سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


هر روز در بازار به دنبال سود نباشید


هر روز در بازار به دنبال سود نباشید
همه ما از سرمایه گذاری در بازار انتظار سودهای بالا داریم . خصوصا اگر قبلا فردی خوش شانس بوده ایم و سودهای زیادی را از این مسیر بدست آورده باشیم . برخی از افراد به این توجه نمی کنند که سرمایه گذاری دارای دو کفه یا جیب است . یک کفه یا جیب آن سود و کفه و جیب دیگر آن ضرر می باشد . اصطلاحا در کوتاه مدت آنچه امروز بدست می آید ، فردا از بین می رود . بنابراین استراتژی خود را باید در جهت کسب سود بلند مدت تعیین کنیم .
معمولا سه دسته افراد در بازار فعالیت می کنند . دسته اول افرادی هستند که دنبال معاملات کوتاه مدت لحظه ای هستند . این افراد در هر لحظه ای هم خریدار و هم فروشنده یک سهم با درصد کمی سود هستند . این افراد عموما سودهای زیادی از این معاملات بدست نمی آورند ولی گردش بالای سبد سهام آنها موجب می شود که بتوانند امور خود را بگذرانند . دسته دوم افرادی هستند که به صورت روزانه و هفتگی معامله می کنند . این افراد تنها به دنبال نوسان های موقتی و کوتاه مدت هستند . بنابراین هر زمان که تشخیص دهند حرکت قیمتها به سمت بالا می باشد ، اقدام به خرید و هرگاه که فکر کنند حرکت سهام معکوس خواهد شد ، نسبت به فروش ان سهام اقدام می کنند . منتهی آنچه که مهم است تشخیص مناسب و حرکت به موقع می باشد . در غیر این صورت بسیاری از اوقات روند حرکت را اشتباه تشخیص داده دچار زیان می شوند . این دو گروه می دانند که بازار مخصوصا اگر به سمت کارایی پیش برود دارای نوسانات مثبت و منفی زیادی است . بنابراین یک روز در کفه شانس هستند و یک روز در کفه بدشانسی . اما گروه سوم افرادی هستند که سهام را با تفکرات بلند مدت خریداری می کنند . این افراد که عموما با هدف سرمایه گذاری اقدام به خرید سهام می کنند و به این امر واقف هستند که سرمایه گذاری بلند مدت می تواند هم سود سالیانه و هم افزایش قیمت به همراه داشته باشد . بنابراین در مقابل نوسانات کوتاه مدت سیاست خاصی اتخاذ نمی کنند و با هر بادی نمی لرزند . این ها اولا دچار دلهره های بی اساس و اخذ تصمیمات غیرمنظقی نمی شوند و ثانیا دچار زیان های ناشی از اخذ تصمیمات مذکور نمی شوند اصولا سرمایه گذاران بلند مدت با یک شوک از بازار خارج نمی شوند و با یک هیجان مجدد به بازار برنمی گردند و می دانند که بازار همیشه یک حالت ندارد ، برخی موارد به نفع و برخی موارد به زیان ان ها می باشد . پس به ماورای نوسانات کوتاه مدت می اندیشند .
این جمله ( که در جهت حرکت آب شناکرد) اشاره به انجام معاملات متناسب با روندها دارد . منتها مهمترین روند جهت حرکت بازار است . بنابراین وقتی که بازار به دلایل مختلف دارای جهت می باشد باید در جهت حرکت بازار حرکت کرد . این استراتژی می تواند مهم ترین استراتژی جهت ادامه حیات در بازار باشد . در نظر بگیرید که بازار به خیابان یک طرفه ای تبدیل شود که همه اتومبیل ها به یک سمت در حا ل حرکت باشند . اگر شما در ان خیابان در ترافیک هم باشید بعد از مدتی متوجه خواهید شد که به مقصد رسیده اید . اما اگر به دلایل مختلف مانند سریع تر رسیدن و ... برخلاف جهت خیابان حرکت کنید تصادفات زیادی خواهید داشت و به مقصد هم نخواهید رسید . چرا این بحث را مطرح کردم ؟ به دلیل این که بازار معمولا در یکی از دو جهت مثبت و یا منفی حرکت می کند . منتها چیزی که تغییر می کند سرعت حرکت آن است و در برخی موارد بازر با شدت زیاد و برخی موارد با سرعت کمتری حرکت خواهد کرد . هنگامی که بازار دارای جهت خاصی است بسیار غیرعاقلانه است که آن جهت را نادیده بگیریم و به دلیل خود عمل کنیم . برخی از افراد غیرحرفه ای که بعضا در بازار مالی مثبت سودی هم به دست آورده اند فکر می کنند که حرفه ای ترین شخص در بازار هستند و در هر جو بازاری می توانند سود سرشاری بدست آورند بنابراین به جو عمومی بازار توجه نمی کنند و ساز خود را می زنند . این افراد بزودی در می یابند که تفکر آنها اشتباه بوده است . پس زیان سنگینی را متحمل می شوند . لذا پیشنهاد کلی و اساسی این است که برخلاف جهت آب شنا نکنید که جز از دست دادن انرژی و اتلاف وقت و صرف هزینه سود دیگری برایتان نخواهد داشت .
منبع : ایران تحلیل


همچنین مشاهده کنید