پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


کارآفرین و کارآفرینی در یک نگاه


کارآفرین و کارآفرینی در یک نگاه
زندگی كارآفرین برای بسیاری یك رویای دور و دراز است. كارآفرین خود رئیس و مرئوس خود است. نیازی نیست به كسی جواب پس دهد یا هر روز سركار حاضر شود، زیرا از خانه‌اش هم می‌تواند كنترل امور را در دست گیرد. او خودش قابلیت سودآفرینی و درآمدزایی كارش را تعیین می‌كند و تمام تصمیم‌گیری‌ها را برعهده دارد. اما در كنار تمام این مزایا، سختی‌ها و مشكلاتی هم فرا راه كارآفرین قرار دارد كه البته به نظر من بیشتر چالش هستند. نیاز به سخت‌كوشی بسیار، داشتن اراده مصمم، مورد انتقاد قرار گرفتن ایده‌های كارآفرین از سوی دیگران و عدم اطمینان از بازدهی مطلوب همه عواملی هستند كه كارآفرین را به چالش می‌طلبند. از سوی دیگر به مخاطره انداختن سرمایه‌گذاری خود و دیگران و نیاز به صرف انرژی و وقت بسیار عوامل دیگری هستند كه نباید از آنها غفلت كرد. كارآفرین خصوصیات روحی جالبی دارد. او به خودش اطمینان دارد و در قابلیت‌ها شایستگی‌هایش شك ندارد. گامهایش مصمم و خلاقیتش بسیار بالاست.
كارآفرین ایده‌های بیشماری در ذهن دارد و رمز موفقیت او در غینیت بخشیدن به این ایده‌ها و بارور ساختن آنهاست. او از خطر كردن نمی‌هراسد و آن را چالش می‌داند نه مانع یا معضل.
كارآفرین نیروی محركه و موتور توسعه اقتصادی جامعه است. در عصر دیجیتال و زمانی كه فناوری جایگزین نیروی انسانی شده است، كارآفرین پا به عرصه اقتصاد می‌گذرد و برای اولین بار مردم را با مفهوم كارآفرین و كارآفرینی آشنا می‌كند. به طور قطع، كارآفرین در این راه سختی‌های بسیاری را پشت سرمی‌گذارد ومتحمل رنج‌های بسیار می‌شود. اما می‌كوشد تا با حل بخشی از معضل بیكاری به پویایی اقتصاد كمك كند. چاره چیست؟ محصول عصر فناوری این است كه نیروی انسانی موقعیت‌های كاری كمتری دارد. در این شرایط شركت‌ها و سازمان‌ها كسی را به خدمت نمی‌گیرند. پس كارآفرین خودش وارد كار می‌شود و دست به كار آفرینی می‌زند.
زندگی كارآفرینان موفق به طور كامل بازگوكننده فراز و نشیب‌ها، دستاوردها و نقاط روشن زندگی این افراد است. بیل گیتس، مرد افسانه‌ای امروز و جامباجویس از كارآفرینان موفقی هستند كه به آمال و آرزوهای خویش جامه عمل پوشانده‌اند. كارآفرینان موفق معتقدند تلاش‌های كارآفرین در زمینه‌های بسیاری با شكست مواجه می‌شود تا عاقبت در یك زمینه به ثمر می‌نشیند. بیل گیتس، جامباجویس و موسسان تولیدی پوشاك FUBU كارآفرینان موفق و خوش‌اقبالی هستند كه با اولین تلاش خود به موفقیت دست یافته‌اند. موفقیت در این راه مستلزم داشتن مهارت، دانش، اشتیاق، آرزو و پشتكار است، زیرا در این تنازع فقط قوی‌ترها باقی می‌مانند. كارآفرین، خالق تحول و دگرگونی است، او بر آنچه ما «قاعده» یا «اصل ثابت» می‌نامیم تاثیر می‌گذارد و طرح دوباره‌ای به آن می‌زند.
كارآفرین راه بسیاری پیموده است تا به خواسته‌هایش دست یابد. كارآفرینان حقیقی «كارآفرینان زنجیره‌ای» هستند. این افراد عشق راستینی به كار خود دارند و كسب و كارهای متعددی ایجاد می‌‌كنند. كارآفرینان به آنچه برای بسیاری رویای دور و درازی بیش نیست تحقق می‌بخشند. آنها با به حركت در آوردن چرخ‌های اقتصاد آن را پویاتر می‌‌كنند و جهان را با ایده‌ها و كارهای خود دستخوش تغییر می‌سازند. سرمایه‌گذاران، هنرمندان، متفكران و صاحبان مشاغل همگی مصادیقی از كارآفرینان هستند. كارآفرینان همواره مورد تحسین دیگران قرار دارند. قدرت متفاوت اندیشیدن، بهره‌مندی از خلاقیت بالا، داشتن اشتیاق و آرزو ویژگی‌هایی هستند كه كارآفرینان را از دیگران متمایز می‌سازند.
من به همه كارآفرینان احسنت می‌گویم. مرحبا بر شما كارآفرینان، مرحبا!
مترجم: فرناز صفدری
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید