پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تاریخچه مربیان تیم ملی


تاریخچه مربیان تیم ملی
مرحوم حسین صدقیانی ، اولین مربی تیم ملی فوتبال ایران و نخستین فوتبالیست ایرانی است كه در تیمهای اروپایی بازی كرده است . پدرش حاجی رسول آقا از بازرگانان معروف آذربایجان بود و در دوران مشروطیت با خانواده خود به استانبول مهاجرت كرد. صدقیانی ابتدا به تیم خردسالان فنر باغچه تركیه رفت ، ۳ سال برای این تیم بازی كرد و سپس برای ادامه تحصیل رهسپار اتریش شد. در ابتدا عضو تیم دوم راپید وین اتریش شد و بعد از مدتی بازی در این تیم در سال ۱۳۰۴ به ایران برگشت و در مشهد مقیم شد و در باشگاه فردوسی كه كهن ترین كلوب ورزشی ایران بود بازی كرد . بعد از مدتی به تهران آمد و در تیم منتخب تهران كه عازم باد كوبه بود عضویت پیدا كرد . بعد از بازگشت از بادكوبه یك بار دیگر به اروپا رفت و در این سفر به بلژیك رفت .
او به مدت ۱۰ سال در تیم شارلروا بلژیك كه یكی از ۱۰ باشگاه بزرگ بلژیك بود بازی كرد . او كه سنتر فوروارد تیم شارلروا بود طی سالهای ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۱ بهترین گلزن مسابقات فوتبال بلژیك شناخته شد . در سال ۱۹۳۳ كه مسابقه فینال باشگاه های بلژیك بین شارلروا و تیم بروگسل در حضور ۶۰ هزار تماشگر و آلبرت اول پادشاه بلژیك برگزار شد او با به ثمر رساندن ۳ گل عامل پیروزی و قهرمانی تیم خود شد.
صدقیانی در سال ۱۳۱۵ برای تماشای بازی های المپیك ۱۹۳۶ به برلین رفت و سپس به ایران مراجعت كرد. او در این هنگام ۳۴ ساله شده بود و به این علت كه هنوز توان بازی داشت به عضویت تیم فوتبال طوفان درآمد . یك سال در این تیم بازی كرد و بعد از آن در تشكیلات انجمن ملی تربیت بدنی و پیش آهنگی كه به تازگی به وجود آمده بود به عنوان مربی فوتبال مشغول خدمت شد .
در سال ۱۳۲۰ صدقیانی ۳۹ ساله در تیم ملی ایران كه برای انجام دیدارهای دوستانه به افغانستان رفت سرمربی بود . او تا سال ۱۳۲۹ به جز مقطعی كوتاه ، همواره سرمربی تیم ملی بود و از سال ۲۹ به بعد از تیم ملی كناره گیری كرد و فعالیت های خود را در دانشگاه متمركز كرد . با این حال از سال ۱۳۲۹ تا ۱۳۴۰ همواره در كنار تیم ملی فوتبال ایران بود و همواره یكی از اركان انتخاب و رهبری در تیم ملی بود .
حضور حسین صدقیانی در فوتبال ایران از سال ۱۳۴۰ به بعد كم شد اما از سال ۱۳۵۱ به بعد با آمدن كامبیز آقابای به فدراسیون فوتبال نقش او دوباره پر رنگ شد .
صدقیانی به حكم كامبیز آقابای از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷ سرپرست تیم ملی فوتبال كشورمان شد . آخرین حضور رسمی حسین صدقیانی درفوتبال ایران ، در سال ۱۳۵۷ و در مسابقات جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین بود كه تیم ملی ایران را سرپرستی كرد . صدقیانی در آذرماه سال ۱۳۶۱ بعد از آنكه چند سال از بیماری رنج می برد به رحمت خدا رفت و با مرگ او فوتبال ایران یكی از چهره های تابناك خود را از دست داد.
منبع : سایت فدراسیون جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید