چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

جنبه های روانی-اجتماعی کاربرد طب مکمل و جایگزین


جنبه های روانی-اجتماعی کاربرد طب مکمل و جایگزین
تقریبا از هر چهار نفر ساكن ایالات متحده آمریكا ،یك نفر از طب مكمل و جایگزین (CAM) استفاده می كند. مخارج مربوط به CAM كه استفاده كنندگان شخصا پرداخت نموده اند ۲۱.۲تا ۳۲.۷ میلیارد دلار در مقابل ۲۹.۳ میلیارد دلار برای درمان بوسیله پزشكی رایج می باشد. استفاده كنندگان از CAM معمولا دارای درآمد و تحصیلات بالا می باشند و بیشتر آنها برای معالجه بیماریهائی که براحتی توسط طب رایج درمان نمی شود (مانند : دردهای مزمن ، اختلالات روانی ، آلودگی با ویروس HIV و سرطان) به درمانگران و آموزشهای این رشته ها متمایل می شوند.
رایجترین درمانها از این مجموعه ( طب سوزنی ، کایروپراکتیک و ماساژ ) ، غیر تهاجمی هستند ، اما استفاده از مكملهای غذایی نیز به نحو چشمگیری افزایش یافته است.
بیماران اغلب از درمان (CAM) در تکمیل درمان پزشكی مدرن استفاده می كنند ولی تمایلی به در میان گذاشتن این موضوع با پزشك خود ندارند.
رویکرد حرفه ای داروسازان به علم ، ممكن است درک طب مکمل و جایگزین را برای آنان دشوار سازد.
استفاده از طب مكمل و جایگزین باید در تاریخچه ملاقاتها ملحوظ شود و بدون پیش داوری به بحث گذاشته شود تا بیمار بتواند بی پرده در این مورد سخن بگوید.
استفان جی گلد نویسنده کتاب " اندازه گیری نادرست انسان "می گوید :
" با علم باید به عنوان یك پدیده اجتماعی دلپذیر برخورد شود، پدیده ای که در خدمت بشر قرار می گیرد ، نه مشابه یك آدم ماشینی كه برای جمع آوری اطلاعات خام از آن استفاده می شود."
اگر فقط بگوییم كه تجربه طب مكمل و جایگزین (CAM) ، ترقی چشمگیری طی دهه گذشته داشته ، دست كم گرفتن آن است. بر اساس آمارهای موجود در سال ۱۹۹۰ نرخ مصرف گیاهان دارویی ۹۴ میلیون دلار بوده که در سال ۱۹۹۸ ، به۶۶۳ میلیون دلار رسیده است.
با تصویب لایحه آموزش بهداشت در زمینه مکملهای غذایی (DSHEA) در سال ۱۹۹۴ و تاسیس مركز ملی طب مكمل و جایگزین ( NCCAM ) توسط موسسه ملی سلامت برجستگی و محبوبیت (CAM) به سرعت افزایش یافته است. البته بخش اعظم این محبوبیت مدیون استفاده كنندگان است از این رشته هاست . تمایل بیماران به سمت درمانهای طب مکمل (که هنوز از تاییدات علمی فراوانی برخوردار نیستند) در مقایسه با سیستم رایج طب که از گذر آزمایشات سخت گیرانه موفق بیرون آمده است ، موجب شگفتی است .
بدین ترتیب یك كار تحقیقاتی در زمینه دلایل روانی- اجتماعی کاربرد (CAM) ، می تواند در جهت تعیین دقیقتر اینكه چه كسانی مستعد استفاده از (CAM) می باشند ، چه درمانهایی را استفاده می كنند و دلایل گرایش آنها به استفاده از آن روشهای بهداشتی - درمانی چیست ، كمك كننده باشد.
برگردان : مازیار اصلانپور
ویراستاری : دکتر کیارش ساعتچی
منبع:
The Psychosocial Aspects of Complementary and Alternative Medicine
from Pharmacotherapy
Jacintha S. Cauffield, Pharm.D., GeM Integrative Pharmacotherapy, Inc., Jupiter, Florida
منبع : در گاه طب مکمل جایگزین ایران


همچنین مشاهده کنید