پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


راه دور ایران تا با سوادی


راه دور ایران تا با سوادی
براساس آیین نامه اجرایی« اجباری شدن آموزش تا پایان دوره راهنمایی» والدینی که مانع ادامه تحصیل فرزندانشان شوند به مراجع به قضایی معرفی شده و به مجازاتی از جریمه نقدی تا حبس محکوم می شوند.
این آیین نامه در حالی به اجرا در می آید که بر اساس آخرین آمار، بین ۳ تا ۵ میلیون بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد که اکثر آنان نه به دلیل مخالفت والدین بلکه به دلیل دسترسی نداشتن به واحدهای آموزشی، معلولیت جسمی، بیماری های خاص، تاهل زود هنگام دختران، الزام به حمایت از خانواده و . . . .. فرصت ادامه تحصیل را از دست داده اند.
هم اکنون با اجرای برنامه جهانی آموزش برای همه، هر بچه ای که در نقاط دور افتاده کشور متولد می شود، فقیر یا ثروتمند، دختر یا پسر، سالم یا دارای مشکل ذهنی باید به آموزش دسترسی داشته باشد و طبق سند آموزش هم که در قانون برنامه چهارم توسعه به تصویب رسیده است، دولت موظف به فراهم کردن زمینه های قانونی اجباری کردن آموزش حداقل تا پایان دوره راهنمایی شده است و بنابراین کار در سن آموزش به طور کلی ممنوع بوده و واجدین تحصیل به هیچ وجه نباید فرصت درس خواندن را از دست بدهند.
و اما هنوز بیش از ۵/۱۳ درصد مردم ایران بی سوادند و هنوز حق ۵/۱ درصد و اجدین شرایط تحصیل ادا نشده و علاوه بر این، تمامی دانش آموزانی که وارد مقاطع ابتدایی می شوند به علت فقر و یا کم توجهی، امکان ادامه تحصیل را از دست می دهند و در این میان کودکان کار، کودکان خیابانی و کودکان روستاهای دور دست که به امکانات آموزشی دسترسی ندارند، قربانیان عرصه آموزش می شوند.
نظام آموزش از راه دور هم که از سال گذشته آغاز شده به دلیل محدودیت های بودجه ای، در سال جاری تنها ۴ درصد از ۳ تا ۵ میلیون، بازمانده از تحصیل را تحت پوشش قرار داده است.
با اجرای این طرح در سال تحصیلی گذشته برای اولین بار حدود ۲۰ هزار نفر از افراد واجب التعلیم ۱۱ تا ۱۷ ساله در ۱۳۰۰ روستای محروم کشور که فاقد مدرسه راهنمایی تحصیلی یا متوسط بوده اند، تحت پوشش آموزش های از راه دور قرار گرفتند که این میزان در سال تحصلی جاری به ۱۲۰ هزار نفر رسیده است.
در نظام آموزش از راه دور، واسطه هایی شامل کتاب خودآموز، نوار و CD، مشاوران در دسترس دانش آموز، سایت کمک آموزشی، امتحانات مستمر وکلاسهای هدایت آموزشی در نظر گرفته شده که به دلیل ضعف امکانات، بیشتر از کتابهای خودآموز فراگیران استفاده می شود که سال گذشته ۱۰ عنوان و در سال جاری ۳۶ عنوان بوده اند.
و اما بد است بدانید سرانه هر دانش آموز بازمانده از تحصیل در مناطق محروم، فقط ۱۶۰ هزار تومان است.
محبوبه حسین زاده
منبع : خبرگزاری آفتاب


همچنین مشاهده کنید