جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

وبلاگهای آموزشی


وبلاگهای آموزشی
وبلاگ آموزشی را می توان محیطی جاری دانست كه امكان دسترسی كاربران را به خدمات آموزشی فراهم می سازد. در توصیف وبلاگ آموزشی معمولا آنچه حائز اهمیت است كاربردها و تعاملات مشتركی ست كه معمولا در ابزارهای اینترنتی سراغ داریم. گسترش وبلاگهای آموزشی مرحله ای از رشد وبلاگهاست كه این وظیفه سنگین، بر دوش افرادی نهاده شده كه در حوزه علم فعالیت می كنند و تمایل دارند بدین طریق به نشر برداشت های شخصی شان از موضوع علمی مورد علاقه شان بپردازند.
در بسیاری از تحلیل های انجام گرفته در زمینه وبلاگهای آموزشی، بروز این پدیده را جدا شدن وبلاگها از مسائل و تفكرات شخصی تصور كرده اند. اما نگارندگان بر این باورند كه تحقق وبلاگهای آموزشی در واقع ناشی از تفكرات عالی و علمی شخصی است. یعنی معتقدیم در مواجهه با وبلاگها با نوشتاری روبرو هستیم كه تعامل نزدیكی با افكار شخص نویسنده دارد.
از ویژگی هایی كه می توان برای وبلاگهای آموزشی برشمرد، استفاده از روشهای منحصر به فرد وشیوه های خاص برای ارائه مطالب علمی است كه به نوعی منعكس كننده طرز تفكر نویسنده وبلاگ در بكارگیری روشهای آموزشی است.
دیگر ویژگی متفاوتی كه برای این وبلاگها قابل بیان است نگاهی آسان و آزاد در این وبلاگها به مسائل علمی است كه باعث به بوجود آمدن بحث های داغ علمی می گردد.
در واقع می توان این ویژگی را مزیت آموزش های مجازی از طریق وبلاگ در برابر روشهای سنتی دانست. در این حالت وبلاگها به كنفرانس غیر همزمان تبدیل می شوند كه هر فرد اجازه می یابد نظرش را در قبال نظر نویسنده ارائه كند. وبلاگهای آموزشی دارای خاصیت متقابلند. یعنی دیگران، همانطور كه گفته شد، قادرند در برابر اظهارنظرهای علمی نویسنده دیدگاه علمی خود را بیان كنند و نظرات جدیدی را بر نظرات نویسنده اضافه كنند و به رفع نقص تفكرات نویسنده بپردازند.
همچنین وبلاگهای آموزشی محیطی مناسب برای ایجاد انگیزه و اطلاع از نظریات مختلف در زمینه های علمی هستند.
با نگاهی گذرا به بررسی وبلاگهای آموزشی در سایر منابع علمی و جمع بندی مطالب عنوان شده در آنها می توان دریافت كه مهمترین كاركردهای وبلاگ آموزشی به قرار زیر می باشند:
▪ دسترسی به مخاطب بیشتر:
برخلاف نشریات علمی و تحقیقاتی كه مخاطبان خاص خود را دارد، مخاطبان وبلاگ متفاوتند و این تنوع باعث برقراری تعاملات مختلف از سوی مخاطبان متفاوت می شود كه این قابلیت نقش مهمی در گرایش اندیشه های علمی گوناگون حتی از شاخه های متفاوت به هم می گردد.
▪ نقدپذیری بالا:
وبلاگهای آموزشی برخلاف شیوه های نشر كاغذی این امكان را فراهم می كنند كه بدون طی فرآیندی طولانی برای انتشار و دریافت نقد و نظر دیگران، لحظه به لحظه افكار خود را در معرض نقد دیگران قرار داده و گامی در جهت تكامل اندیشه خود برداریم.
▪ حفظ اندیشه:
افكار متفاوتی كه هیچگاه راهی برای انتشار و ارائه آن نیافته ایم را می توان بدون دغدغه های موجود نگارش های علمی در وبلاگ منتشر كنیم. این امر باعث می شود جریان فكری خود را از معرض فراموشی دور نماییم.
▪ دسترسی دائم:
در هر لحظه و فارغ از مكان فیزیكی خود مطالب مد نظرتان را می توانید منتشر كنید و تنها ابزار مورد نیاز برای اینكار اتصال به اینترنت است.
▪ تمرین نوشتن:
از دغدغه ها و مشكلات دانشجویان تحصیلات تكمیلی نوشتن مقاله و پایان نامه است كه ریشه در عدم عادت به نوشتن دارد. با ایجاد وبلاگهای آموزشی، فرد عادت به نوشتن را در خود پرورش میدهد و می تواند آنچه كه در ذهن دارد ابتدا در وبلاگ خود بیان كند و سپس با ارزیابی و پرداخت آن با دیدگاه های مختلف آنرا به متن علمی خود اضافه نماید.
ذخیره و بازیابی اطلاعات: هر وبلاگ این امكان را به نویسنده می دهد كه مطالب خود را آرشیو نماید. این عمل مانند ایجاد یك بانك اطلاعات علمی میباشد.
▪ گردآوری منابع:
از قابلیتهای مهم وبلاگ بكارگیری زبان لینكهاست. منظور از زبان لینك همان اشارات كوتاه به متون یا منابع خاص توسط لینك است كه باعث صرفه جویی در وقت و عدم سرگردانی برای افرادی می شود كه حوزه تحقیقی- آموزشی مشترك با نویسنده وبلاگ دارند.
▪ به روز بودن:
وجود وبلاگهای آموزشی در واقع نمود اعتراض به روش های سنتی است كه معمولا با تاخیر خود را با اطلاعات جدید هماهنگ می كنند. گردانندگان این نوع وبلاگها همواره سعی در بكارگیری اطلاعات جدید و بروز دارند.
نویسنده : محمد صادق اسماعیلی‌فر
منبع : تراشه


همچنین مشاهده کنید