پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سیستم های ذخیره ساز پیشرفته


سیستم های ذخیره ساز پیشرفته
ارزشمند شدن اطلاعات در شبکه های کامپیوتری و حجیم شدن آن ، لزوم مدیریت صحیح آن را می طلبد. ابزارهای قدیمی مارا مجبور به استفاده از سخت افزارهای منفرد کرده و ارتقا آن ها بدون ایجاد خلل در شبکه امکان پذیر نبود و همچنین هرگونه گسترشی در سیستم زمان زیادی را طلب می کرد و مدیران شبکه مشکلات فراوانی درخصوص مدیریت این سیستم ها داشتند لذا تولید کنندگان تجهیزات ذخیره ساز کاهش زمان و قیمت این تجهیزات را با رعایت مدیریت قوی و تمرکز ذخیره سازی مدنظر قرارداده و اقدام به تولید ابزارهای کارامد NAS و SAN نمودند.
● فواید سیستم های ذخیره ساز جدید :
▪ کاهش قیمت در ذخیره سازی حجم زیادی از اطلاعات تا ۷۴%
▪ کاهش زمان مدیریت بر ذخیره سازی تا ۵۰%
▪ اطمینان به دسترسی اطلاعات و عدم قطعی
● مروری بر سیستم ذخیره ساز :
سیستم ذخیره ساز دارای ساختار بلوکی انعطاف پذیر از ماژول های سخت افزار و نرم افزار قدرتمند می باشد. از مشخصه های این سخت افزار انعطاف پذیری بالا با قابلیت افزایش ظرفیت نا محدود می باشد. توسط این سیستم ها ، کاربری سطح بالا ، انتقال اطلاعات اتوماتیک و سرعت بازسازی اطلاعات تضمین می شود. این مجموعه توسط رابطی واحد ( Single Interface ) قابل مدیریت می باشد.
▪ ساختار ماژولی سخت افزار
ساختار سخت افزار استاندارد بوده و بصورت ماژولی عمل می کند. همچنین امکان استفاده و نصب درایو های مختلف و همچنین Encloserها به آْن فراهم است.
▪ ساختار نرم افزاری
سیستم دارای نرم افزاری بسیار قدرتمند می باشد امکانات مختلف مدیریت بر سیستم و همچنین گزارشگیری های متنوع از خصیصه های بارز سیستم می باشد.
▪ رابط منفرد کارامد
دسترسی به سیستم از طریق رابطی منفرد قابل انجام است. حتی به این سیستم می توان از طریق تلفن خانگی مرتبط شد . سیستم قابلیت اخطار دادن را به مدیرشبکه در هنگام بروز خطا فراهم می آورد.
▪ NAS یا Network Attached Storage
سیستم های NAS دارای دو قسمت NAS Server و NAS Storage هستند که معمولا توسط رابط Ethernet یا FDDI ویا ATM به شبکه متصل می شوند همچنین امکان ارتباط با شبکه را با فیبرنوری دارا هستند(Fiber Chanel) در برخی مواقع خاص امکان ارتباط NAS با حداکثر ۳۰ Interface فراهم است.NAS Server دارای یک پردازنده و سیستم عاملی برای ارتباط با NAS Storage و شبکه می باشد.
NAS Storage در درون خود از تکنولوژی SCSI یا Small Computer Systems Interface استفاده می کند و آن را می توان درهر جای شبکه نصب نمود و برای ایستگاه های کاری و همچنین سرورهای شبکه به اشتراک گذارد.
سرورهای شبکه از طریق پورت Ethernet با NAS ارتباط برقرارکرده و از پروتکل های رایج دسترسی به فایل نظیر NFS (Network File System)و (Common Internet File System) CIFS استفاده می کنند. درصورتیکه ایستگاههای کاری فاقد سرور باشند (Desktop Systems) ، NAS بصورت Serverless تنظیم می شود و چنانچه شبکه دارای سرور است تنظیم آن به گونه ای است که Load روی سرورها رامی کاهد. با این سیستم می توان همزمان به کاربران ویندوزی و یونیکسی سرویس داد.
NFS در اصل توسط شرکت Sun Microsystem بنا نهاده شده است و برپایه Open Network Computing عمل می کند. NFS را می توان مرسوم ترین سیستم فایل در محیط های یونیکسی درنظر گرفت.CIFS سیستم فایلی است که برای اینترنت ایجاد شده است و پرپایه SMB یا Server Message Block طراحی شده است که در سیستم عامل های ویندوزی کاربرد دارد.CIFS را نمی توان جایگزین NFS دانست بلکه کامل کننده NFSمی باشد.
سه شرکت اصلی NetApps، Auspex Systems و Sun Microsystem در زمینه NAS ها فعالیت می کنند و شرکت های شروع کننده این تکنولوژی هستند. دو شرکت NetAppsو Auspex محصول حود را در قالب یک Package ارائه می دهند اما NAS Server و NAS Storage در تولیدات Sun Microsystem مجزا هستند.
▪ SAN یا Storage Area Network
برخلاف NAS یک SAN بصورت یک سرور کار نمی کند و درواقع امکاناتی را فراهم می آورد تا اطلاعات بین زیر سیستم های ذخیره ساز و سرور از طریق یک شبکه به اشتراک گذارده شده مبادله شود. SAN را درواقع می توان مجموعه ای از قابلیت ها و انعطاف پذیری ها دانست که از فعالیت های سرور و سیستم ذخیره ساز روی شبکه حاصل می شود. این سیستم با فیبرنوری آمیخته شده است و فیبرنوری پهنای باند بیشتر ، فواصل دورتر و سرعت بالاتر را به ارمغان آورده است. افزایش و کاهش سرور در این سیستم بدون هیچگونه خللی امکان پذیر است.
▪ فایلر (Filer)
فایلر در واقع فایل سروری با حجم ذخیره سازی بسیار زیاد می باشد که امکان BackUp و تهیه آرشیو از اطلاعات را فراهم می آورد. فایلر ها را می توان به عنوان NAS، سیستم های ذخیره ساز و یا حتی قسمتی از SAN درنظر گرفت. آن ها در به اشتراک گذاری اطلاعات نرم افزارهایی که توسط فیبرنوری ، رابط های Ethernet و اینترنت مرتبط هستند بکار می رود.
قابلیت های یک فایلر خوب ، امکان گسترش ، نرم افزار مستقل ، راحتی مدیریت آسان ، پشتیبانی از پروتکل های مختلف شبکه ، ظرفیت بالا ، رعایت Redundancy در آن ، خروجی با ظرفیت بالا ، مشخصه های امنیتی و امکان اتصال به ابزارهای خارجی تهیه نسخه پشتیبان نظیر Tape Backup می باشد.قیمت فایلرها از چند صد دلار شروع شده و تا ۱۰۰.۰۰۰ دلار متغیر می باشد.
▪ کانال فیبر نوری یا Fiber Channel
در سیستم های پیشرفته ذخیره سازی برای رهایی از محدودیت سرعت انتقال داده ها ، ارتباط اجزای مختلف سیستم از طریق فیبرنوری میسر خواهد شد علاوه بر آن اصل Redundancy در این ارتباط باید رعایت گردد.
▪ سیستم ذخیره ساز ترکیبی :
با توجه به بزرگی ساختار شبکه و میزان حجم اطلاعات می توان دو استراتژی ذخیره ساز NAS و SAN را با یکدیگر مرتبط کرده و سیستم هایبرید ذخیره سازی را ایجاد کرد.این سیستم از مزایای دوروش برخوردار بوده و اطمینان بیشتری را همراه خواهد داشت.
در سال های آینده با افزایش حجم اطلاعات روبرو خواهیم شد و نگهداری از آن ها تبدیل به معضلی برای سازمان های بزرگ می شود لذا به نظر می رسد تکنولوژی فیبرنوری و ساختار SAN تنها راه حل مقابله با این وضعیت است.این سیستم مارا قادر خواهد ساخت تا به اطلاعاتمان از مسافت های زیاد وبا سرعت بالا دسترسی داشته و ذخیره سازی اطلاعات را بطور متمرکز و در حد سازمان های Enterprise برقرار کنیم. سیستم های NAS و SAN ادامه کسب و کار مارا سبب گشته ،امکان Backup و Restore اطلاعات را ایجاد کرده و آینده نگری در افزایش ظرفیت ها را به راحتی امکان پذیر می سازد.
نویسنده : کیانوش مرادیان
منبع : مشورت مهندسی شبکه و راهبری تحقیقات همکاران سیستم


همچنین مشاهده کنید