سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

روشهای درمانی نازایی


روشهای درمانی نازایی
● تحریک تخمک گذاری
در موارد ی که در زن اختلال تخمک گذاری وجود دارد و یا برای بدست آوردن تعداد کافی تخمک جهت انجام سیکل درمانی ICSI, IVF, IUI ازآن استفاده می کنند. در این روش با استفاده ا زهورمون درمانی (کلومیفن سیترات، HCG, HMG ) تخمدان را تحریک نموده و به تعداد کافی تخمک آزاد می شود.
▪ IUI
در این رو ش مایع انزال ا زشوهر گرفته و پس از شستشو و جدا سازی ، اسپرمهای زنده و متحرک به وسیله کانتر و به طور مصنوعی همزمان با تخمک گذاری وارد حفره رحم می گردد. دراین روش تحریک تخمک گذاری پیش ازتزریق اسپرم به منظو ر تولید تعدا د کافی تخمک در زمان تخمک گذاری و دوست یابی به احتمال بالای حاملگی صورت می گیرد. زمان تخمک گذاری به وسیله سونوگرافی های متعدد از تخمدان در روزهای متوالی و گاه با اندازه گیری هورمونهای جنسی درادرار و خون مشخص می شود.
این درمان درموارد مختلفی ا زجمله نازائی با علت نامشخص بعضی ا زاختلا لات اسپرم تخمک گذاری مورد استفاده قرار می گیرد. این روش معمولا حداکثر تا ۴ بار برای هر زوج انجام می شود و احتمال حاملگی پس از چهار دوره حدود ۳۵% است.
▪ IVF
IVFیعنی لقاح خارج رحمی یا باروری در محیط آزمایشگاه این روش بسیار موثر نسبتا بی خطر بوده و در مواردی که لوله های رحمی آسیب دیده باشند روش انتخابی محسوب می شود هر چند در مشکلات تخمدانی ، اندومتریوز و ناباروری با علت مردانه نیز از این روش استفاده می کنند. در این روش ابتدا ا زداروهای محرک تخمک گذاری برای تنظیم سیکل قاعده گی و تحریک تخمدان برای تولید تعداد کافی تخمک استفاده می شود .
هنگامی که اندازه فولیکول به حد مطلوب رسید HCG تزریق و ۳۶ ساعت بعد با استفاده از سوزن هدایت شونده به وسیله سونوگرافی از طریق دیواره واژن تخمک ها جمع آوری میشوند. همزمان در آزمایشگاه نمونه انزال مرد تهیه و پس از آماده سازی و شستشو ، اسپرم ها در مجاورت تخمک قرار داده تا لقاح د رمحیط آزمایشگاه صورت گیرد. روز بعد از بارورشدن تخمک ها، جنین ها تقسیم شده و جنینهای مناسب به داخل رحم انتقال داده می شود
▪ میکرواینجکشن ((ICSI
یک روش بسیار تخصصی و موفق برای درمان ناباروری با علت مردانه (اشکالات حرکتی اسپرم و تعداد اندک اسپرم) می باشد . در این روش مشابه IVF ابتدا تخمدانها توسط داروهای محرک تخمک گذاری تحریک و پس از رسیدن فولیکولها به حد مطلوب تخمکها جمع آوری می شود. همزمان درآزمایشگاه نمونه انزال بطرق مختلف تهیه و آماده سازی می شود . در مرحله بعد با استفاده از دستگاه میکرواینجکشن یک اسپرم سالم و طبیعی به داخل هر یک از تخمدانها تزریق میگردد. تقریبا ۴۸ ساعت بعد از عمل میکرو اینجکشن همانند IVF جنینهای تقسیم شده و مناسب بداخل رحم انتقال داده می شود.
▪ تشخیص حاملگی:
دوازده روز بعد از انتقال جنین از بیما ر تست حاملگی ßHCG به عمل آمده که درصورت حاملگی ، این تست مثبت شده و میزان آن با انجام تست مجدد (سه روز بعد) افزایش خواهد یافت . همچنین دو هفته بعد سونوگرفی از بیمار به عمل آمده که درصورت دیدن ساک جنینی حاملگی به صورت قطعی تایید می گردد.
ـ موفقیتهای بدست آمده:
تا کنون تعداد زیادی از زوجنین نابارور در این مرکز از طریق انجام ICSI, IVF, IUI صاحب فرزند شده اند. اولین نوزادان سالم از طریق ICSI درتاریخ ۲۳/۲/۸۰ متولد شده اند.
▪ فعالیت های پژوهشی:
پژوهش و تحقیق در زمینه علل و روشهای نوین درمان ناباروری از اهداف دیگر این مرکز بوده که نتیجه این تلاش چاپ دهها مقاله علمی در مجلات داخلی و خارجی ، ارائه مقالات در کنگره های داخلی و خارجی ، انجام طرحهای تحقیقاتی و به پایان نامه های فوق لیسانس ، دکترا و Ph.D می باشد. بعلاوه متخصصین این مرکز در چندین دوره جهت فراگیری آخرین روشهای نوین درمانی به خارج از کشور اعزام شده اند.
منبع : مرکز تحقیقاتی و درمانی ناباروری دکتر مجیدی تبریز


همچنین مشاهده کنید