جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


۷ تاکتیک برای یک زندگی موفق


۷ تاکتیک برای یک زندگی موفق
بیان مهم‌ترین تاكتیك‌های یك زندگی موفق كه می‌تواند تحولی شگرف در زندگی ایجاد نماید، در قالب ۷ تاكتیك راهبردی.
انسان‌های هدفمند و موفق همواره دنبال راهكارهایی می‌گردند تا با سرعت و كیفیت بیشتری اهدافشان را محقق و زندگی زیبایی را برای خود و اطرافیانشان مهیا نمایند.
هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی لازمه یك زندگی موفق و با نشاط است و افرادی كه به دنبال خوشبختی و سعادت می‌گردند قطعاً باید برای رسیدن به این نعمت بیكران، هدفمند و باانگیزه حركت كنند.
آرامش و نشاط از اهداف متعالی یك زندگی موفق است كه برای رسیدن به آن می‌بایست تاكتیك‌ها و راهكارهای معینی را تدوین و براساس آن یك زندگی آرام و با نشاط را ایجاد نمود. در این مقاله مهم‌ترین تاكتیك‌های یك زندگی موفق كه می‌تواند تحولی شگرف در زندگی شما ایجاد نماید را در قالب ۷ تاكتیك راهبردی بیان خواهیم كرد.
۱) ذهن را سرشار از موفقیت و پیروزی نماییم
انسان‌هایی در صحنه زندگی و كار موفق و پیروز خواهند شد كه در ابتدا این موفقیت و پیروزی را در ذهن خود ترسیم كرده و با تصویری كاملاً روشن و شفاف به سمت تحقق اهدافشان حركت نمایند و اطمینان داشته باشند كه پیروز خواهند شد.
آنچه را كه ذهن بتواند تصور و باور كند قابل دستیابی است به شرطی كه با ذهنیتی همواره مثبت توأم باشد و افكار منفی آن را مخدوش نكند، پس بیاییم مسیر زندگی خود را بر مبنای باورهای مثبت و یك روحیه عالی طراحی كرده و با امید زیباتر شدن زندگی خود و اطرافیانمان از فرصت‌های طلایی زندگی نهایت استفاده را نماییم.
۲) دیگران را ببخشیم و با آنها مهربان باشیم
بخشش و مهربانی از صفات زیبای خدای متعال است و انسان‌هایی كه با چنین خصوصیتی در صحنه زندگی حضور دارند، در واقع آرامش عمیقی را برای خود مهیا می‌سازند؛ چرا كه وقتی انسانی از بخشش دیگران امتناع كند در واقع ترجیح می‌دهد در غم و غصه‌های گذشته باقی بماند و همواره كینه دیگران را در دل داشته باشد.
عفوكردن دیگران در واقع لذت بردن از زمان حال و خلق آینده‌ای زیباست. وقتی كه ما با دیگران مهربان باشیم و به راحتی آنها را ببخشیم، آنها نیز تغییر كرده و رفتار خود را تصحیح می‌نمایند؛ پس انتخاب همیشه با ماست كه مهار زندگی خود را به دست بگیریم و در حال زندگی كنیم و یا اینكه خود را در لجاجت‌‌ها و پریشانی‌های گذشته زنجیر كنیم.
۳) انتظار قدردانی و سپاسگزاری نداشته باشیم
در یك زندگی موفق می‌بایست همواره اندیشه از خود گذشتن و ایثار كردن جاری باشد ولی در قبال كارهایمان نباید انتظار قدردانی و سپاسگزاری از دیگران را داشته باشیم. یادمان باشد كه حضرت مسیح علیه‌السلام در یك روز ۱۰مریض را شفا دادند ولی فقط یك مریض از ایشان تشكر كرد.
اگر اندیشه ما لذت بردن از كمك به دیگران باشد، دیگر به دنبال لذت تشكر و قدردانی نمی‌رویم و بدانیم كه در این عالم چیزی محو و نابود نمی‌شود چرا كه اگر امروز شما خدمتی به دیگران انجام دهید، در زمانی دیگر این محبت به بهترین شكل به شما برمی‌گردد.
۴) همیشه شكرگزار باشیم
انسان‌هایی كه به داشته‌هایشان فكر می‌كنند، آرامش و نشاطی نصیب‌شان خواهد شد كه پیوسته باعث افزایش این نعمت‌ها در زندگی‌شان می‌شود. اما در مقابل افرادی كه همواره به نداشته‌هایشان می‌اندیشند آنچنان اضطراب و استرسی به همراه دارند كه هر روز وضعیت‌شان نسبت به روز قبل بدتر خواهد شد.
شكرگزاری به درگاه خدای مهربان نه تنها از دیدگاه اعتقادی قابل تحسین است بلكه از نظر علمی نیز اثبات گردیده كه انسان‌های شاكر زندگی آرام و موفقی دارند چرا كه انسان جذب كننده بیشترین و شایع‌ترین افكار خویش می‌باشد و اگر به زیبایی‌ها و نعمت‌های اطرافش بیندیشد،‌ نعمت‌های بیشتری را جذب خود می‌نماید؛ پس با شكرگزاری‌ به درگاه خدای مهربان و تفكر درباره داشته‌های خود، موجی از نعمت‌ها و بركات را به زندگی خود هدیه نماییم.
۵) از مشكلات استقبال كنیم
مشكلات، سازه‌های یك زندگی موفق هستند به شرطی كه نحوه رویكرد ما به آن نگرش حل مسئله باشد و در مقابل مسائل و مشكلاتی كه در زندگی ما پیش می‌آید همواره این سؤال را مطرح نماییم كه «این رویداد برای ما چه پیام مثبتی داشته است؟» با چنین نگرشی، زندگی با مسائل و مشكلاتش معنای زیبایی پیدا می‌كند و در واقع موفقیت و پیروزی ما در صحنه زندگی، حل مشكلات اطرافمان می‌گردد.
بعضی از انسان‌ها در هر فرصتی به دنبال مشكل می‌گردند، ولی انسان‌های موفق در هر مشكلی به دنبال فرصت می‌گردند و به قول دیل كارنگی اگر تقدیر زندگی در مسیر آنها یك لیموترش هم قرارداد از آن شیرین‌ترین شربت زندگی را تهیه می‌كنند و با عشق می‌نوشند. یادمان باشد كه مشكلات دامنه ذهن ما را وسعت می‌بخشد و توانایی‌های ما را برای رسیدن به پیروزی‌های بزرگتر افزایش می‌دهد.
۶) دیگران را شاد كنیم
شادی و نشاط لازمه یك زندگی موفق و پویا است و اگر انسانی دارای روحیه مثبت نباشد نمی‌تواند در مواجهه با مسائل مختلف زندگی با تدبیر و اقتدار عمل كند. یكی از راه‌های كسب روحیه مثبت، ایجاد نشاط و شادی در دیگران است.
زمانی‌كه ما مشكل فردی را حل كنیم در واقع آرامش و نشاط را به خود هدیه می‌دهیم و لذت خدمت به دیگران بیشترین نشاط را در ما ایجاد خواهد كرد. آنچه در روایات دینی ما نیز آمده است مؤید آن است كه ما بایستی همواره با چهره‌ای گشاده و خندان در جامعه حاضر شویم و با شاد كردن دل دیگران، زیبایی و مهربانی را در زندگی خویش جاری نماییم.
۷) كسب دانش و تكنیك‌‌های مهارت‌های زندگی
زمانی زندگی زیباست كه زیبا زندگی كردن را آموخته و به آنها عمل كرده باشیم. دانش و مهارت‌های زندگی از جمله ابزارهای اساسی برای خلق یك زندگی موفق و زیبا می‌باشند. تا زمانی كه ما ندانیم كه با خود و اطرافیانمان چگونه رفتار كنیم، چطور انتظار داریم زندگی زیبایی داشته باشیم.
ما می‌توانیم با مطالعه كتاب‌های خوب و شركت در كلاس‌های مؤثر، دانش و مهارت خود را برای خلق یك زندگی آرام و با نشاط افزایش دهیم و خاطرات بسیار زیبایی را در ذهن خود و اطرافیانمان به یادگار بگذاریم و یادمان باشد كه: زندگی شهد گلهاست. زنبور زمان می‌خوردش. آنچه می‌ماند، عسل خاطره‌هاست.
سیدحسین میرباقری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید