاده می كنید محصولاتی را انتخاب كنید كه بجای روغن برپایه آب ساخته شده است و بر روی آن برچسب "غیر كومدون زا" (non comedogenic) زده اند كه بدین معناست كه منافذ پوست را مسدود نخواهد كرد و آكنه تشدید نخواهد شد. قبل از خواب نیز حتماً آرایش را پاك كنید.
از پزشك یا ماما در مورد مصرف ژل های داروئی سئوال كنید. (اگر آكنه شما شدید است ممكن است لازم باشد به متخصص پوست مراجعه كنید). بعضی از محصولات كه بـدون نسـخه بفـروش می رسند و یا داروهایی كه برای تهیه آنها نسخه لازم است، به از بین بردن آكنه كمك می كنند ولی مصرف بعضی از موادی كه داخل آن ها بكار رفته اند بخوبی در دوران بارداری مطالعه نشده است.
بنابراین بدون تأئید پزشك یا مامای خود از هیچیك از داروهای ضدآكنه استفاده نكنید. استفاده از داروی ایزو ترتینوئین خوراكی (Accutane) در دوران بارداری اكیداً ممنوع است زیرا منجر به ناهنجاری جنین می شود (از مصرف ترتینوئین موضعی نظیر Retin-A نیز بپرهیزید). مصرف كرم های حاوی آنتی بیوتیك نظیر اریترومایسین و كلیندامایسین در دوران بارداری كاملاً مطمئن است ولی مصرف كرم های حاوی تتراسیكلین مجاز نیست.
منبع : نی نی سایت


همچنین مشاهده کنید