دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ / Monday, 22 October, 2018

نشانه قدرت الهی در عرصه آفاق


نشانه قدرت الهی در عرصه آفاق
قرآن سندی آسمانی و استوارنامه ای ملکوتی است که پیامبر اکرم ص آن را برای اثبات رسالت خویش در برابر جهانیان گشوده است، ولی باید توجه داشت معجزه بودن قرآن برای همیشه و همه نژادها، خود نوعی اعجاز است.
زیرا این کتاب باید از آغاز نبوت آن بزرگوار تا پایان جهان همچنان به صورت سندی زنده و دلیلی غیر قابل انکار بر صدق ادعای وی و سفارت آسمانی آن حضرت باقی باشد. در حالی که انسان ها از آن تاریخ تا عصر ما دوران مختلفی را پشت سر گذاشته اند و تکامل های دیگری را نیز در پیش دارند.
در ۱۴قرن قبل ، مردم در سراسر جهان تقریبا در حالت بی خبری و نادانی به سر می بردند و از نظر فکری در مرتبه نازلی قرار داشتند ولی قرآن در همان عصر و در آن شرایط نامساعد، معجزه بزرگ و دلیل قاطع بر نبوت پیغمبر اسلام ص بوده است.
در جهان ما و در عصر کنونی نیز که انسان ها به بسیاری از اسرار و رموز جهان آفرینش پی برده و از حقایق علمی فراوانی آگاهند، باز هم قرآن معجزه و برای اثبات رسالت آن بزرگوار سندی قاطع است و این مساله خود نوعی اعجاز به شمار می آید.
بحث و بررسی درباره چگونگی اعجاز قرآن در همه عصرها و زمانها و برای همه تیره ها و نژادها موضوعی است که شرح آن به نوشتن دهها جلد کتاب قطور نیاز دارد، ولی با این حال از آنجا که گفته اند: «ما لایدرک کله لا یترک کله» بناچار ما نیز در اینجا به طور فشرده به قسمتهایی محدود از جنبه های اعجاز قرآن اشاره و نمونه هایی نقل می کنیم:
● فصاحت و بلاغت
احاطه به لغات و در دسترس داشتن واژه ها چندان دشوار نیست ، اما ترکیب و نیز ترتیب و تنظیم آنها به شیوه ای که هم رعایت فصاحت و بلاغت شده باشد و هم جمله بندی به گونه ای باشد که بیان در همان حال که در دسترس ذهن خواننده است، در بالاترین جایگاه باشد کاری است که بی رعایت قواعد باریک و دقیق ادبی و مهارت ذوقی سرشار انجام پذیر نیست.
خداوند متعال ، که حوزه قدرت و دانش او را پایانی نیست ، از ترکیب و تنظیم کلمات در قرآن سخن را به گونه ای آراسته است تا هیچ کس گرچه بلیغ ترین و فصیح ترین مردمان ، نظیر آن نتواند و این است رمز جاودانه بودن قرآن و سند پیامبری جاوید حضرت محمدص.
اصولا متدولوژی خاص این کتاب ، چنین امری را ایجاب می کند. به عبارت دیگر فصاحت و بلاغت را ابعاد و شاخه هایی است که به آن اشاره می کنیم:
● سبک و اسلوب
قرآن کریم از سبک و اسلوب معجزه آسایی برخوردار است که هیچ کتابی آن را ندارد. اسلوب این کتاب آسمانی ، قابل تقلید نیست ، چرا که سبک آن با معانی بلندی قرین است.
اگر کسی بخواهد نظم و اسلوب کلامی را با مضامین بلند آیات هماهنگ کند، معانی جمله ها مضحک و مبتذل می شود و اگر بخواهد مفاهیم معقول و منطقی آیات الهی را در قالب آن اسلوب بریزد، امکان پذیر نخواهد بود، بلکه آن اسلوب از دست خواهد رفت.
معانی بدیع با اسلوب بی بدیل این کتاب به گونه ای به هم آمیخته شده که در غیر آن ، قابل جمع نیست. اگر تنها اسلوب قرآن اعجاز بود، ممکن بود ادیبان زمان ، مانند آن بیاورند.
آنچه تحدی و هماوردی را ناممکن کرده ، سبک و اسلوب ، همراه با معانی و ترکیب و اسلوب ، همراه با معانی و ترکیب جمله های آن است. گوته ، شاعر و دانشمند آلمانی می نویسد: «قرآن ، اثری است که به واسطه سنگینی عبارت، خواننده آن ابتدا رمیده شده ، ولی سپس مفتون جاذبه آن و بالاخره بی اختیار مجذوب زیبایی های متعدد آن می شود.»
اگر در نوشته های ادیبان و نثر و اشعار شاعران معروف عرب زبان دقت کنیم ، در بسیاری از موارد مضامین آنها مردود و متضاد است. مواردی که قابل اشکال نیست ، بلکه موضوع صحیح است ، بدون شک مانند سبک و اسلوب قرآن نیست.
خطبه های نهج البلاغه و دعاهای صحیفه سجادیه و خطابه های پیامبرص با وجود صحت مضامین هرگز با آیات قرآن قابل مقایسه نیست. به همین دلیل است که خدای متعال در قرآن می فرماید: «اگر راست می گویید، یک سوره مثل قرآن بیاورید، که هرگز نمی توانید مانند آن را بیافرینید.
پس بهتر است خود را از عذاب دردناکی که آتش گیره آن ، انسان ها و سنگهاست ، نگه دارید.» (بقره / ۲۳)
● جنبه های لفظی و ظاهری
فیلسوف شهید استاد مرتضی مطهری ره در این باره بیانی دارند که خلاصه ای از آن را می آوریم: یکی از وجوه اعجاز قرآن که از دیر زمان مورد توجه فوق العاده قرار داشته ، جنبه لفظی و ظاهری یا فصاحت و بلاغت قرآن است.
روشنی بیان ، زیبایی ، تعبیر، شیرینی ، آهنگ و جذابیت عبارات ، نظم بی بدیل الفاظ و قالبهای معانی ، آنچنان آیات قرآن را زیبا و لطیف کرده است که هر کسی مختصر ذوق و شناختی از ادبیات عرب داشته باشد، حلاوت و طراوت آن را بخوبی احساس می کند. اصولا همه انسان ها زیبایی و جمال را می فهمند و نیازی به تعریف ندارد.
وقتی انسان صورت زیبایی را مشاهده کند یا منظره دلپذیر یا شعر زیبایی را ببیند، بی اختیار جذب می شود. به همین دلیل صورتها و منظره ها با این که گوناگونند، ولی زیبا و جذاب هستند.
پیش از آن که علم و عقل ، زیبایی را درک کند احساس ، آن را می فهمد که مرکز آن ، قلب و دل است، نه مغز و سر. از این رو گفته اند زیباترین شعر، دروغ ترین آنهاست.
فصاحت و بلاغت نیز از مقوله زیبایی و به کانون احساسات مرتبط است ؛ ولی یک ویژگی و امتیازی که در فصاحت و بلاغت قرآن موجود است این که ، در عین زیبایی و جذابیت از صمیم صداقت و درستی مایه می گیرد. برخلاف شعر زیبا که اگر دروغ و گزاف در آن نباشد، زیبایی نخواهد داشت.
آری قرآن ، هم کتاب عقل است و هم کتاب دل. زیبایی الفاظ را با جمال معنوی و اسلوب بدیع ادبی به هم آمیخته است.
● اعجاز کلامی
در اعجاز لفظی و معنوی قرآن می توان به این حقیقت نیز اشاره کرد، کتابهایی که در دنیا نوشته می شود هر کدام سبک و موضوع خاصی دارد؛ مثلا کتاب تاریخ بر محور تاریخ می چرخد. کسی که در فن سخنوری کتابی تدوین کرده ، مسائل مخصوص آن را مورد بحث قرار داده که با فلسفه و شیمی ارتباطی ندارد، ولی قرآن با این که یک هدف را دنبال می کند و آن ، تعلیم و تربیت و هدایت و ارشاد انسانهاست ، با وجود آن ، با همه علوم و معارف آمیخته است ، از جنین شناسی گرفته تا رنگ درختان ، تنوع گیاهان ، زمین شناسی ، خلقت انسان ، حرمت گوشت خوک و مردار، فلسفه آفرینش انسان و جهان ، مبدا و معاد و برزخ و قیامت ، همه را به هم آمیخته و یک نوع ارتباط و هماهنگی میان آنها برقرار کرده است.
این کتاب منحصر به فرد کتابی است که طبیعت را با فطرت درآمیخته و عقل را با دل به همه دوخته است ؛ مثلا درباره بهار می فرماید: «فانظر الی آثار رحمه الله کیف یحی الارض بعد موتها ان ذلک لمحی الموتی» نخست ، توجه انسان را به سبزه زارها، درختان ، گل و گیاهان جلب می کند که چگونه باران رحمه زمین مرده را زنده کرده و بعد بلافاصله ذهن آدمی را به احیای مردگان در قیامت معطوف می کند. (روم / ۵۰)
● مصونیت از تحریف
قابل تحریف نبودن قرآن نیز می تواند یک نوع اعجاز باشد، چرا که هر کتابی در دنیا قابل تحریف به زیادتی و نقصان است ، ولی قرآن نه کاستی را برمی تابد و نه افزونی را، چرا که نسخه های آن بی حدوحصر است و افزودن به آن و کاستن از آن امکان پذیر نیست.
اصولا قرآن چون به صورت معجزه نازل شده است ، قابل تحریف نیست. برخلاف تورات و انجیل که در قالب نثر معمولی نازل شده و قابل تحریف بوده اند، قرآن کریم به مصونیت خود از هر گزندی اشاره می کند و می فرماید: «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون » (این کتاب را فرستاده ایم و تحقیقا آن را نگهبان و نگه داریم). (حجر /۹)همان طور که در عصر نزول و حضور پیامبرص از تحریف در امان باقی مانده ، پس از پیامبر ص نیز دستخوش تحریف به زیادتی و کاستی واقع نمی شود. آیات یادشده به معنای انصراف دشمن از تحریف نیست.
به این معنا که خداوند در قلب دشمن تصرف کرده و آنان را از تحریف بازدارد، بلکه مفهوم آیه از عجز و ناتوانی دشمن در جهت تحریف پرده برمی دارد؛ چرا که اگر جمله و سطری را از قرآن حذف کنیم یا بر آن بیفزاییم ، مانند وصله کهنه ای که با بهترین پارچه زده شده باشد، محسوس و مشهود خواهد بود.
قرآن کتاب شعر و غزلیات نیست که بتوان جمله ای را از آن عوض کرد یا شعری را بر آن افزود. کاستن از قرآن نیز امکان ندارد، چرا که معنا و مفهوم خراب می شود و بر هر عاقل و سخن سنجی به عیان روشن می شود که در این قسمت کلماتی حذف شده است.
از جانب دیگر، عده زیادی از مسلمانان صدر اسلام در تمام مقاطع تاریخی و هم اکنون ، حافظان قرآن بوده و هستند. بنابراین چه کسی جرات می کرد تحریفی در آن صورت دهد؛ چرا که جان تحریف گران و مهاجمان به خطر می افتاد.
مضاف بر این که از حدیث ثقلین - که محدثان شیعه و سنی به طور متواتر نقل کرده اند - وجوب تمسک به قرآن و عترت استفاده می شود.اگر بنا باشد تحریف در آن پیدا کند، چنین وجوبی بی معنا و این گونه تاکید لغو خواهد بود.
● اخبار غیبی
دومین وجه از وجوه اعجاز، خبرهای غیبی قرآن است که مسائل علمی ، تاریخی و حوادث ماورای طبیعت را نیز در بر می گیرد. ما در این بخش به یکی از اخبار غیبی در بعد تاریخی بسنده می کنیم که در زمان نزول قرآن هنوز رخ نداده بود.
● پیروزی رومیان بر ایرانیان
روم، امپراتور مقتدری بود که بر بخش وسیعی از آسیا، اروپا و آفریقا حکومت می کرد و ایتالیا نیز قسمتی از آن بود.
جنگهای فراوانی میان روم و ایران واقع شده بود، اما در عصر ظهور اسلام ، جنگ بزرگ و سرنوشت سازی رخ داد. ابوعبیده می گوید: از امام باقر ع مضمون آیه «الم غلبت الروم فی ادنی الارض و هم من بعد غلبهم سیغلبون فی بضع سنین...» (روم / ۱۴).پرسیدم. فرمود: این آیه ، تاویلی دارد که جز خدا و راسخان در علم از آل محمد ص کسی نمی داند.
هنگامی که رسول خداص به مدینه هجرت کردند و اسلام به پیروزی رسید، حضرت نامه ای به پادشاه روم (قیصر) و نامه ای به پادشاه ایران (خسرو پرویز) نوشت و توسط نمایندگانش برای آنان فرستاد.
امپراتور روم ، نامه رسول خدا ص را احترام گذاشت ، ولی پادشاده ایران ، نامه حضرت را پاره کرد و به نماینده ایشان اهانت کرد.
در مقطع حساس بود که میان ایران و روم ، جنگ و درگیری نظامی رخ داد. مسلمانان مایل بودند رومیان پیروز شوند، ولی برخلاف انتظار آنان ، ایرانیان برنده جنگ و مسلمانان غمگین و افسرده شدند. ناگهان آیه : «الم غلبت الروم...» نازل شد؛ یعنی رومیان در نزدیکی های این سرزمین «شامات و حوالی آن» شکست خورده اند و ایرانیان پس از پیروزی بر روم ، بزودی مغلوب می شوند.
پس از چندی ، جنگ دیگری آغاز شد و رومیان بر ایرانیان غالب و مسلمانان شادمان شدند. قرآن در ادامه می فرماید: «در آن روز مومنان خوشحال شدند» (روم /۴)علت شادمانی به دلیل اهانتی بود که پادشاه ایران به نامه رسان پیامبر کرده بود که باعث خوشحالی مشرکان و افسردگی مسلمانان شده بود، نه به دلیل اهل کتاب بودن رومیان ، چرا که ایرانیان نیز زرتشتی و اهل کتاب بودند.
● معارف علمی قرآن
یکی دیگر از وجوه اعجاز این گنجینه الهی ، طرح مسائل علمی است : بزودی آیات حکمت و نشانه های قدرت خود را عرصه آفاق و ظرف وجودی خودشان ارائه خواهیم کرد تا حقیقت بر آنها مکشوف شود.(فصلت / ۵۲)
و بدانند که قرآن و پیامبر اکرم ص بر حق است. بدون شک با مشاهده کشفیات علوم جدید، اسرار الهی یکی پس از دیگری بر بشر روشن و آیات علمی برملا می شود.
با وجود هیات بطلمیوسی که ۴۰۰۰ سال بر اندیشه بشری حکومت می کرد و جهان هستی را کراتی مانند پوست پیاز می دانست که میان هم قرار گرفته اند، قرآن در همان عصر با کمال صراحت اعلام کرد: «و کل فی فلک یسبحون» (و هر کدام از کرات ، در مدار خود شنا می کنند.» (انبیا/ ۳۲)
در آیه دیگر، پرده از حقیقت دیگر برداشته ، می فرماید: (آیا کافران نمی اندیشند که تحقیقا تمام آسمان ها و زمین به صورت مجموعه به هم پیوسته بود (رتق) بود و ما آنها را از هم جدا کردیم (فتق) و هر موجود زنده را از آب زنده قرار دادیم. (انبیا/ ۳۰)
(رتق ) در لغت ، به مفهوم شی بسته و مسدود است. به طوری که هیچ شکاف و منفذی در آن نباشد. درست متضاد فتق که به معنای شکافتن و اجزای آن را از هم جدا کردن است.
لباسی که تمام اجزایش به هم دوخته شده است ، رتق است و اگر از هم جدا شود فتق. علی ع می فرماید: (از آن پوسته جامد طبقاتی شکافت و آنها را پس از آن که به هم پیوسته بود، باز کرد و هفت آسمان قرار داد.)
امروز تحقیقات نجومی ثابت کرده که در گذشته ، تمام کرات مجموعه ای به هم چسبیده بوده که بر اثر انفجار درونی از هم جدا و پراکنده شده و هر جزیی کنار هم قرار گرفته اند و بیش از آن ، گازهایی متراکم و متکاثف بوده که سبب ایجاد کرات آسمانی شده است: (سپس خداوند به سامان دادن و خلق آسمان ها پرداخت ، در صورتی که به شکل گاز بودند و پس از انجماد، به صورت یک توده عظیمی درآمده و با انفجار مهیبی که در هسته مرکزی آن ایجاد شد، از هم جدا شده و هر کدام به شکل خورشید، ستاره ، ماه و کره زمین درآمدند و چنین رتق و فتقی در عالم صورت گرفت.) (فصلت / ۱۱)
قرآن می فرماید: «آسمان را به دست قدرت بنا نهادیم و تحقیقا ما آن را توسعه و گسترش می دهیم» (زاریات / ۴۱)این آیه نیز، یک حقیقت علیم را بازگو می کند که به هیچ وجه با هیات قدیم سازش ندارد.
اکنون که جنبه های اعجاز قرآن تا حدودی آشکار شد، بخوبی روشن می شود که چگونه این کتاب می تواند سندی آسمانی بر اثبات رسالت حضرت محمدص باشد و برانگیختگی آن بزرگوار از جانب خداوند اثبات شود. خداوند، ما را، با قرآن در روز قیامت محشور کند.


منبع : تبیان

مطالب مرتبط

روشهای جدید در فهم قرآن مجید

روشهای جدید در فهم قرآن مجید
دکتر سیدسلمان صفوی، علاوه‌بر اجتهاد در فقه اسلامی، در دوره فوق‌دکتری فلسفه در دانشگاه لندن به تحصیل پرداخته و کتابهای متعددی چون ساختار معنایی مثنوی مولوی، ادراک از دیدگاه ملاصدرا، علیت از دیدگاه ملاصدرا و فیلسوفان غربی، تمدنها، تعالیم مولوی و... را به رشته تحریر درآورده است. او در کنار آثاری به زبان فارسی، مقالاتی هم به انگلیسی قلمی کرده و علا‌وه بر تدریس در دانشگاه‌های ایران و انگلستان، مدیریت بنیاد مطالعات ایرانی لندن و سردبیری مجله انگلیسی <ترانسندنت فیلوسوفی> را نیز به عهده دارد. متن پیش رو سخنرانی او در مرکز پژوهشی میراث مکتوب است.‌
□□□
روشهای متعددی در زمینه فهم قرآن وجود دارد؛ اما من در این نشست چهار روش یا نگاه را عرضه خواهم کرد:
۱)نگاه معناشناختی
۲) نگاه ساختارگرایانه
۳) نگاه تاویل‌گرایانه
۴) روش تالیفی.‌
روشهای جدید مکمل و استمرار روشهایی هستند که در گذشته و امروز در حوزه‌های علمیه ما رایج بوده و هستند و البته روشهایی زنده و موفق بوده، از دل آنها کارهای بزرگی به وجود آمده است و ما احترام عمیقی به روشهای پیشینیان‌مان قائلیم؛ اما بنده در اینجا کوشش دارم مطالب جدیدی که عمدتاً حاصل تحقیقات دوره قرن بیستم است ، عرضه کنم. البته این کار مکمل روشهای بسیار احترام‌آمیز سنتی ماست.‌
از طرف دیگر باید بر تأملات و دقتهایی که در این کار هست تاکید کرد؛ زیرا قرآن مجید کلام خداوند است نه کلام نبی(ص) و کلام مقدس و همه کوششهای ما به جهت فهم بهتر این کلام مقدس است؛ اما تا فهمیدن همه ابعاد این کلام الهی، راهی بس طولانی را باید طی کرد و در حقیقت تنها <راسخون فی‌العلم> هستند که می‌توانند همه ابعاد را دریابند. حال این راسخون فی‌العلم چه کسانی هستند، جای بحث و گفتگو دارد. قدر متیقن آن اهل‌بیت ( ع) می‌باشند. فلذا قرآن، کلام خداوند است و کتاب هدایت.‌
● توجه به متن امری مهم در فهم قرآن‌
یکی از مهمترین مسائلی که در روش‌شناسی فهم قرآن باید به آن توجه کرد، مساله <سیاق> context است و تاثیر معنا و مفهوم و اینکه معنا و مفهوم برآیندی است از سیاقی که در سوره‌های قرآن مجید وجود دارد. بنابراین روش موضوعی که آیات را از یکدیگر جدا و سپس طبقه‌بندی کرده، بیان می‌کند که مثلا فلا‌ن موضوع در قرآن با توجه به آیات مختلف در سوره های مختلف این‌گونه است...، مشکلی دارد و مشکل آن جدا کردن آیات از ‌سیاق بحث است؛ لذا ما تاکید داریم مفهوم را در چارچوب سیاق بحث باید فهمید و معرفی کرد و این یک اصل طلایی است. همچنین همواره باید میان شرح، تفسیر و تأویل قرآن کریم تفاوت قائل شد.‌
● تأملی در روش معناشناختی‌
روش معناشناختی، روشی برای فهمیدن معانی اصطلاحات کلیدی است. در حقیقت روش معناشناختی مطالعات قرآنی، روش تحلیل مفاهیم و اصطلاحات کلیدی قرآن کریم، براساس یک متد و رویکرد پویاست، نه ایستا. در این روش ما مفاهیم کلیدیی داریم که در چارچوب نظام کلی قرآن قابل فهم و توضیح است. این سیستم متشکل از شبکه‌ای از مفاهیم است که در آن ، همه مفاهیم روابط متقابلی با یکدیگر دارند و در حقیقت این مفاهیم کلیدی، معانی‌شان متکی بر یکدیگر است؛ لذا بنابر آنچه بیان شد، اینها مفاهیم کلیدی هر نظریه معناشناختی قرآنی است، یعنی شبکه مفاهیم، اصطلاحات کلیدی، سیستم قرآنی، معنای کانونی، میدان معنایی، تداخل مفاهیم و متکی بودن مفاهیم بر یکدیگر و روابط متداخل حلقوی اینکه سیاق بر ساختار معنی و هر اصطلاح کلیدی تاثیر می‌گذارد.‌
باید توجه داشت که البته در این نظریه مدلهای گوناگونی وجود دارد، یعنی هم ریشه زبان‌شناختی دارد و هم ریشه فلسفی مونتاگو، تارسکی، بارویز و پری ،برخی از نمایندگان معتبر روش سمانتیک می‌باشند.‌ این نظریه در دوره جدید پس از تاسیسش، با دو کار در حوزه ادبیات انگلیسی انجام گرفته است: کتاب <خدا و انسان در قرآن> و کتاب <اصطلاحات کلیدی قرآن> که هر دو اثر مرحوم پرفسور ایزوتسو است و در حقیقت ایشان هر دو کتاب را براساس نظریه معناشناختی تالیف کرده‌اند.‌
● روش ساختارگرایانه و انتظام کلمات کلیدی‌
ساختار به معنای چارچوب تعیین کننده مناسبات درون عناصر یا اجزای یک داستان، اثر یا پدیدار است که به مفهوم <همخوانی ارگانیک میان اجزای اثر> باز می‌گردد. اهمیت فهم ساختار در جهت فهم متن، یک رویکرد فلسفی به متن است. روش متعارف و یا روش علّی بررسی تک تک ابیات یا پدیدارها جهت فهم عمیق متن مکفی نیست، بلکه تفسیر متن باید بر تحلیل مجموعه مناسبات بین اجزای ساختار یک متن استوار باشد. از خرده‌ساختارهای یک کل که خود، حاصل مناسبات خاص درونی بین اجزای مختلف آن ساختار است، معانی جدیدی ورای ظاهر متن پدید می‌آید؛ یعنی معنایی که خود را پنهان ساخته ظاهر می‌گردد.
بر اساس اصول ساختارشناسی، مناسبات، تفاوتها و تقابلهای اجزای متن به نشانه‌های متفاوت، شکل و معنی می‌دهد و مجموعه‌ای از عناصر صوری را با یکدیگر مرتبط ساخته، امکان می‌دهد که از راه همنشینی عناصر گوناگون، عبارتهایی با معانی تازه ساخته شود. از طریق دقت در روابط پاراگرافها و بخشهای مختلف یک اثر می‌توان به محتوای اصلی یک داستان یا کل اثر پی برد. ساختارشناسی به طرح ابیات و پدیدارها فراتر از جنبه‌های ظاهری آنها کمک می‌کند و آشکار می‌سازد که طرح یک عنصر (بیت، پاراگراف، بخش و حکایت) در رابطه آن با سایر عناصر است. کلیه این روابط که سازنده یک ساختار یا سیستم نهایی است، به کشف محتوای اصلی پنهان اثر کمک می‌کند.
در این روش، رابطه بین دال و مدلول به تنهایی چندان مهم نیست؛ یعنی صرف این پندار که مثلا الله در سوره فاتحه`‌الکتاب اسم جامع الهی و رحمن و رحیم اسمای حسنی و بیانگر رحمت عام و خاص الهی هستند و در داستان اول مثنوی مولوی, شاه نماد روح و کنیزک مظهر نفس است، اهمیتی ندارد، بلکه کیفیت و چگونگی رابطه یک دالّ با دالّ دیگر است که دارای اهمیت است. هیچ دالی به دال خودش ارجاع نمی‌شود، بلکه در زنجیره دالّها جای می‌گیرد. دال در این زنجیره معنا می‌یابد، دلالتها نیز باید در همین پیوستگی دالها به شمار آید. ‌ موضوع اصلی همواره در ظاهر اثر پنهان است. تفسیر تک تک آیات به معنای راهیابی به کل سوره، داستان یا اثر نیست. ما سرنخ ارتباط دال‌ها را با یکدیگر از طریق فرم و ساختار، تأویل و ارجاع جزء به کل و کل به جزء کشف می‌کنیم. البته ما ساختارگرا به آن معنایی که در فضای فرهنگی فرانسه پس از جنگ جهانی دوم مطرح شد، نیستیم؛ بدین معنا که به دیدگاههای ساختارگرایان معروفی همچون میخائیل باختین و لوئی اشتراوس متعهد مطلق نیستیم و یا پیرو بوریس آخن باوم و رومن یاکوبسن فرمالیست‌های روس نیز نیستیم. ما بر خلاف ساختارگرایان می‌خواهیم از صورت یا فرم به محتوا برسیم، آنچه برای ما مهم است، محتواست نه فرم. البته معتقدیم برای فهم محتوا باید فرم را کشف نمود و از طریق گفتگو بین فرم و محتوا، معنای باطنی اثر را دریافت. روش ساختارشناسی ما مبتنی بر رویکرد کل‌نگر(‌‌Synoptic) ، نه رویکرد خواندن متوالی یا بیت به بیت و هم‌چنین بر اساس پاراللیسم، انعکاس متقاطع و سیکل هرمنوتیکی یا ارجاع جزء به کل و کل به جزء می‌باشد .‌
بر اساس این روش، تفسیر و رویکرد آیه به آیه مفید است؛ اما کافی نیست؛ زیرا با تفسیرآیه به آیه، تفسیر کل سوره حاصل نمی‌شود.‌این روش عبارت است از تاکید بر ساختار و فرم سوره. البته باید توجه داشت که ساختار را نقشه متن می‌دانند. برای همین منهای داشتن نقشه متن نمی‌توانیم متن را دریابیم؛ بنابراین با این روش می‌توانیم روابط بخشهای مختلف را بهتر بفهمیم.‌
هنگامی که کوشش می‌کنیم ساختار را دریابیم، روابط متعددی در بین بخشهای مختلف متن کشف خواهد شد که این روابط یا مربوط به تشابه است و یا توسعه و تکامل مفاهیم در دو بخش متقارن یا متعارض یا اینکه توضیح می‌دهد بخش قبلی یا بخشی را که با آن در ارتباط است؛‌ اما در بحث ساختار ما به جهت توضیح روابط دو رویکرد داریم:
۱) ساختار کلان یک سوره
۲) ساختار خرد یک سوره.‌
از ساختار خرد یک سوره برای پیدا کردن ارتباطات کلمات با یکدیگر استفاده می‌کنیم و از ساختار کلان برای پیدا کردن ارتباطات بخشهای مختلف یک سوره؛ لذا برای این کار نیازمند توجه به آغاز و انجام یک سوره هستیم تا روابط حکایتی و موضوعی آنها را متوجه شویم و بخشهای مختلف و روابط آنها را در نظر بگیریم.‌
‌ در حقیقت از طریق ساختار، ما نظم و معنای پنهان ‌‌text را درمی‌یابیم. لذا اگر گفته شود که ساختار چه اهمیتی دارد، باید گفت که ساختار به ما کمک می‌کند تا انتظام سوره و معانی پنهان آن را دریابیم؛ مثلا در سوره توحید، خداوند می‌فرماید: <قل هوالله احد، الله‌الصمد....> در ساختار خرد، <الله> آیه اول در ارتباط با <الله> آیه دوم است و <احد> آیه اول در ارتباط خرد با <احد> آیه چهارم و <لم> آیه سوم با <لم> آیه چهارم ارتباط دارد. بنابراین، ساختار خرد سوره توحید، بیانگر انتظام کلیدی و ملودی سوره است، در حالی که ساختار کلان سوره بیانگر این است که تاکید سوره با توجه به نقش <الله واحد> در آغاز و پایان سوره، بر جنبه وحدانیت حق‌تعالی تاکید دارد، در حالی که در سوره فاتحه`‌الکتاب، توحید ربوبی را با توجه به نقش <ایاک نعبد و ایاک نستعین> بیان می‌کند.‌
یا مثلا در سوره مبارکه <کهف> که دارای ۱۱۰ آیه و ازجمله سوره‌های بزرگ است، در فهم ساختاری از این سوره، باید عمدتاً نگاه کلی‌نگر داشته باشیم تا بتوانیم ساختار را دریابیم. در این نگاه کلی‌نگر، این سوره از نظر ما به ده قسمت تقسیم می‌شود، قسمت اول آیات یک تا ۱۰ و... و این بخشها هر یک با هم، در ارتباطی معنادار هستند. سوره دارای ساختی کلی است و هر بخشی، سیاق مستقلی دارد. لذا ما دارای چند نوع سیاق خواهیم بود مانند سیاق کلی، سیاق بخشی و... و در واقع در چارچوب این نوع سیاقها و با رویکرد کلی‌نگر، ما باید به تفسیر و تاویل سوره بپردازیم. پس ما دو نوع رویکرد کل‌نگر و خردنگر داریم و به هر دو روش هم نیازمندیم؛ یعنی هم رویکرد آیه به آیه و هم رویکرد کل‌نگر.‌
سنتی که در روش تفسیری ما تا به حال بوده، رویکرد تفسیر آیه به آیه بوده است. این روش، روش بسیار خوبی است؛ اما کافی نیست و ما برای فهم بهتر سور قرآنی به رویکرد کل‌نگر هم احتیاج داریم. در ذیل به ساختار سوره کهف اشاره شده است:‌
(۱) آیات ۱- ۸ :مبانی کلی دینی‌
(۲) آیات ۹-۲۶: قصه اصحاب کهف‌
(۳) آیات ۲۷-۳۱: دنیا محل امتحان است‌
(۴) آیات۳۲-۴۶:داستان دو مردی که دو باغستان داشتند‌
(۵) ۴۷-۵۹: اعمال انسان، کیفر و پاداش، قیامت‌
(۶) آیات ۶۰-۸۲: داستان موسی و خضر‌
(۷) آیات ۸۳-۱۰۲: داستان ذی القرنین‌
(۸) آیات ۱۰۲-۱۰۸ دنیا پرستان، منکران لقای الهی، دوزخ، ایمان و عمل صالح‌
(۹) آیه ۱۰۹: وسعت کلمات خداوند‌
(۱۰) آیه۱۱۰: نبوت احمدی، توحید، معاد، ایمان و عمل صالح‌
● هرمنوتیک، نوعی هنر و تکنیک‌
برای هرمنوتیک یا تأویل دو تاریخچه می‌توان پیدا کرد:
۱) تاریخ کلاسیک
۲) تاریخ جدید.‌
در حقیقت، هرمنوتیک از <هرمس> گرفته شده و نوعی روش و نگاه قدیمی در تاریخ فرهنگ و اندیشه بشری است. این روش تا قرن ۱۹ ادامه دارد و با شلایر ماخر(۱۸۳۴) و دیلتای(۱۹۱۱) و... هرمنوتیک جدید شکل می‌گیرد و سپس توسط‌هایدگر(۱۹۷۶) وگادامر و ریکور و... ادامه می‌یابد.‌ در حقیقت هرمنوتیک بیان‌کننده هنر و تکنیک‌های تأویل متن است و کوششی است برای آنکه از ظاهر متن به باطن آن برسیم. پس نوعی هنر و تکنیک و نوعی روش است.‌
باید توجه داشت که روش ساختارگرایانه و روش هرمنوتیکی، نوعی رویکرد فلسفی به متن هستند و سوال از چیستی متن می‌کنند؛ اما روش معناگرایانه متفاوت است. آنچه در هرمنوتیک جدید هست و در گذشته کمتر استفاده می‌شد، سیکل هرمنوتیکی است که در آن بیان می‌شود برای فهم کل و پاره‌ها، باید جزء را به کل ارتباط دهیم و کل را به جزء، و از این طریق گفتمان بین جزء و کل و کل و جزء، می‌توانیم بخشی از معنای پنهان متن را دریابیم؛ اما در هرمنوتیک جدید مشکلاتی وجود دارد؛ ازجمله نیت مولف و دیگری بحث نقش زمان و مکان. بخشی از قائلان به هرمنوتیک جدید، بیان می‌کنند که کار مفسر، کشف نیت مولف نیست، بلکه آن سوی نیت مولف است.‌در اینجا به دو نگاه پیشینی و پسینی باید تاکید کنیم:‌
از جهت پیشینی، کار مفسر باید آن باشد که نیت مؤلف را در بیاورد و اساساً تأویل یعنی ارجاع معنی به منشأ اصلی خودش. به خصوص در قرآن مجید که کلام خداوند است، کار مفسر باید این باشد که بفهمد اراده خداوند از آن سوره و آیات چه بوده است.‌اما آنچه در تاریخ تفسیر رخ می‌دهد، آن است که نظر مفسر همه‌جا، هماهنگ و در مماس با نیت مولف نیست؛ اما به طور اصولی، در روش تأویل قرآن، که کار مفسر این نیست که نیت مولف را دربیاورد، بلکه در مورد قرآن مجید، کار تأویل‌گر باید آن باشد که نیت قرآن را دریابد، که مولف آن حضرت حق است.‌
نکته دیگری که در هرمنوتیک مورد توجه است، زمان و مکان و نقش آنها در فهم متن است.‌ همان‌گونه که می‌دانیم، در قرآن، محکمات و متشابهات داریم. گفته می‌شود که تفسیر و تأویل در حوزه متشابهات است و نه در حوزه محکمات. و بعد در این حوزه‌ها ما با نوعی مفاهیم ازلی و ابدی روبرو هستیم؛ لذا این مفاهیم مکان‌‌مند و زمان‌مند نیستند.‌ اما باید به نکاتی توجه کرد: خود اصل خداوند و وجود حق‌تعالی از محکمات است و البته معاد نیز همین‌طور. فهم اسما و صفات خداوند نیز امری مشکک است و بر اساس رویکردها و روشهای مختلف، ما فهمهای متکثری نسبت به این مفاهیم پیدا می‌کنیم.
لذا به یک معنا می‌توانیم بگوییم که فهم ما از متن، زمان‌مند و مکان‌مند است؛ اما خود متن زمان‌مند و مکان‌مند نیست؛ زیرا که ازلی و ابدی است و متعلق به همه اعصار، حال آنکه فهم ما، فهمی عصری است... حال آیا این فهم عصری، فقط در حوزه فقه‌الجوارح است و در حوزه فلسفه نیست؟ این محل بحث است، بنده معتقدم که هم در حوزه فقه‌الجوارح زمان و مکان در فهم ما تاثیر دارند و هم در حوزه فلسفه، ما فهم عصری از متن داریم، گو اینکه با مفاهیم ابدی مواجه هستیم.‌‌ در زمینه هرمنوتیک قدیم و روش تأویل‌گرایی در ادبیات کلاسیک مثلا در آثار ملاصدرا و ابن‌عربی و میبدی، ما شاهد روشهای تاویلی هستیم، اما در هرمنوتیک جدید، هنوز کاری جدی در زمینه هرمنیوتیک جدید قرآن انجام نشده است.‌
● نگاهی به روش تألیفی‌
در روش تالیفی، ما از سه روشی که پیشتر ذکر شد، استفاده می‌کنیم، مثلا کار مرحوم <ایزوتسو> مشکلش این است که فقط از یکی از این روشها استفاده کرده است، یعنی از روش معناشناختی. بنابر این روش چهارم (روش تالیفی) از سه متدلوژی قبلی استفاده می‌کند.‌
برای فهم یک سوره، این روش گفتمانی ایجاد می‌کند بین کشفیات این سه روش و استعلا می‌جوید به سمت مفهومی جدیدتر، که از اینها برتر است.‌مثلا معنی <کتاب> قبل از نزول قرآن، یک معنی است، اما کلمه <کتاب> در قرآن در ارتباط با مفاهیمی چون: الله، نبی، تنزیل، وحی و... قرار می‌گیرد و در چارچوب این منظومه مفاهیم، <کتاب> مفهوم جدیدی را ارائه می‌کند که صرفاً با روش اتیمولوژی نمی‌توان فهمید که معنی آن لغت چیست.‌یا اینکه مثلا ‌‌A با ‌‌B ارتباط دارد، البته این ‌‌A با ‌‌C و ‌‌E هم مرتبط اند، ‌‌F با ‌‌B و ‌‌C ارتباط دارد، لذا مثلا مفهوم توکل از طرفی مرتبط با مفهوم <ایمان> است و از سویی مرتبط با مفهوم <صبر>. ایمان خودش مرتبط با مبدا و معاد است، لذا برای فهمیدن مفهوم توکل در نظریه معناشناختی، باید آن را در چارچوب کل ارتباطات مفهومی که در آن شبکه قرار دارد، مفهوم واقعی‌اش را دریابیم نه اینکه مثلا ریشه لغوی آن را بررسی کنیم، بنابراین اینها میادین معناشناختی هستند.‌

وبگردی
جهانگیری بعد از دلار ۴۲۰۰
جهانگیری بعد از دلار ۴۲۰۰ - در هر صورت هنگامی که شواهد روشن حکایت از آن داشت که نه‌تن‌ها مجموعه اقتصادی همسو با معاون اول نیستند بلکه دایره تنگ‌تر شده است، تنها فرصت را برای کناره‌گیری از دولت از دست داد و هنگامی که حوادث دی‌ماه ۱۳۹۶ رخ داد، این فرصت بیشتر از پیش از دست رفت و پس از اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی دیگر نه‌تن‌ها نمی‌تواند چنین کند، بلکه معلوم نیست که نتایج مثبتی از کناره‌گیری احتمالی‌اش به دست آورد.
فیلم | دستگیری ۳ مرد با لباس زنانه در مسیر پیاده‌روی اربعین!
فیلم | دستگیری ۳ مرد با لباس زنانه در مسیر پیاده‌روی اربعین! - ۳ مرد با لباس زنانه در مسیر پیاده روی اربعین دستگیر شدند. دادستان شهرستان حمیدیه استان خوزستان گفت: افرادی که شامگاه گذشته در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی دستگیر شده اند، هیچگونه انگیزه امنیتی نداشته اند. علی بیرانوند به ایرنا گفته بعد ازظهر جمعه ماموران انتظامی حمیدیه به یک خودروی پراید مشکوک شدند که پس از متوقف کردن آن متوجه شدند 6سرنشین مرد داشته که سه نفرشان پوشش زنانه دارند. این افراد برای تحقیقات…
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟ - فیلم - پدری که در برنامه «فرمول یک» علی ضیا ادعا کرد به خاطر تامین هزینه‌های درمان فرزندش اقدام به فروش کلیه‌اش کرده، مردم را فریب داده است.
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه!
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه! - مثلاً سنت های الهی که در این سند آمده، در کتاب های درس بینش اسلامی دوره دبیرستان هم وجود دارد... واقعاً هزاران جلسه تشکیل داده اند که بدیهیاتی مانند خانواده بنیادی ترین واحد تشکیل دهنده جامعه است، انسان دارای اختیار است، جهان دارای نظام علّی - معلولی است، خداوند رحمان و رحیم است و ... را در سند بازنویسی کنند؟!
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت - صحبتهای کنایه آمیز یک بازرگان با وزیر صنعت
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد - ۱- خب چی میشه ولایتی بجای توصیه به لُنگ پوشی، بملت توصیه کنه تو سعدآباد مالک خونه بشن ویک سومشو وقف کنن؟ ۲- اینجور واینجا صاحبخونه شدن و بعد توجیه وقف، آدمو یادحافظ میندازه: فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد که می‌حرام، ولی بِه زمالِ اوقاف است
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند - حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند؟مردم نیازی به این توصیه‌هاندارند اگرلازم باشد آن‌قدر شرف دارندکه از خودشان دفاع کنند ولی این دفاع،منحصربه دفاع دربرابر دشمنان خارجی نمی‌شود که باید وضعیت خیلی‌ها رادر داخل هم بررسی کرد.
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید!
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید! - فیلم - حمله فرد متهم در بازار پرنده فروشان اهواز به پلیس آگاهی منجر به درگیری مرگبار شد.
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد - ماجرای عجیب دو منزل مسکونی در همسایگی کاخ سعدآباد و حسین فریدون و نهاد ریاست جمهوری
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+)
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+) - فیلم - به تازگی شخصی در فضای مجازی فیلمی منتشر کرده که مردی ادعا می کند در پارکینگ خانه اش مورد حمله جن ها قرار گرفته است.
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد!
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد! - فیلم - پاول یک توریست اهل چک است که با موتورسیکلتش دنیا را می گردد و یک هفته در ایران اقامت داشته است. ویدئوی سلفی که او در طبیعت ایران از خود و اقدام پسندیده اش منتشر کرده برای همه ایرانیان جای تامل دارد.
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+)
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+) - فیلم - قتل مدل و ملکه زیبایی عراق از روز گذشته سوژه رسانه ها شده و پلیس تحقیقات ویژه ای را برای دستگیر قاتل وی انجام داده است. تصاویر منتشر شده از جنازه غرق در خون وی را در ویدئوی زیر می بینید.
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز - عکس این بنرکه گفته می‌شود نمایشگر تصویری از سربازان رژیم صهیونیستی است طی روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شد و واکنش‌هایی به همراه داشت.
عکسی آموزنده از سفر نیویورک
عکسی آموزنده از سفر نیویورک - پوشه‌های پُر از برنامه فرانسوی‌ها در برابر دستان خالی تیم ایرانی. به کاغذ ها و پرونده های موجود روبه روی تیم فرانسه دقت کنید!
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان