سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


لباسهای سنتی ایران


لباسهای سنتی ایران
كشور ما ایران از لحاظ دستاوردهای مادی ومعنوی بسیار غنی می باشد این دستاوردهای مادی ومعنوی كه همان فرهنگ و تمدن یك جامعه نامیده می شوند درایران از دوران ما قبل تاریخ و زمان تمدن بین النهرین مطرح بوده وجایی بسیار ومهم دربین پژوهشگران دارد.
دراین خصوص به دلیل وجود قومهای مختلف و پوشش ها وسنتها و آداب ورسوم خاص هر قوم در جای جای كشورمان ، فرهنگهایی خاص آن قسمت با شرایط اقلیمی و جغرافیایی و نیز اعتقادات وعلایق وشیوه زندگی مربوط به خود می بینیم .
اما آنچه مهم است اینكه تمامی این اقوام دارای فرهنگی غنی كه ریشه در گرایشهای مذهبی ، سنتها و شرایط زندگیتان دارد می باشند . ازاینرو ایران یكی از كشورهای مطرح از لحاظ فرهنگ غنی و هنر وفلسفه می باشد.
در وهله های اخیر همواره پژوهشگران وباستان شناسان به دنبال راهی برای دستیابی به شناخت فرهنگ وتمدن یك جامعه بوده اند ،‌یكی از این راهها شناخت لباس اقوام یك جامعه می باشد وبه عبارتی شناخت فرهنگ یك جامعه امكان پذیر نمی باشد مگر با شناخت وبررسی لباسهای سنتی اقوام آن .
چرا كه با شناخت پوشاك یك قوم می توان شیوه زنذگی ، شرایط اقلیمی و اعتقادات و آداب ورسوم، گرایشهای مذهبی و سیاسی و شرایط اقتصادی یك جامعه را شناخت ونیز ازطرفی می توان به ذوق هنری مردم آن ناحیه پی برد و شناخت نقوش تزئینی و رنگبندی وكارهای دستی آنها برای پژوهشگران آسان می شود.اقوام ایرانی در درجه اول به كارایی لباس واصول اعتقادی خود در پوشش پایبند بوده كه آن را مطابق با شرایط آب وهوایی واقلیمی خود انتخاب می كنند، دراین مورد جنس لباس و رنگبندی آن نمایانگر این مسئله می باشد و سپس از هنرها وذوقهای دستی بانوان هر قوم برای تزئین روی لباسها استفاده می كنند . این تزئینات شامل رودوزی ، سوزن دوزی ، پولك دوزی و سایر شیوه های تزئینی می باشد كه درهر قوم با نقوش خاص آن منطقه متداول می باشد.
لازم به ذكر است كه منظور از پوشاك اقوام صرفا“ لباسهای آنها نمی باشد بلكه این پوشاك شامل كفش ، كلاه ، سربند، شال ، شال كمر ، ردا، بالاپوش ، جلیقه ، لچك ،زیور آلات و جواهرات و سایرمتعلقات می باشد كه درجای خود در ارتباط با هر قومی بررسی می گردد و جالب اینكه با توجه به تنوع اجزاء لباس درتمامی آنها مسئله راحتی استفاده كردن از آنها نیز مورد توجه بوده است و مردمـان هر ناحیه با توجه به زیاد بودن تكه های لباس درپوشیدن و استفاده كردن آن دچار مشكل نمی شوند.
در طی قرنها لباسهای فولكلوریك ایرانی - همانند لباسهای روزمره - دچار تغییر و تحولاتی شده است و بعضا" گرایش به سمت ساده شدن دارد ولی در اینجا سعی ما بر این است كه از طرحهای اصیل و لباسهای فولكوریك استفاده شود و همان طرح اصلی به نمایش گذاشته شود. لازم به ذكر است كه دوخت این لباسها با استفاده از روشهای ساده اقوام و قواعد خودشان قابل اجرا میباشد و نیز شیوه تزیینات مخصوص به قوم مربوطه است و حتی پارچه های این لباسها اكثرا" در جاهای دیگر رایج نیست و پارچه هر قومی در بین خودشان استفاده میشود و جاص همان قوم است. ولی سعی ما بر این است كه این امكان را فراهم كنیم كه علاقمندان از این طریق بتوانند به این لباسها دسترسی پیدا كنند و در صورت نیاز انها را تهیه فرمایند.
منبع : خانه اقوام ایرانی


همچنین مشاهده کنید