پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

رقابت بزرگ بین حرکات وزنه آزاد و دستگاه‌ها


رقابت بزرگ بین حرکات وزنه آزاد و دستگاه‌ها
به‌نظر من دستگاه‌ها و حرکات وزنه آزاد هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. چنانچه از من بپرسید که بین دو باشگاه که یکی دارای وزنه‌های آزاد است و دیگری دارای تمامی دستگاه‌های تمرینی، کدام را انتخاب می‌‌کنی؟ بدون هیچ شکی من باشگاهی که وزنه آزاد دارد را بر می‌گزینم. به عقیده من حرکات وزنه آزاد خیلی بهتر از حرکات با دستگاه هستند.
برخی دستگاه‌ها مسیر حرکتی و مقاومت خیلی خوبی دارند و می‌توانند برای بدنسازان مفید واقع شوند. از سوی دیگر مقاومت و مسیر حرکتی وزنه‌های آزاد می‌توانند با خصوصیات بدنی خاص شما هماهنگ شوند. از آنجائی که همه ما با همدیگر تفاوت‌هائی داریم و هر کدام از ما هر حرکت را به شکلی خاص حس می‌کنیم این که چطور به هر عضله اعمال فشار می‌کنیم مسأله مهمی است.
چه دستگاه‌ها و چه حرکات وزنه آزاد روی عضلات اعمال فشار می‌کنند و این هدف ماست. شخصاً ترکیبی از وزنه‌های آزاد و دستگاه‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهم. اما به هر حال حس می‌کنم وقتی از وزنه‌های آزاد استفاده می‌کنم فشار بیشتری به عضلاتم اعمال می‌شود و آنها بهتر کار می‌کنند.
کارخانه‌های دستگاه‌سازی معمولاً با دستگاه‌های متفاوت و جدیدی وارد بازار می‌شوند. برای خیلی‌ها دستگاه‌ها ابزار راحت‌تری برای تمرین هستند. اما به‌خاطر داشته باشید که راحت بودن یک وسیله دلیلی برای نتیجه خوب گرفتن نیست.
شما می‌توانید همیشه در مورد افراید که در تمرینات خود خیلی جدی هستند و انتظار نتایج خوبی از تلاش خود دارند بگوئید آنها به وزنه‌های آزاد گرایش دارند، اما آنهائی که صرفاً برای تناسب اندام تمرین می‌کنند بیشتر سراغ دستگاه‌ها می‌روند چرا که این ابزار بهتر، خوش ظاهرتر و راحت‌تر هستند. برای انتخاب وزنه صرفاً کافی است که یک پین را جابه‌جا کنند.
● بازگشن به تمرین از آسیب‌دیدگی
اعتقاد دارم وقتی از یک آسیب می‌خواهید به تمرینات خود باز گردید دستگاه‌ها بسیار کارآمدتر هستند. آنها عضله آسیب‌دیده را به‌صورت مجزا می‌توانند به‌کار بگیرند و مسیر حرکتی را کاملاً از شروع تا پایان تحت کنترل شما قرار دهند. تا زمانی که آسیب‌دیدگی دارید می‌توانید حرکات وزنه آزاد مربطو به آن عضله را با حرکات مشابه با دستگاه جایگزین کنید.
نکته مهم این است که حرکات با دستگاه باعث ایجاد درد یا آسیب بیشتری در عضله آسیب دیده نمی‌شوند. در برخی موارد چنانچه حرکات با دستگاه هم دردناک بودند باید برای جایگزینی حرکات خاصی به پزشک متخصص مراجعه کنید.
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید