پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بازگشت توتی به تیم ملی و یک علامت سؤال؟!


بازگشت توتی به تیم ملی و یک علامت سؤال؟!
تیم رم ایتالیا یكی از بهترین فصول تاریخ خود را سپری می كند و تحت هدایت لوچیانو اسپالتی مدارج ترقی را طی كرده و نمایش امیدوارانه ای ارایه می دهد.قرار گرفتن در سكوی دومی مسابقات سری A تا به امروز كه بعید است از سوی لاتزیو تیم رقیب و همشهری اش تهدید شود، شادمانی دوگانه ای را برای هواداران زرد و قرمزها در پی داشته و از طرفی دیگر این تیم به فینال كوپاایتالیا راه یافته كه باید در ۲ بازی رفت و برگشت مقابل اینتر صدرنشین فعلی كالچو، برای دستیابی به عنوان قهرمانی جدال تمام عیاری داشته باشد.
صعود این تیم به مرحله یك چهارم نهایی جام قهرمانان باشگاه های اروپا از دیگر دستاوردهای این تیم در فصل جاری است كه در این مقطع هم باید كمتر از یك ماه دیگر مقابل منچستریونایتد تیم پرآوازه، آماده و صدرنشین فعلی لیگ برتر انگلستان صف آرایی نماید كه در صورت صعود از این مرحله بالاترین ركورد اروپایی خود را طی سال های اخیر ثبت خواهد نمود كه تمام این موارد حاكی از درایت سرمربی فهیم این تیم و توانایی ستارگانی است كه تحت نظر این مربی رشد و تكامل یافته اند.
در جمع رمی ها،«فرانچسكو توتی» كاپیتان وفادار و ماندگار رم جزو برترین ها است كه پس از فتح جام جهانی فوتبال در تابستان گذشته با یك تصمیم صحیح و به موقع تمركز خود را به روی بازی های باشگاهی بیشتر كرد و با صرفنظر از حضور در رقابت های مقدماتی یورو ۲۰۰۸ هم اكنون به عنوان آقای گل سری A در بین كلیه مهاجمان شاغل در كالچو لقب گرفته است.توتی كه ذاتاً یك هافبك تهاجمی است، در تاكتیك از پیش تعیین شده اسپالتی به عنوان یكی از ۳ ضلع تهاجمی رم بازی می كند.
در كنار او تادئی و مانسینی ۲ بازیكن برزیلی انرژیك و تكنیكی قرار دارند كه از سوی ۳ هافبك مطرح یعنی پروتا، ده روسی و پیزارو حمایت می شوند. مثلث یادشده اكثر گل های این فصل رم را به ثمر رسانده اند كه توتی در بین آنها بیشترین آمار گل زده را دارد و از طرفی در زمینه بازیسازی هم موفق عمل كرده، ضمن اینكه تاكنون چند ضربه پنالتی را هم ناباورانه از دست داده كه اگر اینگونه نبود در فصل جاری شمار گل های زده اش از مرز ۲۰ گل می گذشت. توتی كه در زندگی خانوادگی آرامش لازم را دارد، در كنار همسر و فرزندانش روزهای خوبی را سپری می كند و این مسأله به روند موفقیت آمیزش كمك شایانی كرده است.
او رهبر واقعی رم است كه قصد دارد در این فصل حداقل جام قهرمانی كوپاایتالیا را بالای سر ببرد، ضمن اینكه دوست دارد در عرصه اروپایی توان خود را به رخ هواداران منچستریونایتد بكشد و بی تردید تقابل او با مرد تكنیكی حریف یعنی رونالدو پرتغالی از جمله نكات بارز مسابقه یادشده خواهد بود.توتی بارها از سوی دونادونی ،سرمربی جوان و جدید ایتالیا دعوت به همكاری شده اما هر بار از حضور در اردوهای ملی سر باز زده و تأكید نموده دوست دارد وقت و هنرش را در این فصل برای باشگاهش خرج كند.
او یكی از اركان اساسی تیم قهرمان جهان بوده و با پنالتی حساسی كه مقابل استرالیا به ثمر رساند، كمك كرد ایتالیا در ثانیه های پایانی به مرحله یك چهارم نهایی گام بگذارد. در خلال بازی های مقدماتی یورو ۲۰۰۸ هم كه تیم كشورش نمایش خوبی نداشت از دور نظاره گر تلاش همبازیانش بود و اخیراً اعلام كرده در تابستان آینده و ماه سپتامبر دوباره با پیراهن تیم ملی ایتالیا به میدان خواهد رفت، چراكه هدف مهمی چون شركت در دور نهایی یورو ۲۰۰۸ را در سر می پروراند.
توتی در یورو ۲۰۰۴ با بازی های ضعیف از جمله عوامل اصلی حذف تیم ملی كشورش مقابل سوئد و سایر رقبا لقب گرفت و دوست دارد با حضور موفقیت آمیز در دور نهایی یورو ۲۰۰۸ به تلافی آن مسابقات با ارایه بازی های هدفمند و باشكوه جبران مافات كرده و یك جام معتبر دیگر را در بازی های ملی به كارنامه اش بیفزاید.
گفته می شود در تاریخ یادشده احتمالاً دونادونی جای خود را به كاپلو سرمربی فعلی رئال مادرید خواهد داد كه شاید در آن موقع بیكار شده باشد و قطعاً بهترین گزینه برای قرار گرفتن روی نیمكت لاجوردی ها است و با توجه به اختلافاتی كه بین توتی و این مربی وجود دارد باید دید آیا در آن حالت اختلافات فی مابین را كنار گذاشته و در جهت اهداف ملی همكاری مجددی را درست مثل سال های همكاری در رم كه توانستند تیم پایتخت را به مقام قهرمانی سری A برسانند، خواهند داشت؟
به هر حال توتی با آمادگی فعلی و سابقه درخشانی كه در زمینه بازی های باشگاهی و ملی دارد، مهره ای مؤثر برای هر مربی در درون زمین خواهد بود و بازگشت او به تیم ملی ایتالیا بی تردید هواداران این تیم را خشنود خواهد كرد و مربی وقت نیز از حضورش در اردوی ملی استقبال می كند. پس هواداران باید منتظر تابستان آینده باشند تا او را دوباره با پیراهن لاجوردی ببینند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید