چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بررسی پیام‌های نوروزی مقام معظم رهبری


بررسی پیام‌های نوروزی مقام معظم رهبری
رهبر معظم انقلاب اسلامی، همواره در طول سال‌های گذشته فرمایشات گوهربار و روشنگرانه‌ای در دیدارهای عمومی با دولتمردان (وقت) و با قشرهای مختلف مردم بیان نموده‌اند.
در این میان، ایشان از آغاز سال ۱۳۶۹ تاكنون همه ساله به مناسبت فرا رسیدن سال نو خورشیدی، لحظاتی پس از تحویل سال به ارا ئه <پیام‌های نوروزی> پرداخته‌اند.
● سال ۱۳۷۳؛ وجدان كار و انضباط اجتماعی
رهبر معظم انقلاب، در پیام نوروزی سال ۱۳۷۳، دو شاخص <وجدان كار> و <انضباط اجتماعی> را مدنظر قرار دادند و فرمودند:
<تذكری كه می‌خواهم عرض كنم این است كه از آغاز سال جدید، دو شاخص را به عنوان شعار برای خودمان قرار دهیم.
این دو شاخص، عبارت است از <وجدان كار> و <انضباط اجتماعی.> این دو شاخص، برای همه ما، در هر جا كه هستیم بسیار مهم است. <وجدان كار> یعنی اینكه اگر كاری را بر عهده گرفتیم و انجام آن را تعهد كردیم - چه این كار، برای شخص خودمان یا خانواده خودمان؛ جهت نان درآوردن باشد و چه كاری اجتماعی و مردمی و مربوط به دیگران باشد؛ مثل امور مهم اجتماعی و مسئولیت‌های كشوری - آن را خوب، كامل، دقیق و تمام انجام دهیم.
به تعبیر معروف، برای آن كار، <سنگ تمام بگذاریم.> اگر ملتی دارای <وجدان كار> باشد، محصول كار او خوب خواهد شد و وقتی محصول كار نیكو شد، وضع اجتماعی، به طور قطع بهبود پیدا خواهد كرد.>
● سال ۷۴؛ وجدان كار و انضباط اجتماعی
مقام معظم رهبری، در ابتدای سال ۱۳۷۴، بر لزوم ادامه تاكید بر وجدان كار و انضباط اجتماعی در میان مردم و دولتمردان تاكید كردند و فرمودند:
من عرض می‌كنم امسال هم می‌خواهم دو توصیه بكنم. یك توصیه این است كه آن دو شعار را زنده نگه داریم. این مسایلی كه مربوط به اخلاق و آداب و عادات انسانی و اجتماعی است، مسایل فصلی و زودگذر نیست، مسایل یك سال و دو سال نیست. قرن‌ها كار كرده‌اند تا این‌كه یك ملت را به یك موضع خوب یا بد رسانده‌اند؛ یك عادت اجتماعی یا یك مشت عادت‌های اجتماعی را در ملتی به وجود آورده‌اند یا در آن تزریق كرده‌اند.
اولا سال‌ها لازم است كه یك عادت زشت برطرف شود و یك عادت خوب در جان یك ملت ریشه دواند. این كار یك ماه و دو ماه و چند ماه و یك سال نیست. بنابراین عرض می‌كنم آن دو شعار را كه عبارت بود از تلاش برای به وجود آمدن وجدان كاری و تلاش برای پدید آمدن انضباط اجتماعی در مردم، در داخل جامعه، در مسئولین، در كارگزاران كشور و در هر كسی كه به كاری مشغول است، باید ادامه دهیم.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، در ادامه پیام نوروزی سال ۱۳۷۴ توصیه دومی نیز بیان نموده و تصریح كردند:
توصیه دوم كه آن هم برای جامعه ما بسیار مهم است، <انضباط اقتصادی و مالی> است. من این را از آحاد ملت و مسئولین كشور و ماموران دولت امسال تقاضا دارم. انضباط اقتصادی و مالی یعنی مقابله با ریخت و پاش، زیاده‌روی و اسراف. ریخت و پاش مالی و زیاده‌روی در خرج كردن و زیاده‌روی در مصرف، به هیچ‌وجه صفت خوبی نیست. نه اسمش جود و سخاست و نه كرم و بزرگ‌منشی است. فقط اسمش <بی‌انضباطی اقتصادی و مالی> است.
● سال ۱۳۷۵؛ رعایت منابع مالی
رهبر فرزانه انقلاب، در بخشی از پیام نوروزی سال ۱۳۷۵ همگان را به رعایت منابع مالی توصیه كرده و فرمودند:
من همه را به رعایت منابع مالی كشور توصیه می‌كنم. كشور ما، كشور ثروتمندی است و می‌تواند خود را به خوبی اداره كند و بسازد. حتی می‌تواند به غیر از زمان حال، زمان آینده را هم پایه‌ریزی كند و تضمین و تامین نماید؛ اما مشروط بر این‌كه موارد ثروت، به شكل صحیحی مورد ملاحظه قرار گیرد و در آن، اسراف و زیاده‌روی نشود. اسراف بد است و از نظر شرعی، گناه و حرام محسوب می‌شود. از نظر منطق عقلانی و اداره كشور هم، یك كار ممنوع و زشت است و مخصوص كسان خاصی نیست. همه موظفند اسراف نكنند - هم مسئولان و كارگزاران و كسانی كه مامور انجام كارهایی در دولت هستند و هم آحاد مردم - بنابراین، اگر ما توصیه می‌كنیم از اسراف جلوگیری شود و به تعبیر بهتر، با اسراف مبارزه شود؛ مخاطب ما همه - هم مسئولان و هم آحاد مردم - هستند.
● سال ۱۳۷۶؛ مسئله مهم در مقابل ملت
در سال ۱۳۷۶، هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی با آرای بیست میلیونی رییس‌جمهور برگزیده ملت ایران شد. رهبر معظم انقلاب نیز در ابتدای این سال به همین موضوع پرداختند و فرمودند:
در اوایل امسال، مسئله مهمی در مقابل مردم ماست كه آن، مسئله انتخابات ریاست جمهوری است. من از همه ملت ایران تقاضا می‌كنم كه با روشن‌بینی، هوشمندی و تیزبینی خود به این مسئله به صورت یك مسئله ملی و تاریخی نگاه كنند و آن را دست كم نگیرند. البته در شروع انتخابات، به خصوص در تبلیغات، هر كسی و هر جمعیتی گزینه‌ای دارند؛ كسی را می‌خواهند انتخاب كنند و او را بر دیگران ترجیح می‌دهند. این جا، جای خطرناكی است و میدانی است برای این‌كه خدای نكرده صفات بد در انسان بروز پیدا كند. این، خطری در راه انتخابات است كه یك تجربه بزرگ محسوب می‌شود. همه با همت اما با حسن خلق و روشن‌بینی و امید و روی خوش و دل خوش با این قضیه مواجه شوند؛ آرای زیادی را در صندوق‌ها بریزند و رییس‌جمهور را با رای بالایی ان‌شاءا... انتخاب كنند تا دولت و رییس‌جمهور آینده، دستشان باز باشد و بتوانند با پشتوانه عظیم آرای ملت، كشور را بسازند و دیگرانی كه در بیرون از مرزها همیشه منتظرند تا نقص كوچكی در ملت ما ببینند و آن را چند برابر بزرگ كنند، آنها هم از این‌كه بتوانند این كار را انجام دهند، مایوس شوند.
● سال۱۳۷۷ ؛ صرفه‌جویی
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، در ابتدای سال ۱۳۷۷ همگان اعم از دولتمردان و ملت را به <رعایت صرفه‌جویی> توصیه كردند و فرمودند:
امسال توصیه مهم من عبارت است از صرفه‌جویی. دولت هم باید صرفه‌جویی كند؛ ملت هم باید صرفه‌جویی بكند. دولت، علاوه بر صرفه‌جویی باید راه‌های صرفه‌جویی را هم به مردم تعلیم دهد. تا وقت نگذشته است تا ماه‌های اول سال، سپری نشده است باید فهرستی از انواع صرفه‌جویی‌هایی را كه مردم می‌توانند بكنند تهیه كرد؛ در آب، نان، بنزین و در مصارف گوناگون و همه چیزهایی كه برای صرف آنها مجبوریم از سرمایه‌های كشور و نفت مصرف كنیم و راه‌های صرفه‌جویی در آنها را به مردم تعلیم و نشان دهند؛ مردم هم جدا سعی كنند كه صرفه‌جویی نمایند.
عزیزان من! بنده ملت ایران را به <ریاضت> دعوت نمی‌كنم. بحمدا... ما احتیاجی به این نداریم كه ملت خودمان را به ریاضت، دعوت كنیم. فضای غم‌آلود ریاضت، از زندگی این مردم دور باد! من مردم را به <قناعت> دعوت می‌كنم؛ قناعت سرافرازانه، قناعت انسان عاقل و خردمندی كه می‌داند آینده خود را با قناعت تامین می‌كند و زندگی و روال اقتصادی كشور را تسهیل و به مسئولان كمك می‌كند كه بتوانند تدابیر صحیح را در كار اداره مملكت اعمال كنند.
● سال ۱۳۷۸؛ امام خمینی(رحمه‌ا... علیه)
رهبر معظم انقلاب اسلامی، در ابتدای سال ۱۳۷۸ با یادآوری فرا رسیدن صدمین سال ولادت امام خمینی(ره)، فرمودند:
سالی كه در این ساعت و در این روز آغاز می‌شود، سالی است با امیدها و با امكانات فراوان و ان‌شاءا... با توكل به خدا، سالی متناسب با خواسته‌ها و ارزش‌های ملت ایران است. از مهم‌ترین خصوصیات امسال این است كه مصادف با صدمین سال ولادت امام بزرگوار ماست.
به همین مناسبت جا دارد كه این سال را سال امام خمینی(رحمه‌ا... علیه) بدانیم و بنامیم. فقط هم نامیدن و عنوان، كافی نیست. باید ان‌شاءا... همه سعی كنند شخصیت بزرگوار امام خمینی را با همان ابعاد عظیم، به درستی بشناسند و خصوصیات آن را ان‌شاءا... در زندگی خود و زندگی ملت و عرض و طول معنوی كشور، اعمال و پیاده كنند.
● سال ۷۹؛ امام علی‌بن ابیطالب(ع)
مردم ایران در ابتدا و انتهای سال ۱۳۷۹ در اتفاقی خوش‌یمن و مبارك، دو مرتبه با عید غدیر مواجه شدند. رهبر معظم انقلاب نیز به خوبی این مهم را تبیین كرده و فرمودند:
سال جدیدی را در پیش رو داریم و همان طور كه می‌دانید، امسال، هم در آغاز و هم در پایان خود، مزین به عید مبارك غدیر است؛ یعنی سال ۱۳۷۹ دو عید غدیر دارد. بسیار مناسب است كه ما این سال را به این مناسبت، <سال امام امیرالمومنین، علی‌بن‌ابیطالب علیه‌السلام> بدانیم و بنامیم و خودمان را به آن بزرگوار نزدیك كنیم.● سال ۱۳۸۰؛ اقتدار ملی و اشتغال
مقام معظم رهبری، در بخشی از پیام نوروزی سال ۱۳۸۰ دو موضوع <اقتدار ملی> و <اشتغال> را اساسی دانستند و تصریح كردند:
در زمینه آنچه كه ما در سال هشتاد باید به عنوان شعارهای اساسی خودمان به آن نگاه كنیم، من دو نقطه مهم را مطرح می‌كنم: نقطه اول، اقتدار ملی است. اقتدار ملی برای یك كشور، حفظ‌كننده هویت او، مایه عزت او و وسیله رسیدن او به آرمان‌هاست. تلاشی كه برای نابودی ملت‌ها و به زنجیر كشیدن آنها - از دوران‌های گذشته تا امروز - می‌شود، همیشه در جهت نابود كردن یا ضعیف كردن اقتدار ملی آنها بوده است؛ و بعكس، ملت‌هایی كه در راه تعالی و كمال قدم بر می‌دارند، باید در اقتدار ملی خودشان بكوشند. اقتدار ملی، فقط به معنای توانایی‌های نظامی نیست؛ اقتدار ملی یك مسئله همه جانبه است و بر دوش همه دستگاه‌هاست و به عنوان یك وظیفه اصلی، بر دوش هر سه قوه اساسی كشور نهاده شده است. اقتدار ملی به معنای این است كه یك ملت، در مسئولان كشور جلوه‌های قدرت و توانایی و عزت خود را مشاهده كند و كارها با سیاست‌های درست، با برنامه‌ریزی صحیح، با جدیت و پشتكار و با هماهنگی و انسجام كامل پیش برود. در سایه اقتدار ملی است كه مردم می‌توانند به قدر استعدادشان و با شكوفایی این استعدادها، تلاش خودشان را مبذول كنند. هر سه قوه باید تلاش كنند تا با جدیت و پشتكار و توكل به خدا و اعتماد به مردم و همكاری با یكدیگر، اقتدار ملی را تجلی بخشند و مظهر اقتدار ملی شوند.
● سال ۱۳۸۱؛ عزت و افتخار حسینی
سال ۱۳۸۱ در ابتدا و انتها با عاشورای حسینی مقارن شد و مقام معظم رهبری، به خوبی این مهم را برشمردند و تصریح كردند:
امسال، سال شمسی ما، هم در فروردین و هم در آخر سال در اسفند، با عاشورای حسینی مقارن و مصادف است. بنابراین جا دارد كه ما امسال را <سال عزت و افتخار حسینی> بدانیم. امیدواریم ملت عزیز ما با تمسك به معنویت حسین‌بن‌علی(ع) و با آشنایی بیشتر با آن بزرگوار، عزت و افتخار و سربلندی را برای خود كسب كند؛ همچنان كه بحمدا... به بركت آن حضرت و به بركت اسلام و قرآن، از عزت و افتخار معنوی برخوردار بوده و هست.
● سال ۸۲؛ كلمات نیك و نهضت خدمتگزاری
رهبر معظم انقلاب، در بخشی از پیام نوروزی خودشان در ابتدای سال ۱۳۸۲ جهت بیشتر شدن <كلمات نیك> از خداوند متعال مسئلت كرده و فرمودند:
از خداوند متعال مسئلت می‌كنم كه در سال آینده كلمات نیك، یعنی كارهایی كه در جهت اهداف عالیه الهی و انسانی انجام می‌دهیم و برای دنیا و آخرت ما و ملت ما سودمند است، بیشتر باشد و از كارها و جملاتی كه موجب كوتاهی، عقب‌ماندگی و پشیمانی است، كاسته شود.
ایشان در ادامه تصریح كردند: نكته‌ای كه امسال اضافه می‌كنم و به آن تاكید می‌ورزم، این است كه همه مسئولان در سه قوه، باید نهضتی را برای خدمت‌رسانی به مردم شروع كنند. ممكن است ما انواع و اقسام كارها و برنامه‌ها را در پیش رو داشته باشیم و اجرا كنیم؛ باید در میان آنها آنچه خدمت‌رسانی عمیق‌تر و ماندگارتر و زودبازده‌تر محسوب می‌شود، اولویت پیدا كند.
به ویژه این كارها باید بیشتر در خدمت قشرهای مستضعف و محروم و محتاج جامعه صورت گیرد. این اقدامات باید مدبرانه و با برنامه‌ریزی انجام شود و گزارش آن نیز به مردم ارائه گردد. مسئولان باید مردم را در قبال یك گزارش درست و متقن، مختار به قضاوت كنند تا مردم بتوانند كارآمدی نظام را به چشم ببینند و نسبت به آن قضاوت نمایند.نهضت خدمت‌رسانی به مردم یك مبارزه بزرگ و سنگین است زیرا خدمت رساندن به عموم مردم با منافع بعضی گروه‌های خاص تضاد پیدا می‌كند و این‌جاست كه باید با مبارزه و همت و عزم راسخ وارد میدان شد.
● سال۸۳ ؛ پاسخگویی سه قوه به ملت ایران
رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال ۱۳۸۳ فرمودند: سال ۸۳ آخرین سال دولت خدمتگزار كنونی است؛ همچنان كه در اواسط سال ۸۳ مدت مسئولیت پنج ساله اول رییس قوه قضاییه به پایان می‌رسد و در اوایل همین سال هم مجلس ششم شورای اسلامی دوران مسئولیت خودش را به پایان می‌برد؛ همان‌طور كه برخی از دستگاه‌های مهم و تاثیرگذار كشور دوره‌هایی را طی می‌كنند و به پایان دوره مسئولیت‌های خودشان می‌رسند و دوره‌های جدیدی آغاز خواهد شد. آنچه كه در این سال مناسب و لازم است كه انجام بگیرد، این است كه مسئولان بخش‌های مختلف به مردم گزارش بدهند كه در دوران مسئولیتی كه در حال پایان یافتن است یا پایان یافته، چه خدمت بزرگ و چه كار شایسته‌ای را برای مردم انجام داده‌اند. دولت خدمتگزار، قوه‌قضاییه و مجلس شورای اسلامی به مردم پاسخ دهند كه آنچه را كه به عنوان شعار كار خود بر زبان آورده‌اند و همچنین آنچه را كه مطالبات عمده رهبری در این سال‌ها بوده است، چگونه تحقق بخشیده‌اند...
در واقع سال ۸۳ سال پاسخگویی سه قوه به ملت ایران است. مطمئنا در این پاسخگویی، حقایق شیرین و بسیاری برای مردم روشن خواهد شد و خدمات بزرگی كه انجام گرفته است، به مردم گفته خواهد شد. در این پاسخگویی، مسئولان به كمبودها و نواقصی در كار خود پی خواهند برد كه آنها را برطرف خواهند كرد و مردم هم با آشنایی بیشتر با عملكرد دستگاه‌ها، منتظر شروع دوره‌های جدید و كارهای جدید و مسئولیت‌های جدید خواهند بود. البته ملت و دولت و نیز مسئولان و آحاد مردم، می‌دانند كه چه كرده‌اند و می‌دانند كه چه باید بكنند و چه پیش روی آنهاست.
● سال ۸۴؛ همبستگی ملی و مشاركت عمومی
رهبر فرزانه انقلاب در بخشی از پیام نوروزی در ابتدای سال ۱۳۸۴ فرمودند:آنچه برای مردم و مسئولان - هر دو - حائز اهمیت است، عبارت است از همكاری یعنی وحدت ملی و همبستگی عمومی ملت در قبال آنچه مسئولان موظفند انجام دهند. ادامه این راه از یك طرف، و همكاری مردم و مسئولان از سوی دیگر، می‌تواند ما را در پیشرفت این راه و پیشبرد این اهداف والا كمك كند. بنابراین امسال <همبستگی ملی و مشاركت عمومی> می‌تواند شعار بزرگ ملت ایران باشد. یقینا مشاركت عمومی مردم - چه در انتخابات و چه در مسائل گوناگونی كه این دولت و همچنین دولت آینده در پیش رو دارد - و همبستگی ملی آنان خواهد توانست به پیشرفت برنامه‌ها كمك كند.
● سال ۱۳۸۵؛ پیامبر اعظم(ص)
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، در ابتدای نوروز سالی كه گذشت، یاد و نام مبارك پیامبر اعظم را از همیشه زنده‌تر دانستند و فرمودند: و این یكی از تدابیر حكمت و الطاف خفیه الهی است. امروز امت اسلام و ملت ما بیش از همیشه به پیغمبر اعظم خود نیازمند است؛ به هدایت او، به بشارت و انذار او، به پیام و معنویت او، و به رحمتی كه او به انسان‌ها درس داد و تعلیم داد. امروز درس پیغمبر اسلام برای امتش و برای همه بشریت، درس عالم شدن، قوی شدن، درس اخلاق و كرامت، درس رحمت، درس جهاد و عزت، و درس مقاومت است. پس نام امسال به طور طبیعی، نام مبارك پیامبر اعظم است.
● سال ۱۳۸۶؛ اتحاد ملی و انسجام اسلامی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال نو، سال ۱۳۸۶ را سال "اتحاد ملی و انسجام اسلامی" نامگذاری كردند و افزودند: آرزو و امید همه ایرانیان "استقلال ملی، عزت ملی و رفاه عمومی ملت" است و همه این اهداف به بركت "ایمان اسلامی، اتحاد كلمه، امید و عزم ملی، استفاده صحیح از ظرفیت‌های كشور و تدبیر و تحرك و تلاش" محقق خواهد شد. مستحكم كردن روابط و پیوندهای عاطفی، شادی و طراوت دلها و نو كردن محیط زندگی از جمله خصوصیات "زیبا، نجیبانه و مهربانانه" نوروز است كه همگی مورد تایید آیین مقدس اسلام است.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید