پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

هماهنگ با انرژی کیهانی


هماهنگ با انرژی کیهانی
اینکه سال هاست گفته می شود جهان یک دهکده جهانی است، دلایل متعددی دارد؛ دیگر هیچ کس در یک روستا، در یک شهر و در گستره ای وسیع تر در یک کشور محدود نیست و جهانی به وسعت کره زمین را می توان با استفاده از جریان آزاد اطلاعات درنوردید. واژه ها در این جریان بیش از هر چیز دیگر در حرکت اند و با خود بار معنایی بسیاری را حمل می کنند.
گاه واژه ای از یک آیین، دین یا مسلک از گوشه ای از جهان حرکت می کند و مردمانی را که تا دهه پیش حتی روحشان از آن خبر نداشت چنان تحت تاثیر قرار می دهد که باور آن برایشان بسیار دشوار است و حتی دیگر به خاطر نمی آورند که تا پیش از کسب چنین دانشی با جای خالی آن چگونه کنار می آمدند.
بسیاری از عناصر فرهنگ شرق از طریق این جریان در یکی دو دهه گذشته سراسر جهان را طی کرد و در گوشه و کنار کره زمین گاه چنان لانه گزینی کرد که انگار زاده تصورات و باورهای همان منطقه از کره ارض بوده است. یکی از واژه هایی که از سرزمین بکر و اندیشه مند هند چنین مسیری را پیموده است «آیورودا» است. آیورودا که ریشه در هزاران سال مراقبه فکری و کنترل درونی سالکان این سرزمین دارد، امروز در جهان کاملا شناخته شده است و باور پیروان بسیاری را با خود دارد.
آیورودا علم شناخت زندگی است؛ آیو به معنی زندگی و ودا به معنی شناخت در آیین و دانش سالکان این روش به این معنی است که بدن تنها به یک جسم مادی محدود نمی شود بلکه ریشه در انرژی کیهانی دارد و در برابر کوچک ترین افکار و عواطف حساس است و واکنش نشان می دهد. به این ترتیب این طریقت در پی این است تا با کنترل انرژی درونی بدن و تطبیق آن با انرژی های اطراف به حفظ تعادلی دست یابد که بهترین شرایط زیست جهانی را برای روح و جسم انسان با خود به ارمغان می آورد.
در تعالیم آیورودا مثل تعالیم باستانی ایرانی جسم انسان از چهار عنصر اصلی باد، آب، آتش و خاک تشکیل شده است و هر یک از این عناصر بر بخشی از سیستم بدن انسان تسلط دارند و آن را اداره می کنند. باد یا واتا دستگاه گردش خون، استخوان ها و دستگاه گوارش را تنظیم می کند و با حفظ تعادل آن بدن را سرپا نگاه می دارد.
آتش یا پیتا ترشح هورمون ها را برعهده دارد و حرارت بدن را کنترل و تنظیم می کند. کافا نیز متابولیسم و سوخت و ساز بدن را برعهده دارد. طبق این دانش هر یک از افراد تحت سلطه یکی از این عناصر یا ترکیبی از برخی از آنها هستند و بر حسب اینکه کدام عنصر بر وجودشان سلطه دارد، ویژگی ها و خصلت های متفاوتی از خود بروز می دهند.
واتاها لاغر و قدبلند هستند، چشمانی تیز و پوستی تیره و خشک دارند. این افراد در حرکات و گفتار سریع هستند و مطالب را به راحتی در خاطر حفظ می کنند و سریع نیز آنها را به دست فراموشی می سپارند. از آنجا که عنصر اصلی وجود آنها آتش است، بیشتر از نظر سیستم عصبی و اسکلتی آسیب پذیر هستند. پیتاها قد متوسط و هیکلی قوی دارند. آنها چشمانی روشن و ریز دارند و از حافظه ای قوی برخوردارند. تب و بیماری های التهابی در آنها بیشتر از بیماری دیگری بروز می کند، اما کافاها که آب و خاک در وجودشان مسلط است، کوتاه، چاق و پرخور هستند و چشمان درشت و حافظه قوی دارند. مهمترین خطری که آنها را تهدید می کند، بر هم خوردن متابولیسم داخلی است. برای حفظ تعادل در بدن هر دسته از این افراد و نیز افرادی که با ترکیبی از دو عنصر یا سه عنصر می توانند حالت های بینابینی هر یک از این گروه ها را داشته باشند.
طب آیورودا موادغذایی ویژه ای را پیشنهاد می کند. در این دانش هر دسته از موادغذایی اثر ویژه ای دارند. به این ترتیب آنها که ما قندها می نامیم، مانند غلات، شیرینی و نیز فرآورده های لبنی در رده غذاهای انرژی بخش جای می گیرند که برای تامین انرژی سلول ها و فعالیت آنها ضرورت دارند. از سوی دیگر، حبوبات، جوانه ها، عسل، میوه و سبزیجات و برنج و خشکباری چون گردو و فندق برای فعالیت متحرک بدن ضروری هستند، اما گوشت ها، تخم مرغ، پیاز، سیر و الکل موجب عدم کارایی سلول های مغزی می شود و خوردن آنها ممنوع است. به این ترتیب، آیورودا شیوه زندگی که ارائه می کند بر گیاهخواری استوار است و آن را عاملی می داند که موجب حفظ تعادل انرژی بدن و محیط می شود.
شاخه دیگری از آیورودا که ماکروبیوتیک نام دارند و از دو واژه طولانی و زندگی مشتق شده و به معنی زندگی طولانی است، موادغذایی را به دو دسته اسیدی و قلیایی تقسیم می کند و لبنیات، چای و میوه را در رده اسیدی ها و مفید می شمارد و در مقابل انواع گوشت ها و تخم مرغ را از دسته قلیایی ها و آنها را مضر می داند. در این نظریه مواد قلیایی به طور کلی ممنوع نیست، اما خوردن آنها تابع شرایط و به میزان حساب شد ه توصیه می شود.
طب ماکروبیوتیک غلات، حبوبات و گیاهان دریایی را برای بدن ضروری می شمارد و از آنها به عنوان زداینده سم یاد می کند. در این رژیم گوجه فرنگی و بادمجان جایی ندارد، مصرف شکر و فرآورده های آن کاهش می یابد و از لبنیات نیز بسیار کم استفاده می شود. قهوه و سیب زمینی نیز در میان مواد ممنوع شده جای می گیرند. این رژیم مواد اصلی را از میان غلات، پروتئین ها و سبزیجات برمی گزیند و چربی ها را به میزان کم در رده آخر قرار می دهد.
رژیم های لاغری ماکروبیوتیک امروزه به یکی از رژیم های اصلی جهان غرب بدل شده و پزشکان و متخصصان بر مبنای دستورهای پزشکی این آیین، رژیم های موثری را ارائه می کنند. در رژیم های غذایی که بر مبنای این دانش پیشنهاد می شود، سالاد سبزیجات، سبزیجات پخته، اندکی برنج یا ماکارونی، پنیر، روغن زیتون یا کره در وعده های روزانه جای دارد و در نهایت با دریافت کالری بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ کیلو کالری در هر وعده روزانه انرژی مورد نیاز بدن تامین می شود.
در یک وعده از سه وعده غذای پیشنهادی این رژیم ۱۰۰ گرم گوشت قرمز یا ۶۰ گرم گوشت ماهی جایگزین برنج یا ماکارونی می شود. البته بر مبنای توصیه های آیورودا رژیم های غذایی دیگری نیز در غرب باب شد که دهه های اخیر درمان های غذایی را تحت تاثیر خود قرار داده است. با این همه، دستورالعمل های اصلی هر یک از این رژیم ها برمبنای شناخت بدن، کاهش گوشت و افزایش مصرف سبزیجات استوار بوده است.
برمبنای این نگرش استفاده از مواد گیاهی که ریشه در طبیعت دارد، آرامش و انرژی بیشتری به بدن منتقل می شود و استرس ناشی از خوردن گوشت با مصرف هر چه کمتر در کنار استفاده از سم زداها کاهش می یابد.البته در آیین آیورودا نوع نگاه به زندگی، عشق به طبیعت، محبت به اطرافیان و رسیدن به آرامش از مهمترین عواملی است که تعادل انرژیک بدن را فراهم می آورد.
در این حالت، چنین رژیم غذایی کارسازتر شده و بدن با حداقل نیازهای سوختی خود به بهترین نحوی کار می کند. فراموش نکنید که آیورودا شعار خود را هر چیز طبیعی زیباتر است، قرار می دهد و در جهت پیوند گسترده تر با عناصر طبیعت درصدد ایجاد ارتباط های قوی تر انسانی است.
رویا دیانت
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید