جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کمیته داوران فدراسیون فوتبال و آزمون دشوار پیش رو


کمیته داوران فدراسیون فوتبال و آزمون دشوار پیش رو
قضاوتهای پرحرف و حدیث این روزهای داوران،به بزرگترین دغدغه فوتبالی ها تبدیل شده است. قضاوتهایی كه بعضاً نتیجه یك بازی را رقم می زنند و متأسفانه آب هم از آب تكان نمی خورد.لیگ برتر فوتبال ایران به روزهای حساس و نفسگیر خود رسیده است، روزهایی كه بعضی ها دلهره سقوط دارند و بعضی ها دیگر آسودگی بقا!
در این بین داوران فوتبال یكی از اركان تأثیرگذار به حساب می آیند، داورانی كه جزیی از جامعه فوتبال بوده و هر سوت آنها می تواند به نوعی تأثیرگذار باشد.
داوری فوتبال نه تنها در ایران بلكه در تمام جهان، دنیای خاص خودش را دارد، دنیای كه حرف و حدیث جزو لاینفك آن است.باید بپذیریم كه هیچ انسانی مبری از خطا و اشتباه نیست و داوران نیز طبیعتاً از این قاعده نمی توانند مستثنی باشند، داورانی كه كارشان قضاوت است و در آن همواره باید حق را به حقدار بدهند.
شاید خیلی ها اعتقاد داشته باشند كه قوانین و مقررات داوری كار قضاوت سیاه جامگان را راحت كرده است اما هرگز چنین نیست، چراكه هنوز كه هنوز است برخوردهای چندگانه با برخی از قوانین موجود داوری باعث شده است تا داوران بزرگ دنیا نیز مرتكب اشتباهات عدیده ای شوند.هنوز داوران در برخورد توپ با دست در میان خود به یك نتیجه واحد نرسید ه اند.
خیلی ها هر برخوردی را هند می گیرند و خیلی های دیگر هم اعتقاد دارند كه هر توپی كه به دست اصابت كند، هند نیست و از این گونه موارد بسیار است.خیلی از اتفاقات در فوتبال به گونه ای روی می دهد كه از چشم داوران پنهان می ماند.
مانند همان صحنه گلی كه در یكی از جام های جهانی توسط مارادونا با دست وارد دروازه انگلیس شد و نتیجه را به نفع آرژانتینی ها تغییرداد. خوشبختانه امروز دوربین های پر تعداد تلویزیونی هر خطایی را در فوتبال به وضوح به ثبت می رساند و همین مسأله باعث شده است تا خیلی از بازیكنان دست به عصا راه بروند، چراكه خوب می دانند هر حركت آنها اگر چه ممكن است از چشم داور و كمكهای او پنهان بماند اما هرگز از چشم دوربین های تلویزیونی پنهان نخواهد بود.
مشكلات داوری در جهان، اگرچه امروز به حداقل ممكن رسیده است، اما هرگز نمی توان ادعا كرد كه مشكلات داوری تمام شده است و هنوز هستند داورانی كه در جهان فوتبال مرتكب اشتباهات فاحشی شده و نتیجه یك بازی را با سوت اشتباه خود تغییر می دهند. در فوتبال ایران نیز از این دست اتفاقات زیاد می افتد، یعنی اشتباهات داوری در جهان در سطح فوتبال آنهاست و اشتباهات داوری در فوتبال ایران همه در سطح فوتبال خودمان.
خیلی از تیم ها تا به امروز از وضعیت داوری نالیده و فریاد برآورده اند، اما فریادشان به جایی نرسیده است. یك عذرخواهی و چند جلسه محرومیت احتمالی آخرین جریمه ای است كه شاید برای یك داور در نظر گرفته شود و این مسأله در حالی اتفاق می افتد كه یك ۳ امتیاز ممكن است سرنوشت یك تیم لیگ برتر را كه هزینه چند صد میلیونی را به انجام رسانده است را تغییر دهد و حكم به سقوط آن بدهد.هنوز برخی از داوران فوتبال تكلیف خود را با اجرای برخی از قوانین به درستی نمی دانند. برخی از آنها فكر می كنند كه اگر در یك بازی یك پنالتی برای یك تیم گرفتند، دیگر نباید در سوت خود در محوطه ۱۸ قدم برای آن تیم بدمند.
هنوز برخی از داوران برای اینكه به نوعی بازی های بزرگ را سالم از كار درآورند، به نوعی سوت زده اند، كه رضایت طرفین را به همراه داشته باشد و...مسعود عنایت رییس كمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران نیز به نوعی اشتباهات را تأیید می كند و می گوید: قبول دارم كه در چند بازی لیگ اشتباهات داوری در نتیجه آن تأثیر مستقیم داشته است.
او همچنان چندگانگی در نحوه تصمیم گیری ها و قضاوت داوران را یكی از عوامل پسرفت این مسؤولیت می داند و اعتقاد دارد كه باید با برگزاری سمینارهای بسیار داوران را به یك هماهنگی مطلوب رساند و به نوعی كار را برای تیمها آسان كرد.رییس كمیته داوران فدراسیون فوتبال در جایی دیگر از حرفهای خودش به نكته قابل توجهی اشاره می كند و می گوید: همه بضاعت ما در داوری ۲۲ داور است كه از این تعداد ۳ تا ۴ داور ما تا به امروز تنها ۳ تا ۴ بازی را قضاوت كرده و بقیه متحمل زحمات بسیاری شده و حول و حوش ۱۴ تا ۱۵ بازی را قضاوت كرده اند.
عنایت اعتقاد دارد كه سطح داوری ما پایین تر از سطح فوتبال ما نیست و این نوع اعتقاد می تواند، به نوعی پشتوانه خوبی برای داوران جوان فوتبال ما باشد.
داورانی كه چنین به نظر می آید امروز از حمایت صد در صد رییس كمیته داوران برخوردارند، چراكه عنایت در حرفهایش كاملاً به این نوع نگرش اشاره داشته و می گوید: داوران اسمی و معروف ما تا امروز به مراتب اشتباهات فاحش تری را نسبت به داوران جوان ما مرتكب شده اند، كه علت آن هم شاید در چشم بودن قضاوت آنها باشد. او در ادامه حرفهای خود به نكته ای قابل تأمل اشاره دارد و می گوید: محسن قهرمانی بهترین داور نیم فصل لیگ فوتبال ایران در بازی تیم استقلال تهران و راه آهن اشتباهات فاحش و تأثیرگذاری را داشت و بدترین قضاوت لیگ ششم را تا به امروز انجام داد و این یعنی پذیرش اشتباهات یك داور توسط رییس كمیته داوران كه این مسأله تا امروز كمتر در فوتبال ما به چشم آمده است.
در شرایط حساس كنونی اعتقاد عمومی بر این است كه هر چه را كه تا امروز اتفاق افتاده است را باید به دست فراموشی سپرد و برای فردا اندیشه كرد، فردایی كه قطعاً می تواند به نوعی ذهنیت های گذشته را پاك كند.
بازی های باقیمانده لیگ برتر و بازی های مهم مرحله پی اف می تواند آزمون خوبی برای كمیته داوران و شخص رییس آن یعنی مسعود عنایت باشد، چراكه حساسیت بالای این بازی ها می طلبد كه كمیته داوران فدراسیون فوتبال بهترین داوران خود را به یاری طلبیده و فضا را برای هر گونه انتقاد احتمالی تنگ و تنگ تر نماید. ۲ هفته پایانی رقابت های لیگ دسته اول هم نمی تواند، چندان از این قاعده مستثنی باشد، ۲ هفته ای كه به طور یقین حرف و حدیث های بسیاری را با خود به همراه خواهد داشت و می طلبد كه كمیته داوران فدراسیون فوتبال این مسأله را جدی گرفته و لیگ دسته اول را با یك موفقیت نسبی به پایان برساند.
عنایت و همكارانش در كمیته داوران فدراسیون فوتبال روزهای دشواری را پیش روی خود دارند، روزهایی كه یك تصمیم اشتباه ممكن است تمام زحمات آنها را طی دوران گذشته مسوؤلیتشان تحت تأثیر قرار دهد. پس بر آنهاست كه با یك برنامه ریزی دقیق و با استفاده از تمامی سرمایه های موجود راه را بر هر گونه انتقاد احتمالی بسته و امیدواری را برای تیم های ذینفع به ارمغان ببرد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید