جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


ده توصیه برای شادتر زیستن


ده توصیه برای شادتر زیستن
این توصیه‌های مشاوره برای زندگی هیچ ترتیب خاصی ندارند و فقط برای سهولت از یك تا ده شماره‌بندی شده‌اند.
۱)‌ گاهی تلا‌ش كنید تا از حیطه آرامش خود قدمی‌فراتر بگذارید. یكی از مهمترین موانع برای دستیابی به توانایی‌های بالقوه شما همین حیطه آرامش شماست. به عنوان مشاور احتمالا‌ این مسئله اولین حوزه‌ای است كه در مورد مراجعه كنندگان دقت می‌كنم. اتفاقات بزرگ زمانی رخ می‌دهند كه شما پا را از حیطه آرامش خود فراتر بگذارید و با محیط بیرون آشنا شوید.
۲)‌ از اشتباه كردن نهراسید. به قول قدیمی‌ها كسانی كه اشتباه نكرده‌اند هیچ كاری از پیش نبرده‌اند. اشتباه كنید و از آنها درس بگیرید.
۳)‌ از اندیشه‌های منفی نسبت به خودآگاه باشید‌ با آنها بجنگید; آیا آنها واقعا درست هستند، اگر چنین است دلیل آن چیست، آیا به خودتان سخت می‌گیرید؟ قول می‌دهم شما جدی‌ترین منتقد خود هستید. كمی‌به خودتان آسان بگیرید! احتمالا‌ این مسئله دومین حوزه‌ای است كه من معمولا‌ در هنگام مشاوره با مراجعه‌كنندگان روی آن كار می‌كنم.
۴) تكانی به خود دهید و سعی كنید جنبه مثبت چیزها را ببینید. می‌دانم كه مضحك به نظر می‌رسد اما اكثر اوقات منتقد بودن و منفی نگاه كردن بسیار آسان است و تبدیل به عادت می‌شود. دفعه بعد كه نسبت به چیزی احساس منفی داشتید، توقف كنید، و عمدا جنبه‌های مثبت آن مسئله را پیدا كنید و روی آن تمركز كنید. همیشه می‌توانید جنبه دیگر چیزها را ببینید و این مسئله فقط به تمایل شما بستگی دارد.
۵) كتاب‌های روحیه دهنده بخوانید، زندگی نامه‌های بسیار خوبی از افراد مختلف و موفق، چه فقیر و چه غنی، وجود دارد كه بر مشكلا‌ت بزرگی در زندگی غلبه كرده‌اند. صرفنظر از تعدادی كتاب مشاوره برای زندگی یا خودآموز، تعداد زیادی كتاب خودآموز بی‌ارزش نیز در اطراف ما وجود دارند كه باید از آنها آگاه باشیم.
۶‌) بیاموزید كه هر چه را كه شروع می‌كنید به پایان برسانید; شما این را به خود و دیگران مدیونید. كارهای نیمه تمام زیادی كه در اطرافتان وجود دارد و باید آنها را انجام می‌دادید احساس خوشایندی در شما ایجاد نمی‌كند. نگذارید كارهایتان روی هم انباشته شوند و كار امروز را به فردا نسپارید.
۷) به شرایط كنونی توجه كنید. اگر زیاد در گذشته زندگی كنید زمان حال را از دست می دهید اغلب به مراجعین خود می‌گویم: «در زمان حال زندگی كنید، برای آینده نقشه بكشید و از گذشته درس بگیرید.»
۸) چیزهایی را یاد بگیرید كه در زندگی برای شما مهم هستند; آیا این مسئله مهم عشق، پول یا خانواده است؟ یا كاری است كه از انجام آن لذت می‌برید و یا كسی یا چیزی است كه شما را شاد می كند.
۹) بدانید كه شكست‌ها و بدشانسی‌ها قسمت طبیعی زندگی هستند. اگر زندگی همیشه عالی و بر وفق مراد ما بودآن را بدیهی می‌پنداشتیم و ارزش آن را نمی‌دانستیم. زندگی دوگانگی است و نمی‌توانید ارزش چیزی را بدون داشتن مخالف آن بدانید، مانند روز و شب، گرم و سرد، بالا‌ و پایین. شما نمی‌توانید یكی را بدون رجوع به دیگری درك كنید خوب و بد نیز دقیقا اینگونه است.
۱۰) باگفته‌های حكیمانه از افراد دانا‌ روز را كه تمام كردید دیگر به آن فكر نكنید. هر كاری را كه توانسته اید كرده‌اید. هیچ شكی نیست كه اشتباهات بزرگ و پوچی‌های در آن رخ داده‌اند; تا جایی كه می‌توانید آنها را زود فراموش كنید. فردا روز جدیدی است; آن را به خوبی، با آرامش و با چنان روحیه ای آغاز كنید كه گرفتار عادت‌های قدیمی‌خود نشوید.
نویسنده: ریچارد گامسلی
مترجم: لیلا‌ عسگری
منبع : روزنامه حیات نو


همچنین مشاهده کنید