پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


عجایب هفت گانه معاصر


عجایب هفت گانه معاصر
در حال حاضر فقط یکی از عجایب هفت گانه جهان باقی مانده است و این فرصت در اختیار علاقه مندان به تاریخ گذاشته شده که بتوانند فهرستی از عجایب هفت گانه موجود جهان تهیه کنند.
فهرستی از ۲۱ شگفتی جهان تهیه شد و از آن میان بنای «استون هنج» به عنوان مهمترین شگفتی جهان انتخاب شده است.سنگ هایی با قدمت ۵ هزار ساله در دشت سالزبوری انگلستان رها شده اند. این سنگ های برهنه با آثار باستانی شاخصی نظیر بنای آکروپولیس در آتن در رقابت هستند. رقبای دیگری نیز وجود دارند که همگی آنان به نوبه خود از اهمیت ویژه ای برخوردارند. آثاری نظیر مجسمه آزادی در نیویورک و اهرام مصر.
پیش از این فهرستی از ۲۰۰ شگفتی جهان تهیه شده بود ولی کارشناسان بعدها موفق شدند تعداد عجایب موجود در این فهرست را کاهش دهند و تعداد ۲۱ شگفتی را به عنوان اصلی ترین شگفتی های جهان برگزینند. پروفسور فدریکو مایور، مدیر سابق یونسکو، جزو افرادی است که در برنامه ریزی و سازماندهی این نظرسنجی ها نقش داشته است.
یک بنیاد سوئیسی به نام «۷ شگفتی نوین» در روی این نظرسنجی ها دخالت داشته است. تخصص اصلی این بنیاد غیرانتفاعی در مرمت آثار باستانی است، ولی همین بنیاد قصد دارد نتیجه نظرسنجی های خود را در تاریخ ۷ ژولای ۲۰۰۷ و در شهر لیسبون پایتخت پرتغال به طور رسمی اعلام کند. تاکنون حدود ۲۰ میلیون رای به دست آمده از مردم جهان در این نهاد بین المللی به ثبت رسیده است. بسیاری از هندی ها به تاج محل رای داده اند، چینی ها به دیوار بزرگ چین و مردم پرو نیز به ماچوپیچو یا همان قلعه نظامی اینکاها رای داده اند.
در دوران گذشته گفته می شد که عجایب هفت گانه جهان عبارتند از؛ باغ های معلق بابل، مجسمه زئوس در المپیا، معبد آرتمیس در افوسوس و... آنچه که از این عجایب هفت گانه باقی مانده فقط اهرام مصر است و بقیه آنها به کلی از میان رفته اند. همین امر سبب شده مردم انگلیس در تلاش باشند که تنها بنای باستانی خود را به عنوان یکی از مهمترین آثار به جا مانده از دوران کهن معرفی کنند.
بنای سنگی استون هنج اگرچه جذابیت چندانی برای جهانگردان ندارد ولی قدمت آن به بیش از ۵ هزار سال پیش باز می گردد و برای انگلیسی هایی که برای لاف زدن از تمدن کهنه خود چیزی به جز شکسپیر ندارند، معرفی استون هنج به عنوان یکی از عجایب هفت گانه جهان می تواند افتخار بزرگی محسوب شود. افرادی که قصد دارند در این نظرسنجی ها شرکت کنند، می توانند به سایت www.new۷wonders.com مراجعه کرده و نظر خود را ابراز دارند. فهرست ۲۱ شگفتی جهان که هنوز مورد توجه رای دهندگان قرار دارد عبارت است از؛
۱)بنای آکروپولیس در یونان
۲) الحمرا در شهر گرانادا از کشور اسپانیا
۳) معبد انگور وات در کامبوج
۴) منطقه چیچن ایتزا آزتک در یوکاتان از کشور مکزیک
۵) مجسمه مسیح مصلوب در ریودوژانیرو از کشور برزیل
۶) عمارت کلوزیوم یا میدان مبارزه گلادیاتورها در رم
۷) مجسمه های جزیره ایستر در کشور شیلی
۸) برج ایفل در پاریس
۹) دیوار بلند چین
۱۰) کلیسای حاج صوفی در استانبول
۱۱) معبد کیومیزو در توکیو از کشور ژاپن
۱۲) کاخ کرملین یا بنای سن باسیل در مسکو از کشور روسیه
۱۳) ماچوپیچو در پرو
۱۴) قصر نوشوان اشتاین در آلمان
۱۵) شهر باستانی پترا در اردن
۱۶) اهرام مصر
۱۷) مجسمه آزادی در نیویورک
۱۸) بنای استون هنج در انگلستان
۱۹) تالار اپرای سیدنی در استرالیا
۲۰) عمارت تاج محل در هند
۲۱) شهر تیمبوکتو در کشور مالی
بیتا زرین
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید