چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


پارک الماس در آرکانزاس


پارک الماس در آرکانزاس
پارک ملی الماس آرکانزاس به نام گودال الماس (Crater of Diamonds State Park)، هشتمین منطقه بزرگ الماس خیز جهان است که ذخیره معدنی آن در سطح قرار گرفته.
شما در این پارک میتوانید یک روز منحصر به فرد را تجربه کنید و در فضای آزاد به دنبال الماسهای واقعی بگردید. این منطقه که در جنوب غربی ایالت آرکانزاس قرار دارد، تنها منطقه الماس خیزی است که در دسترس عموم قرار دارد و در آن به غیر از الماس، سنگهای قیمتی دیگری چون لعل، در کوهی (امتیست)، یشم، عقیق و کوارتز هم یافت میشود.
آنچه شما پیدا میکنید هر چقدر قیمتی باشد هم متعلق به خودتان است و برای یافتن این سنگها هم زمینی به وسعت ۳۷ و نیم اکر (هر اکر معادل ۴۰۴۷ متر مربع است) در اختیار شما است که شامل زمینهایی شخم زده و سطوح پوسیده و خرد شده دهانه یک آتشفشان باستانی میشود. این سنگها در واقع محصول فعالیت همین آتشفشان بوده اند. این منطقه در سال ۱۹۷۲ به پارک ملی تبدیل شد و از آن زمان تا کنون، بازدید کنندگان ۲۵۰۰۰ قطعه الماس در آن پیدا کرده اند. به طور متوسط روزانه دو الماس در این مکان یافته میشود. این الماسها دارای تنوع رنگ فراوانی هستند و بیشتر در رنگهای سفید، قهوه ای و زرد دیده شده اند و در میان آنها سنگهایی با کیفیتهای مثال زدنی یافت شده است.
برای دسترسی به منطقه الماس باید ابتدا از قسمت بازدیدکنندگان عبور کنید و سپس وارد بخش جدیدی بشوید که در آن به طرز سرگرم کننده ای با انواع الماس و چگونگی شکار الماس آشنا میشوید.
در قسمت بازدید کنندگان شما جنبه های زمین شناسی منطقه و دلیل وجود الماسها در آنرا فرا میگیرید و با تماشای برنامه های سمعی- بصری جالب مطالب مفیدی درباره منطقه و الماسهای آن می آموزید. سپس، وارد بخش کشف الماس میشوید. در این قسمت شما با چگونگی کند و کاو برای یافتن الماس آشنا میشوید و تصاویر و یادگاریهای الماسهای قابل توجهی که در این پارک پیدا شده اند و همچنین کاوشگران مشهور آن را خواهید دید. در اینجا شما لوازم حفر و غربالهای مخصوص را کرایه میکنید و به دنبال کار کشف الماس میروید و بعد، با دست پر به اینجا باز میگردید تا یافته هایتان تصدیق شده و گواهی بگیرند.
اولین الماسهای کشف شده در اینجا،در سال ۱۹۰۶، توسط کشاورزی به نام جان هادلستون (John Huddleston) که در آن زمان مالک این زمین بود، کشف شد. از آن زمان تا کنون ۷۵,۰۰۰ قطعه الماس در اینجا کشف شده است. الماسهای شاخص یافت شده در گودال الماس، شامل الماس ۴۰.۲۳ قیراطی به نام Uncle Sam است (بزرگترین الماسی که تا کنون در آمریکا یافته شده)، الماس Amarillo Starlight به وزن ۱۶.۳۷ قیراط، Star of Arkansas به وزن ۱۵.۳۳ و قطعه کوچکتر ۳.۰۳ قیراطی Strawn-Wagner که از بی نقص ترین الماسهای جهان است.
الماس آرکانزاس به خاطر سختی و کیفیت بالای آن در بازارهای جهانی بسیار شناخته شده است و الماس استراون-واگنر نمونه کامل آن است. این الماس در سال ۱۹۹۰ توسط خانم شرلی استراون پیدا شد و در سال ۱۹۹۷ برای تراش دادن به موسسه مشهور لازار کاپلان (Lazare Kaplan) در نیویورک فرستاده شد و در آنجا به شکلی بی نقص تراش خورد و به یک برلیان با برشی خیره کننده و وزن ۱.۹ قیراط تبدیل شد. در سال ۱۹۹۸، انجمن جواهرات آمریکا، شناسنامه این الماس را با بهترین درجه یعنی O/O/O به معنای برش عالی، رنگ D و بی نقص، صادر کرد. درجه سه صفر، بالاترین درجه ایست که میتوان به یک الماس منصوب کرد.
احتمال به وجود آمدن الماسی تا این حد کامل با وزنی بیش از یک قیراط پس از برش، یک در بیلیون است و یافته شدن آن در یک معدن غیر تجاری از آنهم نادرتر است.این سنگ بی نظیر در تمام نمایشگاههای خاص پارک گودال الماس، در جایگاه ویژه ای به نمایش در می آید.
این پارک علاوه بر قسمت کند و کاو و کشف الماس، دارای امکانات تفریحی و رفاهی دیگری چون مکانهای مناسب برای چادر زنی، میزهایی برای پیک نیک، یک کافه و یک بخش بزرگ شامل دستشویی، لباس شویی، مغازه، مسیرهای پیاده روی و برنامه های آموزشی هم هست.
زمینهای بازی با تم کاوش الماس در آب، همراه با چشمه های مخصوص این کار در کنار مناطق کندو کاو واقعی قرار دارد. در وسط این زمین بازی یک استخر بزرگ در اندازه ۱.۶۰۰کیلومتر مربع برای کودکان ساخته شده است که حداکثر ۶۰ سانتیمتر عمق دارد و با انواع وسایل بازی در آب و دو سرسره مجهز شده است.
این پارک در طول ساز باز است اما ساعات بازدید از آن بسته به فصل، متغیر است. بلیط ورودی بزرگسالان ۶ دلار و کودکان ۶ تا ۱۲ سال ۳ دلار است.
جدیدترین کشف بزرگ در این پارک مربوط به یکشنبه، ۱۲مارچ ۲۰۰۶ است که توسط یک مرد اهل اوکلاهوما کشف شده است. این الماس، زرد رنگ بوده و ۴.۲۱ قیراط وزن دارد. در تصویر این الماس را که علاوه بر درشتی از فرم زیبایی نیز برخوردار است میبینید.
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید