جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

لذت فوتبال از زبان بزرگان


لذت فوتبال از زبان بزرگان
فوتبال مانند بسكتبال و هاكی، در درجه اول، ورزشی است كه بر روی پاس دادن و پاسكاری متمركز است. در یك تیم فوتبال تمام بازیكنان باید مهارت پاس دادن و پاس گیری را به شكل شایسته ای دارا باشند.
در فوتبال هنگام ضربه زدن (شوت) بیشتر از روی پا و سپس در موقعیت های مختلف از قسمت های داخلی و خارجی پا استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با حركات مختلف در رشته فوتبال از زبان «اوزه بیو» در سن ۶۵ سالگی آشنا كنیم تا با مهیج ترین رشته ورزشی جهان بیشتر آشنا شوید.
● پاس دادن
فوتبال مانند بسكتبال و هاكی، در درجه اول، ورزشی است كه بر روی پاس دادن و پاسكاری متمركز است. در یك تیم فوتبال تمام بازیكنان باید مهارت پاس دادن و پاس گیری را به شكل شایسته ای دارا باشند زیرا اگر پاس خیلی سریع داده شود، ممكن است یار خودی نتواند آن را كنترل كند و بالعكس.
اگر پاس كوتاه و آهسته باشد، امكان مهار آن توسط حریف زیاد است. مهمتر از همه اینكه كسی كه پاس می دهد باید قدرت كنترل با توپ را به خوبی بداند. یك پاسور باید تكنیك پاس دادن را دارا باشد.برای مثال اگر مدافع تیم حریف مقابل وی به طور ناگهانی ظاهر شد، او با خونسردی توپ را با پشت پا به عقب پاس می دهد و یا از پاس یك- دو استفاده نماید.
در ضمن در مواقعی كه منطقه ای از زمین بازی شلوغ است، پاسور می تواند از پاس های عرضی (پاس هایی كه از یك عرض زمین به عرض دیگر استفاده می شود) استفاده نموده و بازی را باز كرده تا از جناح خلوت تر اقدام به حمله كند. در مجموع پاسور باید انواع و اقسام پاس ها را به خوبی بداند و اجرا نماید.
● گل زدن
بازیكنان فوتبال ضربه هایی كه برای پاس دادن به كار می برند دقیقاً در گل زدن هم به كار می برند، منتهی به شكل ضربه سنگین و كوتاه؛ آن قدر سنگین كه دروازه بان حتی با دست های خود به سختی این ضربه ها را مهار می كند. به هر جهت تكنیك پاسكاری و گل زدن، عملاً بستگی به مهارت در زدن ضربه ها دارد.
● شوت
۱) انواع ضربه ها با استفاده از قسمت داخلی پا:
برای ضربه های دقیق و كم مسافت از قسمت داخلی پا برای ضربه زدن استفاده می شود. به دلیل آنكه قسمت داخلی پا از سطح بیشتری برای دقت در ضربه زدن برخوردار است، برای شروع، توپ را روی زمین قرار دهید.پشت توپ طوری بایستید كه اگر با پای راست شلیك می كنید در سمت چپ توپ قرار داشته باشید و اگر با پای چپ شلیك می كنید، در سمت راست توپ قرار بگیرید.
هنگام نزدیك شدن به توپ پای چپ را در پشت توپ قرار داده و با قسمت داخلی پای چپ (از پنجه تا مچ پا) ضربه به توپ بزنید. به خاطر بسپارید كه پای راست را به حدی عقب نگه دارید تا پای چپ بتواند به راحتی حركت كند. در ضمن برای كنترل بهتر، دست ها را نزدیك بدن نگه دارید. بعد از ضربه زدن به توپ سعی كنید حركت پا به دنبال سمت و جهت ضربه ادامه یابد. هنگامی كه به خوبی این ضربه را آموختید با دویدن شروع به زدن این ضربه نمایید. این مطالب را به خاطر بسپارید:
▪ برای پاس دادن توپ از قسمت میانی پا (قسمت داخلی پا) استفاده نمایید.
▪ برای زدن ضربه های (شوت) سنگین با بغل پا، از قسمت كنار استخوان برآمده مچ پا استنفاده كنید.
▪ هنگام زدن ضربه كمی به جلو متمایل شوید و دست ها را برای تعادل بهتر نزدیك به بدن نگه دارید.
▪ برای ضربه های (شوت) سنگین با بغل پا، عضلات ران و ساق پا را در حالت سخت نگه دارید. پای شما هنگام برخورد با توپ باید ۵ سانتیمتر از سطح زمین فاصله داشته باشد. زدن ضربه با هر۲ پا را آن قدر تمرین كنید تا پاها از نظر ضربه زدن به برابری قدرت برسند.
۲) با استفاده از روی پا:
برای پاس های دور، از سطح روی پا (قسمت بندهای كفش) برای ضربه زدن استفاده می شود. هنگام ضربه زدن باید سطح روی پا به فاصله ۵ سانتیمتر از سطح زمین با توپ تماس داشته باشد. پاس در یك حالت متوسط (بین هوا و زمین) به بازیكن خودی خواهد رسید.
۳) با استفاده از قسمت خارجی پا:
بازیكن هاكی باید بتواند با هر ۲ طرف چوب هاكی پاس بدهد؛ درست مثل فوتبالیست كه باید بتواند با هر ۲ قسمت داخلی و خارجی پاهای خود پاس دهد. برای مثال شما با پای راست پا به توپ به طرف دروازه پیش می روید و بازیكن خودی در سمت راست شما قرار دارد كه مدافعی به طور ناگهانی درصدد قاپیدن توپ از پای شما برمی آید.
در این موقعیت شما نمی توانید با روی پا و یا قسمت داخلی پا، توپ را به بازیكن خودی كه در سمت راست شما قرار دارد پاس دهید، پس باید از قسمت خارجی پای راست استفاده نموده و توپ را به راحتی پاس دهید.قسمت خارجی پا نیز برای ضربات سریع و فریب دادن مدافعان به كار می رود. برای شروع توپ را روی زمین قرار داده و به طرف توپ بیایید.
سپس با قسمت خارجی پا كه به سمت داخل و به طرف پای مخالف متمایل شد، ضربه را بزنید . بعد از یاد گرفتن، رفته رفته این نوع ضربه را با زدن به دیوار یا با دوست خود تمرین كنید. هنگام زدن این ضربه، پا باید به طرف پایین و به سمت داخل به طرف پای مخالف قرار گیرد تا زانو كاملاً قفل گردد وحركت پا باید به عكس جهت توپ دنبال شود.
● ضربه زدن با سر و شیرجه رفتن در فوتبال
▪ سر زدن
سر زدن یكی از مهارت های شگفت آور و جالب در فوتبال است. هر بازیكنی در تیم فوتبال باید مهارت و تكنیك سر زدن را بداند. حتی دروازه بان از این قانون مبرا نیست.
▪ تكنیك اساسی سر زدن
مبتدیان باید ۲ نكته را در سر زدن به خاطر بسپارند:
۱) سعی در ضربه زدن با سر به توپ نه برخورد توپ به سر
۲) گذاشتن تمام وزن بدن بر روی توپ به وسیله سر، برای قدرت مسافت دادن بیشتر به توپ.
▪ نقاط تماس توپ با سر
بازیكنان حرفه ای اصولاً با هر نقطه از سر می توانند توپ را بزنند امامبتدیان عزیز باید سعی كنند در شروع، توپ را با پیشانی بزنند زیرا پیشانی بهترین قسمت جمجمه برای سر زدن است. بازیكن طبیعتاً با چشمان خود توپ را تا لحظه برخورد به پیشانی دنبال می كند. این امر به آسان نمودن مهارت سر زدن كمك فراوانی می نماید.
▪ روش یادگیری ضربه با سر
بهتر است برای یادگیری از همبازی خود كمك بگیرید؛ به طوری كه روبروی یكدیگر ایستاده و دوست شما با دست توپ را به سمت شما پرتاب كند و با سر توپ را به طرف دستان او بفرستید. ۱۰ مرتبه شما ضربه بزنید و ۱۰ مرتبه دوست شما. رفته رفته یك پا را عقب گذاشته و به این تمرین ادامه دهید.
هنگامی كه توپ به طرف شما می آید، دست ها تقریباً جلو است و درست بعد از برخورد توپ با سر برای قدرت دادن بیشتر به توپ دست ها به عقب و سر به جلو بازمی گردد. به خاطر بسپارید كه عضلات گردن باید تقریباً سفت و سخت باشد و قبل از همه چیز اجازه ندهید توپ به سر شما برخورد نماید بلكه شما ضربه به توپ بزنید.
‌▪ پاس دادن با سر
به جای محكم ضربه زدن با سر، ضربه را كمی آهسته تر بزنید، به طوری كه بازیكن خودی بتواند توپ را كنترل كند. زدن توپ های هوایی با سر به وسیله مدافعان (جمع كردن توپ با سر). مدافعان هر تیم باید به خوبی قادر به زدن توپ های هوایی كه به منطقه دفاعی می رسد، باشند تا بتوانند آن توپ ها را به صورت پاس با سر به بازیكنان كنار خط برسانند.
اگر ضربه سر مدافعان ضعیف باشد، امكان اینكه مهاجمان تیم مقابل صاحب توپ شوند زیاد است. پس باید توپ های هوایی را با شدت به وسیله سر از منطقه دفاعی دور نمود تا قدرت كافی برای دور شدن داشته باشد. هنگام سر زدن در مواقع شلوغ و آشفته بازی، به خاطر داشته باشید كه دست هایتان به حالت جمع باشد، زیرا در صورت برخورد به بازیكن تیم حریف، داور به سرعت اعلام خطا خواهد نمود.
▪ ضربه زدن با سر و شیرجه رفتن
وقتی یك بازیكن با ضربه سر، توپ را درون دروازه حریف می بیند، خوشحال می شود. وجود چنین هیجانی بدون تمرین مستمر و آموزش های لازم غیرممكن است. اولین چیزی كه باید سعی در انجامش كنید، درك مبانی اولیه ضربه سر می باشد. امیدواریم اطلاعاتی در مورد نیروی جاذبه و اینرسی داشته باشید.
این ۲ نیرو در هنگام پرش زننده ضربه، با یكدیگر تركیب می شوند. نیروی اینرسی در هنگام پرش بالا به كار می رود و نیروی جاذبه بدن را از پرش بسیار بلند باز می دارد. هر چقدر كه قدرت بیشتری در هنگام پرش به كار برید، پرش بلندتری می توانید انجام دهید.
بنابراین نیروی اینرسی به شما كمك می كند به طرف توپ بلند شوید و زمانی كه با سر به آن ضربه می زنید، نیروی جاذبه دوباره شما را به طرف زمین می كشاند.به همین طریق می توانید میزان پرش و نیروی مصرف شده خود را تخمین بزنید.
بنابراین پرش درهوا را تمرین كنید. اگر هر۲ شانه خود را در هوا به سرعت پایین بیندازید، به طور قطع پرش بیشتری انجام خواهید داد. ضربه سر باید توسط پیشانی اجرا شود. هرگز با قسمت بالای سر به توپ ضربه نزنید و همیشه چشم های خود را در حین اجرای ضربه باز نگاه دارید. با باز نگاه داشتن چشم ها توپ را می بینید و به راحتی می توانید آن را به مسیر دلخواه بفرستید. بنابراین با پیشانی به توپ ضربه زده، با چشم های باز به آن نگاه كرده و دهان خود را (برای جلوگیری از خطرات احتمالی نظیر گاز گرفتن) در حین اجرای ضربه سریع ببندید. برای افزایش قدرت ضربه باید به طرف عقب خم شوید و سپس در حین اجرای ضربه، سریع بدن خود را به جلو آورید.
بنابراین ملاحظه می كنید كه این كار فقط توسط عضلات گردن انجام نمی گیرد. حركت بدن به طرف عقب آهسته تر و آرام تر از حمله به طرف جلو است. ابتدا این تمرین را بدون توپ شروع كنید و پس از كمی پیشرفت می توانید با یك توپ این كار را انجام دهید. در شروع كار، ضربه سر را از حالت ایستاده و سپس از حالت پرشی تمرین كنید.
فراموش نكنید در هنگام دفاع یا كسب امتیاز، ضربه سر به اندازه پاس دادن مهم است. متأسفانه هنوز هم فوتبالیست هایی وجود دارند كه اجرای ضربه توسط سر را به درستی نمی دانند.شاید این امر به علت عدم آموزش كافی در این زمینه یا عدم درك اهمیت ضربه سر می باشد. به همین علت تمرینات را شروع و مبانی اصلی و اولیه ضربه سر را درك كنید.
یك فوتبالیست خوب با اجرای ضربه سر می تواند به راحتی حمله كند. ضربه سر كیفیت سرعت تیم را بالا می برد. با استفاده از سر دقایق گرانبهای خود را در رسیدن به توپ بر روی زمین ذخیره می كنید. موارد بسیاری از ضربات سر در مسابقات پیش می آید. شما می توانید از حالت ایستاده، دویدن و پرشی ضربه سر را اجرا كنید. توپ نیز توسط اجرای ضربه به جلو، عقب، پهلو به ارتفاعات مختلف رانده می شود.
شما می توانید شیرجه رفتن برای اجرای ضربه سر را نیز فرا بگیرید. از كاربرد این روش هراسی به خود راه ندهید زیرا اگر آن را به طور صحیح یاد بگیرید، مطمئناً صدمه ای نمی بینید. استفاده از پیشانی به این علت است كه توپ به قسمت جلوی سر صدمه ای وارد نمی آورد. در روش شیرجه ای باید طریقه محافظت از خود را كه توسط بازوان در حین افتادن بر روی زمین صورت می گیرد فرا بگیرد. برای آموزش بدون توپ، به تنهایی یا با افراد دیگر تمرین كنید. در ابتدا باید اجرای ضربه سر را از حالات ایستاده، دویدن و پرشی فرا بگیرید.
پس از مسلط شدن در این تكنیك، می توانید به یادگیری سایر روش های فوتبال بپردازید. لازم است تمرینات خود را به طور مداوم ادامه دهید زیرا این عمل جزو فعالیت های پیچیده ای است كه در آن تقریباً از تمام عضلات بدن استفاده می شود اگر شروع به یادگیری پرش و ضربه سر كرده اید، فراموش نكنید كه از هر ۲ پا استفاده كنید. اگر بر روی پای راست بلند شوید باید زانوی چپ را در جهت افزایش قدرت خم كنید.
گاهی اوقات لازم است برای بلند شدن از زمین هر ۲ پا را به كار برید. زمانی كه توسط هر ۲ پا از روی زمین بلند می شوید، بازوان و نیروی كشش بدن نیز به شما كمك مؤثری می كند. قبل از اینكه پاهای شما زمین را ترك كنند، بازوی خود را در پشت سر قرار دهید. سپس در لحظه پرش، بازوها را به جلو و بالا بیاورید. این امر هیچ گونه نیروی جنبشی به پرش شما اضافه نمی كند. این تاكتیك ها را تمرین كرده و قدرت لازم برای رسیدن به توپ را به دست آورید. امیدواریم فهمیده باشید چگونه توسط ضربه سر، توپ را وارد درواز كنید.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید