پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

جراحی فک و دهان و صورت


جراحی فک و دهان و صورت
جراحی فك و دهان و صورت - تخصصی دردندانپزشكی است كه شامل تشخیص، جراحی و درمانهای كمكی بیماریها، صدمات و نقایص عملكردی و زیبایی بافتهای نرم و سخت ناحیه دهان و فك و صورت می باشد.
كشیدن دندان
▪ مراقبتهای بعد از كشیدن دندان
▪ كشیدن دندان
▪ مراقبتهای لازم بعد از عمل جراحی دندان
● كشیدن دندان
وقتی شما دندانی داریدكه باید كشیده شود، دندانپزشك ابتدا ناحیه را كاملاً بی حس می نماید تا شما احساس ناراحتی ننمائید. پس از كشیدن دندان، دندانپزشك به شما می گوید كه چه رژیم غذایی را باید رعایت كنید. در اغلب موارد میزان خونریزی نرمال است. از هر چیزی كه ممكن است مانع بهبودی طبیعی شود، خودداری كنید. معمولاً بهتر است تا ۲۴ ساعت، سیگار نكشید.دهانتان را به شدت با آب نشوئید و از نی برای نوشیدن مایعات استفاده نكنید. این كارها باعث جابجا شدن لخته و تأخیر در بهبود می شود. در چند روز اول، اگر شما باید دهانتان را با آب بشوئید، این كار را به آرامی انجام دهید. برای پیشگیری از بروز تورم در ناحیه، یك پارچه سرد یا كیف یخ را در روی ناحیه قرار دهید. در مورد داروهایی كه برای كنترل درد می توانیداستفاده نمائید، از دندانپزشكتان سؤال كنید. شما می توانیدسایر دندانها را مطابق معمول مسواك زده و نخ بكشید، ولی دندان مجاور دندان كشیده شده را تمیز نكنید.
● مراقبت های بعد از كشیدن دندان
▪ تكه گاز گذاشته شده بر محل دندان كشیده شده را به مدت حداقل نیم ساعت با فشار ملایم فك در دهان نگهدارید.
▪ از مك زدن و خالی نمودن مكررآب دهان خودداری كنید.
▪ از خوردن اغذیه سفت و نوشیدنی های داغ در روز اول اجتناب نمائید.
▪ از كشیدن سیگار و پیپ و استفاده از نی برای نوشیدن مایعات تا چند روز خودداری نمائید.
▪ شب اول آن ناحیه مسواك نشود.
▪ از روز دوم باآب و نمك رقیق ولرم و یا محلول شستشوی نمكی روزانه چند بار دهان را به آرامی و بدون پمپاژ نمودن شستشو دهید.
▪ خروج و نشست مقداری خونابه از محل دندان كشیده شده به مدت ۲-۱ روز طبیعی بوده ونیازی به ویزیت دندانپزشكی ندارد.
▪ در صورت عارض شدن خونریزی در منزل، یك تكه گاز استریل مرطوب شده را بر روی محل دندان كشیده شده گذاشته و با فشار ملایم دهان را ببندید و ضمناً از بیرون دهان، كمپرس سرد (كیسه یخ) نمائید.
▪ در صورتی كه خونریزی شدید و غیر قابل كنترل باشد به كلینیك مراجعه نموده و از گذاشتن داروها و مواد محتلف بر موضع اجتناب نمائید.
▪ در صورت عارض شدن درد از استامینوفن استفاده نمائید و از مصرف داروهای مسكن ضد التهابی مثل آسپرین و بروفن به علت اینكه خاصیت ضدانعقادی دارند، خودداری نمائید.
▪ در صورت بروز تورم و عفونت با كلینیك تماس بگیرید.
▪ توجه داشته باشید به علت طولانی بودن زمان بیحسی( معمولاً ۴-۳ ساعت) و بیحس بودن بافتهای نرم اطراف دندان، لب، گونه یا زبان گاز گرفته نشود.
▪ گاهی اوقات به علت درآمدن لخته خون از حفره دندان كشیده شده، عارضه ای بوجود می آید كه اصطلاحاً درای ساكت (حفره خشك) نامیده میشود. این عارضه درد نسبتاً شدیدی داشته و بعد از ۳-۲ روز بوجود می آید. در صورت بروز آن به كلینیك مراجعه نمائید.
▪ دهان تا چند روز بعد از كشیدن دندان بد طعم بوده و بوی نامطبوعی دارد كه طبیعی بوده و نشانه وجود عفونت نمی باشد.
● مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی دندان
▪ تكه گاز گذاشته شده بر محل دندان كشیده شده را به مدت حداقل نیم ساعت با فشار ملایم فك در دهان نگهدارید.
▪ به علت طولانی بودن زمان بیحسی (معمولاً ۴-۳ ساعت) و بیحس بودن بافتهای نرم اطراف دندان، مواظب باشید لب، گونه یا زبان گاز گرفته نشود.
▪ از شستشوی دهان در روز جراحی خودداری نمائید و از مك زدن و خالی كردن مكرر آب دهان اجتناب نمائید.
▪ از روز دوم دهان را به آرامی با سرم نمكی شستشو یا آب نمك رقیق شده و یا محلول ضد عفونی تجویز شده، بعد از هر وعده غذا و در ساعات بیداری، هر سه ساعت شستشو دهید.
▪ مقداری نشت خونابه به مدت چندین ساعت بعد از جراحی دهان طبیعی است. در صورت بروز خونریزی تكه ای گاز استریل بر موضع قرار داده و با فشار ملایم دندانهای مقابل بر روی آن به مدت ۳۰ دقیقه نگهدارید. در صورت ادامه خونریزی این عمل را تكرار نموده و از تعویض گاز با فاصله های زمانی كمتراز ۳۰ دقیقه خودداری نمائید.
▪ بعد از انجام جراحی بر روی جراحت داخل دهان قشر خاكستری رنگی ممكن است دیده شود و دهان تا چند روز بدطعم و بوی نامطبوعی دارد. این حالات طبیعی بوده و نشانگر وجود عفونت نمی باشد.
▪ روز اول رژیم غذایی مایع یا نرم ولرم یا سرد داشته باشید و از روز بعد در صورت عدم ناراحتی از غذاهای معمولی می توانید استفاده كنید (با طرف دیگر فك غذا جویده شود). صرف مایعات و غذاهای كافی و مقوی بعد از جراحی ضروری بوده و در التیام و بهبودی شما تأثیر بسزایی دارد. مراقب باشید از فشار مستقیم لقمه غذایی بر روی ناحیه بخیه زده شده تا یك هفته اجتناب شود.
▪ تورم و درد بعد از جراحی قابل انتظار است. كاربرد كمپرس سرد(كیسه یخ) از خارج دهان، بعد از جراحی و ادامه آن در روز اول (متناوباً) در كاهش تورم مؤثر است.
▪ حداكثر تورم در مدت ۴۸-۲۴ ساعت بعد از جراحی بوجود می آید كه سپس تدریجاً كاهش یافته و طی ۱۰-۷ روز از بین می رود.
▪ گاهی اوقات بعد از كشیده شدن دندان، لخته خونی از حفره دندان كشیده شده جدا شده و عارضه ای بوجود می آید كه اصطلاحاً درای ساكت (حفره خشك) نامیده می شود. این عارضه چند روز بعد از درآمدن لخته ایجاد شده و درد نسبتاً شدیدی دارد. در صورت حادث شدن این عارضه با كلینیك تماس بگیرید.
▪ بعد از جراحی تا چند روز از كشیدن سیگار و پیپ و استفاده از نی برای نوشیدن مایعات خودداری نمائید.
▪ قرار دادن دو بالش در زیر سر به هنگام استراحت توصیه می گردد.
▪ مسواك زدن دندانها از روز بعد از جراحی بدون اشكال بوده و دقت نمائید به مدت یك هفته از مسواك زدن مستقیم بخیه ها خودداری شود.
▪ یك هفته بعد از عمل جراحی جهت كشیدن نخ های بخیه به كلینیك مراجعه نمائید.
منبع : اداره سلامت دهان و دندان


همچنین مشاهده کنید