پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سنگ و صخره


سنگ و صخره
داستان رقابت لیورپول و آیندهوون از مرحله گروهی دوره اخیر آغاز شد و اكنون قهرمان هلند قصد جبران شكست های گذشته را دارد. آیا آنفیلدی ها چنین اجازه ای را خواهند داد؟
۱) این ۲ تیم برای دومین بار مقابل هم صف آرایی می كنند.
۲) آیندهوون پس از قهرمانی در رقابت های فصل ۱۹۸۸-۱۹۸۷ لیگ اروپا دچار افت شد اما ۲ سال پیش همزمان با اوج گیری لیورپول به پا خاست و تا مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان پیشروی كرد. آنها در نهایت مغلوب میلانی شدند كه در فینال رؤیایی استانبول به لیورپول باخت.
۳) تیم كومان در مرحله یك هشتم نهایی با پیروزی مجموع ۲ بر یك مقابل آرسنال (برتری یك بر صفر در خانه و تساوی یك بر یك در لندن) جواز صعود به جمع ۸ تیم برتر رقابت ها را كسب كرد. آیندهوون، قبل از آن بازی در ۵ مصاف قبلی مقابل نمایندگان انگلستان شكست خورده بود.
۴) نماینده هلند مقابل میهمانان انگلیسی صاحب ۴ برد، یك تساوی و یك باخت شد و در سفر به جزیره ۳ برد، ۲ تساوی و ۷ باخت سوغات آورد.
۵) آیندهوون در ۱۷ بازی اخیر خانگی ۱۲ برد، ۳ تساوی و ۲ با خت كسب كرده است.
۶) میزبان امشب، ۲ فصل پیش اولین حضور در مرحله یك چهارم نهایی را با شكست مقابل لیون تجربه كرد.
۷) سرمربی تیم سرزمین لاله ها، فصل پیش همراه بنفیكا، لیورپول و منچستریونایتد را حذف كرد. كومان از انگلستان خاطره خوبی دارد. او در ویمبلی لندن گل قهرمانی بارسا در فصل ۱۹۹۲-۱۹۹۱ لیگ اروپا را وارد دروازه سامپدوریا كرد.
۸) لیورپول در مرحله یك هشتم نهایی، بارسا را از پیش رو برداشت.
۹) قرمزهای آنفیلد برای سومین بار به این مرحله راه یافته اند. این تیم در ۲ حضور قبلی به ترتیب مقابل لوركوزن و یوونتوس بازی كرد كه در رقابت های دور رفت یك بر صفر نماینده آلمان و ۲ بر یك یووه را شكست داد.
۱۰) لیورپول در هشتمین تك بازی تاریخ خود مقابل هلندی ها، با ۲ گل جرارد و كراچ آیندهوون را مغلوب ساخت.
۱۱) لیورپول در هلند شكست های بزرگی را متحمل شده است. آنها تنها یك بار در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ جام یوفا در زمین«ویتسه آرنهم» پیروز شدند و ۳ بازی دیگر را به میزبانان خود واگذار كردند.
۱۲) پرافتخارترین تیم انگلستان، سنگین ترین باخت تاریخ خود در اروپا را مقابل تیمی از هلند تجربه كرده است. لك لك ها در فصل ۱۹۶۷-،۱۹۶۶ با نتیجه ۵ بر ۲ مغلوب آژاكس شدند؛ هرچند هرگز در خانه به هلندی ها باج نداده و در مجموع یك برد و ۳ تساوی رقم زده اند.
۱۳) لیورپول در بازی های خارج از خانه این فصل لیگ قهرمانان تنها یك بار (مقابل گالاتاسرای) مغلوب شده و در مجموع ۱۵ رقابت اخیر در زمین رقبا ۲ بار دست ها را به علامت تسلیم بالا برده است.
۱۴) زندن، بازیكن فعلی لیورپول همراه آیندهوون در فصل ۱۹۹۷-۱۹۹۶ عنوان قهرمانی لیگ را تصاحب كرد و همان سال به عنوان پدیده سال فوتبال هلند برگزیده شد. درك كوئیت در فصل جدید از فاینورد به آنفیلد آمد و «یوردی براور» جوان هم تا سال گذشته عضو آژاكس، یكی از اضلاع قدرت فوتبال سرزمین گل بود. پاتریك كلایورت و مایكل رایزیگر كه روزگاری با آژاكس قهرمان اروپا شدند، با پیراهن نیوكاسل و میدلزبرو، لیگ برتر انگلستان را تجربه كردند و «كرومكمپ» نیز فصل گذشته پس از ۶ ماه حضور قرضی در لیورپول به آیندهوون بازگشت.
۱۵) رایزیگر، كلایورت و كوكو در یورو ۹۶ همراه تیم ملی هلنددرورزشگاه های مختلف انگلستان (میزبان رقابت ها) به میدان رفتند. از این جمع كلایورت سابقه گلزنی در جزیره را دارد. او، نوامبر ۲۰۰۱ یكی از ۳ گل بارسا را وارد دروازه لیورپول میزبان كرد.
۱۶) برنده مجموع این رقابت در مرحله نیمه نهایی به مصاف پیروز جدال چلسی و والنسیا می رود.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید