پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


انرژی‌های جایگزین


انرژی‌های جایگزین
كمبود توربین و پلی‌سیلیكون رونق سریع فناوری‌های پاك را با كندی مواجه كرده است.
دوران كنونی برای شركت دانماركی وستاس كه بیش از یك چهارم توربین‌های بادی جهان را تولید می‌كند، زمان بسیار حساسی است.
فعالیت‌های اقتصادی مربوط به انرژی باد رونقی ناگهانی را تجربه می‌كند و شركت وستاس هفته گذشته اعلام كرد كه به مدد افزایش ۸درصدی درآمدهایش در سال ۲۰۰۶ سود خوبی را عاید خود كرده است. اما از سوی دیگر این شركت اعلام كرده به‌خاطر كمبود قطعات با كیفیت بالای توربین‌هایش «ظرفیت تولید استفاده نشده قابل ملاحظه‌ای» دارد. سایر شركت‌های همكار هم از كمبود گیربكس و یاتاقان شكایت دارند.
نگرانی‌های شركت‌های فعال در زمینه انرژی باد منعكس‌كننده همانگونه نگرانی‌ها در بخش انرژی خورشیدی است. این بخش هم كه شاهد رونقی ناگهانی است با مشكل كمبود پلی‌سیلیكون مواجه است و همین موضوع رشد آن را كند كرده است. سیلیكون از ماسه ساخته می‌شود.
ماسه اگرچه به وفور یافت می‌شود اما پالایشگاه‌های كافی برای تبدیل آن به پلی‌سیلیكون خورشیدی وجود ندارد. در نتیجه قیمت قراردادهای سیلیكون به بیش از دو برابر افزایش یافته است و بنابه گفته تحلیلگر شركت پایپر جفرنی به نام جسی پیچل، طی سه سال گذشته هر كیلو سیلیكون ۷۰ یا ۸۰ دلار خرید و فروش شد.
در هر دوی این صنایع تقاضا به شدت افزایش یافته است در حالی‌كه عرضه توان پاسخگویی به آن را ندارد. فعالیت‌های اقتصادی مربوط به انرژی باد در سطح جهان رشد سالانه بیش از ۳۰درصد را شاهد است و آمریكا پیشتاز آن است. (در هفته جاری شركت انرجایز دپورتگال آخرین شركت اروپایی بود كه در بخش انرژی باد آمریكا سرمایه‌گذاری كرد. این شركت، شركت آمریكایی هورایزن را كه در بخش انرژی باد فعالیت می‌كرد به‌مبلغ ۲/۲میلیارد دلار خریداری كرد.) ران كندی از شركت شارپ كه بزرگترین تولیدكننده سلول‌های خورشیدی است می‌گوید وقتی‌كه یك برنامه راه‌اندازی مركز خورشیدی در اروپا در سال ۵-۲۰۰۴ شروع شد، تقاضا در اروپا به دو برابر افزایش یافت. واقعیت این است كه معضل كمبود عرضه در این دو صنعت به سرعت حل نخواهد شد. توربین‌های بادی دستگاه‌های غول‌پیكری هستند كه نیازمند قطعات بسیار زیادند. چندین شركت در حال ساخت كارخانه‌های جدید هستند.
به عنوان مثال شركت وستاس به تازگی اعلام كرده است اولین كارخانه خود را در آمریكا راه‌اندازی می‌كند. این كارخانه قرار است پره‌های توربین‌ها را در كلرادو بسازد. اما كارخانجات جدید به سال‌ها وقت نیاز دارند تا به سرعت مورد نیاز برسند. در چنین شرایطی خریداران برای رزرو توربین‌های خود سپرده‌گذاری می‌كنند. بزرگترین شركت نصب توربین‌های بادی در آمریكا كه جی‌ایی انرژی نام دارد، تا سال آینده به‌طور كامل رزرو شده است و وقتش پر است. همینطور بنابه گفته رونه رش از سندیكای صنایع انرژی خورشیدی، تولیدكنندگان بزرگ پلی‌سیلیكون، از جمله شركت هملاك و ام‌ایی‌ام سی، در حال افزایش ظرفیت خود هستند. اما بخشی از مازاد تولید آنها صرف سازندگان ریزتراشه می‌شود چون هنوز آنها بزرگترین خریداران پلی‌سیلیكون هستند. (اگرچه كه به نظر می‌رسد صنایع خورشیدی در شرف پیشی گرفتن از صنعت تولید ریزتراشه است).
پیچل پیش‌بینی می‌كند كه كمبود پلی‌ سیلیكون و قیمت‌های بالای آن حداقل تا سال ۲۰۰۹ مرتفع نخواهد شد. شركت شارپ برای اولین بار درباره ژانویه در ژاپن یك پالایشگاه تولید سیلیكون تامین كرد. شاید پیشرفت‌های تكنولوژیك در این زمینه كمكی موثر باشد. وقتی صفحات سلول‌های خورشیدی ظریف‌تر و كارآمدتر می‌شوند. سیلیكون كمتری برای ساخت هر یك از این صفحات موردنیاز خواهد بود و سلول‌های خورشیدی جدید ساخته شده از «فیلم‌های ظریف» كه توسط شركت شارپ ارایه شده است به سیلیكون بسیار كمی نیازمند است و حتی در برخی موارد اصلا سیلیكون نمی‌خواهد، بنابراین در برابر كمبود عرضه سیلیكون آسیب‌پذیر نیست. صنعت انرژی باد هم در انتظار آن است كه دولت آمریكا به كمك آن بشتابد. اعتبارات مالیاتی دولت فدرال برای بخش انرژی باد طی سال‌های اخیر سه بار تغییر كرده است.
بنابراین جهش اخیر در فعالیت‌های مربوط به انرژی باد ممكن است تا حدودی مربوط به تلاش شركت‌ها برای برخورداری از اعتبارات مالیاتی كنونی باشد. ویك ابیت، رییس بخش انرژی‌های تجدیدپذیر شركت جی‌ایی انرژی با ذكر این موضوع می‌افزاید تا پایان سال ۲۰۰۸ زمان اعتبارات مالیاتی كنونی به پایان خواهد رسید. اعتباراتی كه هر ساله یا هر دو سال به پایان خواهد رسید، موجب رونق و جهش ناگهانی می‌شود و همین شرایط امكان برنامه‌ریزی‌های درازمدت را برای سازندگان توربین بسیار دشوار می‌سازد و بنابراین رشد صنعت كند می‌شود. اگر كنگره دموكرات زمان اعتبارات را به ده سال افزایش دهد و لایحه‌ای فدرال در مورد «استاندارد پورتفولیوی انرژی‌های تجدیدپذیر» به تصویب رسد كه بر اساس آن ۱۵درصد انرژی موردنیاز آمریكا باید از منبع خورشید، باد و سایر منابع جایگزین تامین شود، طرفداران این لایحه بسیار خوشنود خواهند شد.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید