پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


بخشی از سود خود را به عنوان پاداش از بازار بیرون ببرید


بخشی از سود خود را به عنوان پاداش از بازار بیرون ببرید
بسیاری از موارد پیش آمده که در مجامع عمومی سالیانه شرکت ها شاهد پرداخت پاداش به هیئت مدیره شرکت ها به عنوان عامل قدردانی از زحمات و تلاش های آنها (که منجر به اخذ سود و ایجاد بازدده برای سهامداران بوده است ) بوده ایم که معمولا این پاداش مورد اعتراض سهامداران جزء نیز قرار می گیرد . حال سوال این است که اگر ما با اعتماد به توانایی ها و تحمل ریسک خود در بورس اوراق بهادار سودی به دست آوریم ، مستحق پاداش نیستیم ؟ پاسخ مثبت است . منتهی به غیر از خودمان کسی به ما پاداش نمی دهد . پس باید پاداش عملکرد مثبت خود را بگیریم . این پاداش را می توان با خارج کردن بخشی از سود از بازار و تبدیل آن به خانه ، خانه ، اتومبیل و یا حتی یک دست کت و شلواربدست آوریم . با این کار ، اولا لذت قسمتی از سود خود را می بریم . ثانیا نتیجه عملکرد خود را لمس می کنیم . ثالثا ریسک سرمایه گذاری خود را کم می کنیم . چرا که اگر سود سرمایه گذاری خود را نیز مجددا وارد بورس کنیم ، به مرور حجم سرمایه گذاری ما بیشتر می شود تا جایی که هر چه در آورده ایم در بورس قرار می گیرد . حال تصور کنید که یک شوک اقتصادی یا یک ریسک سیستماتیک موجب سقوط بازار شود . با این شوک ، تمام سرمایه ما به خطر می فتد . اما آن شخصی که از محل سود سهام خود یک خانه برای خود خریده است . در این شرایط بد اقتصادی به خود ودیگران می گوید خوب شد ما این خانه را از بورس در آورده ایم و الا این را هم از دست می دادیم .
● به اطلاعات غیر موثق تکیه نکنید
اطلاعات غیرموثق آن بخشی از اطلاعات است که از منابعی که در مورد صحت آنها شک وجود دارد منتشر می شود . این منابع را معمولا منابعی می گویند که در مورد آنها می توان تردید کرد بسیاری از مواقع پیش می آید که برخی از شایعات توسط یک عده خاص که بعضا ارتباطات خاص با برخی از شرکت ها دارند در بازار پراکنده می شود . بعضی از این اشخاص حتی به ما زنگ هم می زنند و با ارائه یک سری اطلاعات قابل تردید و بدون منبع موثق پیشنهاد خرید یا فروش سهامی را به ما می دهند . برخی از مواقع ما با عمل به این پیشنهادات حتی سودی هم می بریم . اما آیا اعتماد به این اطلاعات خوب است ؟ آیا عمل به این پیشنهادات به نفع ما خواهد بود ؟ آیا آن کسی که اطلاعات محرمانه موثق دارد به ما زنگ می زند و ما را هم در سود خود شریک می سازد ؟ آیا آن کسی که به ما پیشنهاد یا توصیه خرید یا فروش سهامی را می دهد خودش هم با پیشنهاد ما خرید خواهد کرد ؟ پاسخ به این سوالات کمی دشوار است . ولی به هر حال نکاتی را باید یادآوری کنیم : اولا اطلاعات مذکور می تواند به ما سود برساند منتهی باید دید که این اطلاعات درست است یا غلط ، موثق است یا غیر موثق ، توسط منابع دیگر نیز تایید می شود یا خیر ؟ به هر صورت کسی که با دریافت اطلاعات مذکور اقدام به خرید و فروش می کند ، به مرور اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و برای خرید و فروش حتما باید از جایی خبری بشنود یا کسی به او زنگ بزند تا او اقدامی انجام دهد . ثانیا این فرد به مرور زمان از حالت فعال به حالت منفعل در می آید و از خود تصمیمی نمی گیرد و تنها مجری فرمان دیگران می شود پس او به مرور زمان دنباله رو می شود و کاری را می کند که در قالب پیشنهاد به او دستور می دهند . ثالثا او غیر مستقیم و غیرآگاهانه در جهت منافع کسانی که به وی اطلاعات می دهند حرکت می کند و به عبارتی آب به آسیاب دیگران می ریزد چرا که آنچه آنها می خواهند انجام می دهد و در واقع کارمند آن ها می شود .
معامله با اطلاعات منبع مذکور یک مشکل اساسی نیز برای ما ایجاد می کند . اگر حدس زدید چه مشکلی ؟ مشکل این است که چه ببریم و چه ببازیم خجالت می کشیم بگوییم اطلاعات شخص دیگری موجب سود یا زیان ما شد . چرا که اگر ببازیم و بگوییم فلانی گفت : این سهام را خریداری کنید ، به ما خواهند گفت : مگر شما کارشناس نیستید مگر خودتان تحلیل ندارید و نهایتا مگر عقل ندارید ؟ او گفت شما چرا باور کردید ؟ حال اگر توسط این اطلاعات سود سرشاری ببریم . باز هم خجالت می کشیم بگوییم : (این سود ما نیست اطلاعات فلانی موجب سود ما شده و گرنه ما توان کسب چنین سودی را نداشتیم) پس توصیه می کنیم همیشه به دو منبع اطلاعاتی تکیه کنید.
۱) اطلاعات اساسی که ناشی از تحلیل وضعیت اقتصادی ، صنعت ، گذشته و حال یک شرکت است و حتما باید براساس واقعیت های قابل لمس باشد.
۲) اطلاعات تکنیکی که از طریق بررسی رفتار گذشته و حال یک سهم و تسری آن به آینده آن به دست می آید . در غیر این صورت بازنده نهایی شما خواهید بود.
دکتر سید جلال صادقی شریف
منبع : ایران تحلیل


همچنین مشاهده کنید