سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

آغاز جام جهانی


آغاز جام جهانی
جمعه ۱۹ خردادماه، بزرگترین جشنواره فوتبال جهان افتتاح شد. آلمان میزبان مسابقات در نخستین دیدار خود، كاستاریكا را با نتیجه ۴ بر ۲ درهم كوبید تا دومین جام جهانی هزاره جدید، شروعی پرگل داشته باشد. تیم ملی از چند روز پیش از شروع رقابت ها در شهر مرزی و سوت و كور فردریش هافن، اردو زده بود؛ جایی كه با ۳ شهر میزبان تیم ملی در رقابت های خود، چندین و چند ساعت فاصله داشت.شهری فاقد جذابیت های توریستی، فاقد اماكن تفریحی كه برای خبرنگاران اعزامی، به صورت جایی كسل كننده درآمد.
خوشامدگویی به خبرنگاران ایرانی اولین كاری بود كه ملی پوشان انجام دادند. به محض ورود كاروان خسته خبرنگاران و عكاسان به محل تمرین تیم ملی، برانكو هراسان اعضای تیم خود را به زمین دیگری برد؛ اتفاقی كه باعث شد تنش های فروكش كرده بین رسانه های جمعی با سرمربی تیم ملی دوباره شكل بگیرد.تیم ملی با حاشیه های فراوان به مقابله با مكزیك پرداخت. مصدومیت ستار زارع طولانی مدت بود؛ ضمن اینكه علی دایی، ابراهیم میرزاپور، مهدی مهدوی كیا، وحید هاشمیان و علی كریمی یا با مصدومیت وارد زمین مسابقه شدند و یا مدت كوتاهی پس از مصدومیت!یكشنبه ۲۱ خرداد با این شرایط به نبرد با مكزیكی ها رفتیم.
شروع صحنه های حساس با مهدی مهدوی كیا بود كه می توانست در دقایق ابتدایی صاحب گلمان كند اما شروع گلزنی ها با مكزیكی ها بود.در دقیقه ،۲۸ براوو در میان احوالپرسی مدافعان ما كه ظاهراً مشغول حل جدول های باطله بودند، با یك بغل پا ضربه كرنر ارسالی را وارد دروازه میرزاپور كرد تا روحیه میلیون ها ایرانی در سراسر جهان پایین بیاید.
این اما پایان بازی نبود. مهدی مهدوی كیا ۸ دقیقه بعد و در دقیقه ۳۶ با یك ارسال دقیق رحمان رضایی، مدافع پیش تاخته را صاحب موقعیتی طلایی كرد. ضربه رضایی توسط دروازه بان مكزیك برگشت داده شد تا یحیی گل محمدی اولین و آخرین گل خود را در مسابقات جام جهانی تجربه كند؛ گلی كه روحیه مبارزه طلبی را به ما و ملی پوشان بازگرداند.
در ادامه دقایق نیمه اول سوار بر بازی بودیم و مكزیك را حسابی اذیت كردیم فقط حیف كه برانكو شجاعت خود را در رختكن جا گذاشت.نیمه دوم، مكزیك با ۲ تغییر وارد زمین شد تا مقابل تیم قدرتمند ایران مقابله كند اما تیم ملی از همان دقایق اول چنان به محوطه جریمه چسبید كه دنیا را به تعجب واداشت. دقیقه ۷۴ لحظه ثبت شكست ما بود. ابراهیم میرزاپور كه سال ها در مورد ضعف بازی با پای وی مطلب نوشتیم ضربه شروع مجدد را به بازیكنان مكزیكی هدیه كرد! توپ توسط رضایی دفع شد اما تعلل او در دور كردن توپ باعث شد براوو دوباره صاحب توپ شود و با یك شوت سرضرب دروازه تیم ملی را باز كند.
۳ دقیقه بعد در میان داد و فریادهای مدافعان عصبانی تیم ملی «زینا» بازیكن ۱۶۳ سانتی متری مكزیك میان مدافعان ما به هوا بلند شد و با یك ضربه سر سومین گل را روانه دروازه ما كرد. به همین سادگی باختیم.بعد از پایان بازی، لاولپه اعلام كرد ایران چیزی بیش از آنچه او پیش بینی كرده بود نشان نداد. حرف دل مردم ایران را هم سردبیر روزنامه مكزیكی بر زبان آورد كه گفت:« نمی دانم برانكو در نیمه دوم با ایران چه كرد!»
● پایان رؤیاها
پایان رؤیاها و امیدهای ما چهارشنبه ۲۷ خردادماه رقم خورد. در شرایطی كه حاشیه های پس از باخت اردوی تیم ما را فرا گرفته بود و بازیكنان و اعضای كادر فنی به جای آماده شدن برای نبرد مرگ و زندگی با پرتغال به مصاحبه كردن علیه یكدیگر پرداخته بودند، تیم ملی به مصاف شاگردان فیلیپ اسكولاری رفت. نیمه اول با تمام پستی وبلندی هایش بدون گل به پایان رسید تا امیدها دوباره زنده شود. در نیمه دوم شور و هیجان تمام ایران را در برگرفته بود. دقیقه ها به سرعت می گذشت و به تساوی بدون گل امیدوارتر می شدیم اما دكو نگذاشت.
شوت خیره كننده او در دقیقه ۶۳ پس از بوسه زدن به تور دروازه ایران آرام گرفت، در حالی كه میرزاپور حتی از جای خود تكان نخورد و شیرجه ای نزد كه شاید معجزه ای شود.حملات برای حذف نشدن افزایش یافت و به همان نسبت ضد حملات پرتغالی ها خطرناك تر شد. خطای پنالتی یحیی گل محمدی روی فیگو در دقیقه ۷۹ تیر خلاصی بر رؤیاهای ما بود. كریستیانو رونالدو كه از اول بازی برای گل زدن به تیم ملی بی تابی می كرد، پشت پنالتی ایستاد و برخلاف جهت میرزاپور گل دوم را به ثمر رساند.
بازی به پایان رسید و ما برای اولین بار در تاریخ صعود خود به جام جهانی، پیش از آخرین بازی حذف شدیم.برانكو در كنفرانس مطبوعاتی تأكید كرد ایران به مصدومان و كم تجربه ها باخت! اما توضیح نداد كه منظورش از كم تجربه ها كدام بازیكنان بودند كه برانكو ۴ سال وقت داشت تجربه شان را افزایش دهد و نداد!اسكولاری آب پاكی را روی دست ما ریخت و گفت ایران باید پیرمردهایش را كنار بگذارد وگرنه موفق نمی شود. جام جهانی برای ما در ۱۸۰ دقیقه تمام شد.
● بازی با آنگولا
چهارشنبه ۳۱ خرداد آخرین بازی خود را مقابل آنگولا برگزار كردیم و جام جهانی را ترك نمودیم. نیمه اول مقابل آنگولا كار خاصی صورت نگرفت. نه ما حرفی برای گفتن داشتیم و نه آنها اما بازهم اولین گل را ما دریافت كردیم.
آمادو فلاویو در دقیقه ۶۰ بازهم درون محوطه جریمه ما صاحب توپ شد و بدون مزاحمت مدافعان بی آزار و مهربان تیم ملی، دروازه میرزاپور را باز كرد۱۵. دقیقه بعد مهدی مهدوی كیا پاس گل دیگری را به نام خود ثبت كرد و با ارسال یك كرنر دقیق گل تساوی ایران را ساخت. این بارسهراب بختیاری زاده برای ما گلزنی كرده بود.با این تساوی و یك امتیاز، ۲ گل زده و ۶ گل خورده در گروه، چهارم شدیم.جام جهانی به همین سادگی برای ما به پایان رسید.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید