سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

آفتاب سوختگی


آفتاب سوختگی
● بهترین راه درمان آفتاب سوختگی چیست؟
ابتدا به پزشك تلفن كنید. آفتاب سوختگی در كودكان زیر یك سال خطرناك تر از آنست كه به نظر می آید. پزشك كودك شما در مورد علائم آفتاب سوختگی سوالاتی می كند و ممكن است از شما بخواهد تا او را برای معاینه نزدش ببرید تا مطمئن شود نیاز به درمان فوری ندارد. باید مقدار زیادی مایعات از جمله شیر به او بخورانید تا حالش بهتر شود و مایع از دست رفته در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب جبران شود. برای بهبود ناحیه سوخته پارچه ای تمیز را در آب سرد بخیسانید و بعد فشار دهید تا آب آن خارج شود و سپس به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به آرامی روی پوست سوخته كودك قرار دهید و این عمل را چند بار در طول روز تكرار كنید ولی مراقب باشید تا كودك سردش نشود.
ممكن است كودك شما از حمام سرد هم خوشش بیاید. برای آنكه حمام دلچسب تر شود مقدار كمی جوش شیرین و یا عصاره بلوط به آن بیفزائید. پوست كودك را پس از استحمام خشك كنید اما حوله را روی پوست نمالید. سپس یك لوسیون مرطوب كننده غیرالكلی و یا ژل آلوئه ورا روی پوست او بمالید تا خارش را كاهش دهد. با شروع پوسته ریزی در محل سوختگی خارش تشدید می گردد.
از پزشك خود در مورد استفاده از استامینوفن یا بروفن كودكان برای تسكین درد سوال كنید. (از مصرف آسپرین بپرهیزید زیرا ممكن است كودك را در معرض خطر ابتلا به سندرم Reye قرار دهد).
به كودك لباسهای آزاد بپوشانید تا پوست سوخته او را تحریك نكند و تا زمان بهبودی كامل او را جلوی آفتاب نبرید زیرا خطر آفتاب سوختگی مجدد بسیار بالاست.
● آنچه نباید انجام دهید:
از مصرف تركیبات حاوی وازلین روی پوست كودك بپرهیزید. وازلین از تعریق و دفع حرارت پوست جلوگیری می كند. این امر در مورد مصرف كره و روغن ها نیز صادق است.
از مصرف پماد یا اسپری های كمك های اولیه كه حاویی بنزوكائین هستند، بپرهیزید زیرا ممكن است باعث تحریك پوست و واكنشهای آلرژیك شوند.
از قرار دادن یخ یا مخلوط آب و یخ بر روی پوست كودك بپرهیزید.
تاول ها را نتركانید زیرا تاولها برای محافظت از لایه های زیرین پوست تشكیل می شوند و تركاندن آنها ممكن است به عفونت بیانجامد. اگر تاول خودبخود باز شد به آرامی پوست مرده را از روی آن بردارید و یك پماد آنتی بیوتیك نظیر نئوسپورین در محل آن قرار دهید.
● چرا آفتاب سوختگی خطرناك است؟
آفتاب سوختگی نوعی سوختگی پوست است. پوست كودك شما بسیار لطیف و حساس است بنابراین خیلی سریع می سوزد. اگر آفتاب سوختگی از نوع سوختگی درجه یك باشد علائم آن قرمزی، تورم خفیف و درد است. سوختگی درجه دو كه خطرناك تر است، دردناك تر از سوختگی درجه یك است و قرمزی، تورم و تاول های بیشتری دارد. سوختگی درجه یك معمولا در عرض ۲ تا ۵ روز بهبود می یابد ولی بهبودی سوختگی درجه دو ممكن است ۲ هفته طول بكشد.
سایر علائم یك سوختگی خطرناك عبارتند از تب یا درد شدید یا استفراغ، لرز یا هذیان. اگر كودك مدت زیادی در معرض آفتاب قرار داشته است ممكن است در معرض خطر گرما زدگی نیز قرار داشته باشد.
● اگر كودك پس از آفتاب سوختگی پوسته ریزی كند، باید چه كنم؟
اگر كودك پس از آفتاب سوختگی پوسته ریزی كند نگران نشوید زیرا این بخشی از روند طبیعی بهبودی است. پوسته ریزی معمولا ۳ تا ۱۰ روز پس از آفتاب سوختگی شروع می شود.
● آیا آسیب پوستی دراثر آفتاب سوختگی نگران كننده است؟
۷۰ تا ۹۰% از زمانیكه هر فرد در طول عمرش در آفتاب قرار می گیرد در ۲۰ سال اول زندگی است. قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش اولین عامل ایجاد تمام انواع سرطان پوست است. بعضی از مطالعات نشان می دهند كه آفتاب سوختگی شدید در دوران كودكی ممكن است منجر به ملانوم كه كشنده ترین نوع سرطان پوست است شود. افرادی دارای پوست و موی روشن یا كك مك و كسانیكه چشم های آنها آبی یا سبز است بیش از سایرین در معرض خطر آسیب های مختلف پوستی از جمله سرطان پوست هستند ولی به هر حال اشعه آفتاب برای همه مردم خطرناك است.
● چگونه می توان ازآفتاب سوختگی كودك پیشگیری كرد؟
پیشگیری از آفتاب سوختگی مشكل نیست ولی باید در این باره سعی و دقت كرد. بنا بر توصیه انجمن متخصیص اطفال آمریكا، كودكان كمتر از ۶ ماهه نباید از پمادهای ضد آفتاب استفاده كنند بنابراین تا رسیدن به این سن باید تا آنجا كه مقدور است او را از آفتاب دور نگهدارید. هنگام خروج از خانه لباس آستین بلند و شلوار بلند به او بپوشانید و كلاه لبه دار سرش بگذارید.
وقتی به ۶ ماهگی رسید باید وقتی او را در فضای باز نگه میدارید شلوار بلند و لباس آستین بلند به او بپوشانید. برای بازی او را به محل های سایه ببرید و بخاطر داشته باشید كه بین ۱۰ صبح و ۴ بعد از ظهر آفتاب بیشترین ضرر را دارد و اشعه ماوراء بنفش می تواند در تمام طول روز، تمام فصول و روزها و حتی روزهای ابری به پوست آسیب بزند.
روی قسمت های باز بدن از پمادهای ضد آفتاب بدون PABA كه SFP آنها تقریباً ۱۵ است، بمالید و تقریباً ۳۰ دقیقه قبل از خروج از خانه این كار را انجام دهید تا وقت برای جذب كافی باشد.
منبع : نی نی سایت


همچنین مشاهده کنید