سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

بهبود تغذیه راهی جهت افزایش ایمنی در طیور


بهبود تغذیه راهی جهت افزایش ایمنی در طیور
● انرژی :
عدم تعادل در میزان انرژی موجود در جیره غذایی میزان ایمنی طیور را تحت تاثیر قرار می دهد . دریافت انرژی فعالیت سلولهای ایمنی و هورمونهای اصلی مانند تیروكسین ، كورتیكواستروئیدها ، هورمون رشد و ... را تنظیم كرده كه مستقیما روی ایمنی طیور تاثیر گذار است . میزان چربی جیره نیز با توجه به نقش آن در ساختار غشای سلولی و سنتز پروستاگلاندین ها نقش مهمی در ایمنی طیور دارد .
● پروتئین :
رشد غدد تیموس و بورس سریعتر از رشد بدنی طیور می باشد. بنابراین مهم است كه مقادیر كافی پروتئین به ویژه در طول فاز ابتدایی رشد در جیره غذایی قرار داشته باشد . كمبود پروتئین در این مرحله منجر به رشد ناقص ارگانهای لنفوئیدی می گردد . تحقیقات اخیر نشان داده است كه مقادیر بیشتر اسید آمینه به منظور افزایش ایمنی نسبت به میزان رشد بدنی مورد نیاز می باشد . همچنین تحقیقات نشان داده است سطح پروتئین جیره روی بروز بیماری و نوع ارگانیسم عفونت زا موثر است . به عنوان مثال در بیماری كوكسیدیوز میزان تلفات از ۳۲ % به ۸ % در جوجه هایی كه از جیره با پروتئین بالاتر نسبت به جوجه هایی كه از جیره با پروتئین نرمال استفاده كرده اند كاهش یافته است.
● ویتامین :
ویتامین ها به عنوان یك كوفاكتور در بسیاری از اعمال متابولیكی در واكنشهای ایمنی بدن عمل می كنند . بنابراین كمبود ویتامین ها منتج به نقصان ایمنی می گردد . عموما سطوح بالاتری از ویتامین ها نسبت به مقادیر توصیه شده پاسخ ایمنی را افزایش می دهد .
▪ رتینال یا ویتامین A :
این ویتامین برای باقی ماندن بافتهای اپیتلیال بسیار مهم است و همچنین برای افزایش ایمنی همورال و سلولار بسیار حائز اهمیت است . ویتامین A در حفظ غشای موكوسی منافذ طبیعی بدن جهت جلوگیری از ورود و تهاجم میكروارگانیسم ها اهمیت دارد . مقادیر مناسب از ویتامین A در جیره بر عملكرد لنفوسیتهای B تاثیرگذار است . كمبود ویتامین A باعث كراتینه شدن سلولهای پایه بورس شده و در نتیجه باعث نقصان عملكرد لنفوسیتهای T می گردد.
▪ كوله كلسیفرول یا ویتامین D۳ :
ویتامین D۳ جهت تبدیل پرومنوسیت و منوسیت به ماكروفاژها و فعال شده آنها لازم است .
▪ توكوفرول یا ویتامین E :
سیستم ایمنی تحریك شده توسط عفونت یا واكسیناسیون خصوصا تحت شرایط استرس زا مستعد آسیب دیدن به واسطه پراكسیدها و سوپراكسیدها می باشد . ویتامین E از سیستم ایمنی در این شرایط محافظت می كند . كمبود این ویتامین فعالیت بیگانه خواری ماكروفاژها را كاهش می دهد .
▪ اسید اسكوربیك یا ویتامین C :
ساخت ویتامین C در طیور تازه هچ شده و و طیور بالغ ناكافی است و منجر به استرس های شدید می شود . ویتامین C باعث افزایش ایمنی همورال و سلولار می شود كه این امر باعث مقاومت طیور در برابر بیماریهایی مانند نیوكاسل ، گامبرو ، مارك و ... می شود .
▪ ویتامین های گروه B:
در میان ویتامین های گروه B نقش ویتامین B۶ روی ایمنی بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته است . كمبود ویتامین B۶ پاسخ آنتی بادی و تولید IgM و IgG را كاهش می دهد . در استرس های گرمایی تجویز ویتامین های B۲ ، B۶ ، B۱۲ اثر مثبت در ایمنی طیور دارد .
● مواد معدنی
▪ سدیم و كلراید :
Na و Cl به علاوه K یك نقش كلیدی در ابقا تعادل ایمزی در مایع داخل و خارج سلولی دارد . عموما تیترهای آنتی بادی با سطوح بالاتر از Na و Cl در جیره ایجاد می گردد .
▪ روی :
نقش روی در ایمنی طیور با اثر بر روی تعداد سلول های لمفوسیت T و فعال كردن نوتروفیل ها می باشد . همچنین روی در تولید ماكروفاژها ، آنتی بادی و اینترفرون و كاهش نفوذ ویروس نقش دارد .
▪ منگنز :
منگنز یك نقش مهم در توسعه ، ترمیم و بقا ی بافت اپیتلیال دارد . حضور منگنز در میتوكندری سلول باعث غیر فعال شدن رادیكال های آزاد تولید شده درون سلول می شود.
▪ مس :
مس در تولید آنزیم های كبدی نقش بسیار اساسی دارد . در طول فاز حاد یك پاسخ ایمنی ، سلول های كبدی تولید و ترشح APP را شروع كرده كه این امر طیور را در برابر عفونت محافظت می كند .
▪ آهن :
آهن در فعال شدن ماكروفاژها در مواجه با باكتری در طحال و كبد طیور حائز اهمیت است و در طول فاز ابتدایی عفونت غلظت آهن خون به سرعت كاهش می یابد كه خود نشانگر مصرف سریع آهن در سلول های كبدی و طحال به منظور مقابله با عفونت است .
منبع : دامینه


همچنین مشاهده کنید