چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


نگاه پتروشیمی به آینده


نگاه پتروشیمی به آینده
به منظور دستیابی ایران به مقام اولین تولیدکننده محصولات پتروشیمی در منطقه تا پایان برنامه چشم انداز ۲۰ ساله، سهم این تولیدات در خاورمیانه باید به ۳۴ درصد و سهم جهانی آن نیز به ۲/۶ درصد برسد.
در حالی رسیدن به این ارقام انتظار می‌رود که هم‌اکنون ۱۲درصد تولیدات پتروشیمی به خاورمیانه و ۹/۰ درصد از تولیدات جهانی به ایران اختصاص دارد.
برای رسیدن به این هدف در سال جاری چندین طرح به بهره‌برداری و چندین طرح دیگر کلنگ‌زنی شده است.
از جمله طرح‌های افتتاح شده امسال مجتمع پتروشیمی مارون مجری طرح "الفین هفتم" واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام است.
این طرح درست چند روز پس از بهره‌برداری رسمی آن در شهریور ماه، به دلیل مشکلی که در تانک ذخیره اتیلن آن پیش آمد، سوژه روز رسانه‌ها و دغدغه عبرت آموز متولیان صنعت پتروشیمی کشور شد.
مشکل پتروشیمی مارون پس از سوزاندن روزانه ۴۵ تا ۵۰ تن اتیلن و یک میلیارد دلار گاز برطرف شد، اما سناریو مشکلات این مجتمع با قطع گاز آن در دی ماه ادامه یافت تا این مجتمع قادر به تولید تمام ظرفیت‌های خود از ابتدای زمان بهره‌برداریش نباشد.
وعده افتتاح مجتمع پتروشیمی زاگرس نیز سرانجام در آخرین روزهای سال ۸۵ با حضور رئیس جمهوری در عسلویه محقق شد.
بهره‌برداری این طرح به عنوان بزرگ ترین واحد تولید متانول در جهان و تولید موفقت‌آمیز آزمایشی آن پیش از زمان افتتاح، آبی بود بر آتش آنچه که در مارون گذشت.
همچنین در سال ۸۵ کلنگ سه طرح‌ پتروشیمی لردگان، گلستان و زنجان به زمین خورد. این طرح‌ها جزء مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهوری به استان های گلستان، زنجان و چهارمحال و بختیاری بوده‌اند، که گفته می‌شود پس از بهره برداری سالانه از خروج ۶۹۸ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کنند.
بهره برداری از طرح‌های دیگری چون پتروشیمی رجال به عنوان اولین مجتمع پتروشیمی بخش خصوصی کشور در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر و آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی بروجن به عنوان دومین مجتمع پتروشیمی استان چهارمحال و بختیاری در سال گذشته آغاز شد.
شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای افزایش ظرفیت‌های تولیدی محصولات خود تا پایان سال۱۳۹۳بهره‌برداری از ۳۵ طرح را در نظر دارد که بهره‌برداری از ۲۰ طرح در دست اجرای آن تا پایان برنامه‌ چهارم توسه کشور محقق خواهد شد.
از جمله این طرح‌ها که قول افتتاح آن در نیمه اول سال آینده داده‌ شده است، مجتمع‌های پتروشیمی جم، برزویه، آریا ساسول و اوره و آمونیاک غدیر هستند که به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مجتمع‌های شاخص در میان سایر مجتمع‌ها عنوان شده است.
در سال ۸۵ اجرای دو خط لوله اتیلن غرب و شرق کشور که با هدف تمرکز زدایی فعالیت‌های اقتصادی از جنوب کشور به سایر مناطق در دستور کار متولیان صنعت پتروشیمی قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اجرایی کردن ۸ مجتمع از ۱۱مجتمع بر سر خط لوله اتیلن غرب را یکی از موفقیت‌های این شرکت در سال ۸۵ دانست و بر اقتصادی بودن اجرای خط لوله اتیلن شرق نیز به دلیل بازار فروش و صادرات مناسب محصولات پتروشیمی در مناطق شرقی کشور تاکید کرده است.
در نهایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای دستیابی به مقام اول منطقه و اجرای طرح‌های مورد نظر باید تاپایان برنامه چهارم توسعه، در هر برنامه پنج ساله به سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بپردازد.


همچنین مشاهده کنید