سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

فرصتی برای تغییر رفتارها


فرصتی برای تغییر رفتارها
سالی که گذشت همچون بسیاری از سال های دیگر فراز و نشیب های خاص خود را به همراه داشت. اما هم اکنون در حالی سال کاری جدید را آغاز می کنیم که شاهد اتفاقات متعدد و بعضاً نه چندان خوشایند در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور بودیم.
مشکلات و برخی از درگیری های بخش خصوصی با یکدیگر و همزمان با بخش دولتی از جمله مواردی بود که تا آخرین روزهای کاری سال گذشته نیز شاهد آن بودیم. آن هم به شکلی کم سابقه و علنی در مطبوعات.
بزرگان می گویند "اگر از مسیری گذر کردی که انتهای آن بن بست است، اگر هزار بار دیگر هم گذر کنی همان نتیجه اولیه عاید شما خواهد شد."
امروز نزدیک به سه سال است که شاهد برخی از درگیری ها در میان نهادهای موجود در بخش خصوصی فناوری اطلاعات کشور هستیم. قریب به دو سال نیز تمام رفتار و تلاش یکی از نهادهای بخش خصوصی بر این منوال استوار شده تا برخی از مدیران دولتی IT را از سمت خود برکنار کند. اما اوضاع کما فی السابق در حال گذر است و بی آن که نتیجه مطلوب و مورد نظر حاصل شود، اختلافات بخش خصوصی با یکدیگر وارد چهارمین سال خود می شود و مدیر و مدیران مربوطه نیز وارد سومین سال فعالیت خود شده اند. در طی مدتی که در حقیقت می توان گفت نیم بیشتر عمر دولت نهم از آن می گذرد اگر رفتار موجود قرار بود مثمر ثمر واقع شود تا به حال این اتفاق رخ داده بود.
در این میان این که چه بخش یا بخش هایی از ادامه وضع موجود یعنی جنگ بر سر ... نفع یا زیان می کنند باشد تا هر مسول و نهادی از منظر خود به آن پاسخ دهد. لیکن آنچه که در این میان از منظر روزنامه نگاری قابل ارزیابی و بررسی است به تداوم نتایج وضعیت فعلی باز می گردد. در چنین شرایطی آیا عدم تخصیص بودجه به فناوری اطلاعات، نمی تواند تنها یکی از محصولات فقدان ارتباط تنگاتنگ و جهت گیری یکسان و واحد از سوی مسوولان بخش دولتی، خصوصی و غیر دولتی باشد؟
آیا درگیری ها و فرصت سوزی های مدیران دولتی و خصوصی، موجبات بی اعتنایی بیشتر و بیشتر مجموعه کشور را به کل مقوله فناوری اطلاعات و ارتباطات فراهم نمی کند؟ آیا این سخن گزاف است اگر بگوییم، رشد نیافتن درست و زیربنایی فناوری اطلاعات موجب از بین رفتن کامل نهادهای خصوصی و حتی پست های دولتی مرتبط با فناوری اطلاعات که امروز در بسیاری از دسنگاه های دولتی جای خود را یافته اند خواهد شد؟
آیا نمی توان انتظار داشت در صورت ادامه برخوردهای ناپخته و غیر سازنده در حوزه فناوری اطلاعات، روزی کل این مقوله و تمامی مسایل وابسته به آن همچون بودجه و غیره به عنوان زیر مجموعه ای مثلاً در معاونت ها و ادارات توسعه و برنامه ریزی محدود شود و نقش و جایگاه فناوری اطلاعات با شکل هرچند ناقص فعلی نیز برچیده شود؟
آنچه مسلم است مدیران بخش خصوصی و دولتی باید به درستی حساسیت مقطع کنونی را درک کرده باشند که فرسایش هر کدام از طرفین به منزله فرسایش هر دو طرف و اصولاً جایگاه فناوری اطلاعات در کشور خواهد شد.
بدیهی است تضعیف نقش و جایگاه هر یک از طرفین به منزله شکستن نیمی از یک چرخ خواهد بود که دیگر نخواهد چرخید.
این مواردی است که مسوولان دولتی و خصوصی در بخش IT کشور باید به شکل جدی آن را مد نظر قرار دهند. بی شک بخش دولتی و خصوصی با آزمون و خطاهایی که در مدت گذشته داشته است باید متوجه تبعات اقدامات و اظهارات خود شده باشند. از این رو آغاز سال جدید می تواند فرصت مناسبی جهت تغییر برخی از رفتارها و جهت گیری های فرسایشی و غیر سازنده به فعالیت ها و گام های مثبت باشد.
در این راستا رسانه ها نیز می توانند نقش موثری در ایجاد فضای مطلوب جهت نیل به تغییرات مورد نظر داشته باشند. اگرچه جا دارد از وزیر محترم ارتباطات که هر از چندگاهی مطبوعات را به باد انتقاد می گیرد تا آن بخشی که با تزریق پول در جیب برخی حرف خود را به کرسی می نشاند، خواست تا نگاه و نحوه تعامل خود را در سال جدید به مطبوعات عوض کنند تا در شرایط به مراتب بهتری بتوان به سمت هدف واحد گام برداشت.
در عین حال انتقاداتی نیز به برخی از رسانه ها به علت فقر وافر و مشهود تجربه حرفه ای در این حوزه نیز وارد است که البته فراگیر نبوده و جا دارد تا نحوه رفتار و تعامل ایشان نیز در سال جدید تغییر کند.
علی شمیرانی
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید