جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


راهنمای کاربردی روغن پالم


راهنمای کاربردی روغن پالم
نخل روغنی برای اولین بار در مالزی به عنوان یک گیاه زینتی کاشته شد و هم‌اکنون این گیاه سنگ‌بنای بخش کشاورزی این کشور را تشکیل می‌دهد و ۳/۳ میلیون هکتار را زیر کشت خود دارد. این آمار که متعلق به سال ۱۹۹۹ میلادی است رشدی موزون و بی‌وقفه را از سال ۱۹۶۰ میلادی تاکنون نشان می‌دهد. میوه این درخت به شکل آلو بوده و از دو بخش میانبر و مغز تشکیل شده، ۴۹ درصد میانبر را روغن پالم تشکیل می‌دهد و ۵۰ درصد از مغز را روغن پالم کرنل به نحوی که این دو روغن از ترکیبی کاملاُ متفاوت برخوردارند. روغن پالم عمدتاَ از اسیدهای پالمیتیک و اولئیک تشکیل شده و میزان اشباع آن ۵۰ درصد است حال آنکه روغن پالم کرنل عمدتاَ از اسید لوریک تشکیل شده و میزان اشباع آن بیش از ۸۰ درصد است.
● میزان صادرات روغن‌های پالم و پالم کرنل
در میان روغن‌هایی که در جهان مصرف می‌شوند بیشترین حجم فروش را روغن پالم به خود اختصاص میدهد.
میزان صادرات جهانی این ماده در سال ۱۹۹۹ میلادی بالغ بر ۰/۱۴ میلیون تن است که ۶۳ درصد آن (از جمله صدور مجدد این روغن از کشورهای سنگاپور، جامعه اقتصادی اروپا و دیگر کشورها) به مالزی تعلق دارد. از جمله مهم‌ترین کشورهای واردکننده روغن پالم در سال ۲۰۰۶ می‌توان به
▪ الجزیره ۲۰۳۱۷تن،
▪ کانادا ۴۶۹۹ تن،
▪ چین۱۴۰۸۳۹۴ تن،
▪ مصر۲۷۸۱۵۷ تن،
▪ اتحادیه اروپا ۱۱۱۶۴۳۵ تن،
▪ غنا۵۰۹۷۵ تن،
▪ هند ۴۸۰۲۳۵ تن،
▪ اندونزی ۱۳۲۹۷ تن،
▪ ایران ۹۷۷۵۴ تن،
▪ ژاپن ۲۳۴۰۲۳ تن،
▪ کنیا ۳۷۳۵۷ تن،
▪ روسیه ۱۱۷۶۴۵ تن،
▪ کره جنوبی ۱۱۰۷۹۹ تن،
▪ ترکیه۱۸۹۹۲۴ تن،
▪ امارات ۱۲۰۸۲۳ تن
و ... اشاره کرد به نحوی که کل صادرات مالزی در همین سال به ۱۱۰۰۴۴۸ تن رسید.
طی دهه‌های اخیر میزان عرضه روغن پالم به بازارهای جهانی با رشدی چشمگیرتر از روغن‌های خوراکی دیگر همراه بوده است که این امر از بهای مقرون به صرفه و بسیار رقابت پذیر آن حکایت دارد. (بهای روغن پالم تصفیه شده همواره از بهای روغن سویای هیدروژنه پایین‌تر بوده است).
● روغن پالم
▪ ارزش غذایی و ویتامین‌ها
امروزه روغن پالم دومین روغن نباتی جهان از نظر تولید به شمار می‌آید. همانند دیگر روغن‌ها و چربی‌ها، هر گرم روغن پالم ۹ کیلو کالری انرژی تاُمین می‌کند. از سوی دیگر چربی‌ها منبعی سرشار از ویتامین‌های A,D,E به شمار می‌آیند. روغن خام پالم منبعی سرشار از پرو ـ ویتامین A به شکل انواع کاروتینوئید و به میزان ۵۰۰ تا ۷۰۰ بخش در میلیون است. از سوی دیگر، روغن پالم سرشار از ویتامین E بوده و حاوی هر دو نوع توکوفرول و توکوتری ینول به میزان ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ بخش در میلیون است.
▪ درصد اشباع اسیدهای چرب اساسی
میزان اشباع روغن پالم تنها ۵۰ درصد بوده و درصد اسیدهای چرب تشکیل دهنده آن نیز به قرار زیر است:
۱) ۵۰ درصد اسیدهای اشباع (عمدتاُ اسید پالمیتیک)
۲) ۴۰ درصد اسیدهای غیراشباع با یک پیوند دوگانه (عمدتاُ اسید اولئیک)
۳) ۱۰ درصد اسیدهای غیراشباع با چند پیوند دوگانه
▪ میزان کلسترول
همانند کلیه روغن‌های نباتی، روغن پالم عملاُ عاری از کلسترول است.
▪ رابطه روغن پالم و بیماری‌های قلبی-عروقی
نظر به اینکه روغن پالم از نسبت‌های مساوی اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع تشکیل شده و به میزان کافی اسید چرب اساسی را نیز در بردارد به سهولت در دستگاه گوارش هضم شده و جذب بدن می‌شود. مصرف روغن پالم موجب بالا رفتن سطح کلسترول موجود در سرم خون نمی‌شود و از این بابت عملکردی همانند روغن‌های زیتون و کانولا دارد. باید بدین نکته اشاره كرد که پیروی از رژیم غذایی مبتنی بر مصرف روغن پالم موجب افزایش سطح کلسترول مفید(HDL) در سرم خون شده و بر این اساس نسبت کلسترول مضر به مفید (LDL-C/HDL-C) را کاهش می‌دهد.
▪ نقش عوامل ضد اکسنده موجود در روغن پالم
شایان ذکر است که ترکیب ضد اکسنده موجود در روغن پالم(مانند کاروتینوئید‌ها و ویتامین E ) قادرند رادیکال‌های آزاد را خنثی سازند و بدین ترتیب از اکسیداسیون کلسترول مضر LDL-C جلوگیری به عمل آورند. در پی دستیابی به چنین یافته‌های علمی پرارزشی، از چندی پیش پزشکان پیوسته توصیه می‌کنند با مصرف فزاینده مواد غذایی حاوی عوامل ضد اکسنده می‌توان به نحوی قاطع و بارز از میزان بروز تصلب شرائین و بیماری‌های قلبی ناشی از تنگی سرخرگ اکلیلی کاست.
▪ اسیدهای چرب ترانس
با بهره‌گیری از روغن پالم در زمینه تولید مارگارین و روغن‌های نباتی جامد می‌توان تشکیل اسید‌های چرب ترانس و نیز خطرات بالقوهَ این ترکیبات برای سلامتی مصرف‌کنندگان را به حداقل ممکن کاهش داد و در عین حال از فرایند پر هزینهَ هیدروژن دهی نیز اجتناب كرد که این امر به نوبه خود بر بهای تمام شده روغن و مارگارین تاَثیر می‌گذارد.
▪ سرطان
پژوهشگران مشاهده كردند هنگامی که توکوتری ینول‌های برگرفته از روغن پالم، به تنهایی یا همراه با داروی تاموکسین به محیط کشت افزوده شود قادر است از رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی سینه جلوگیری به عمل آورد. بررسی‌های دیگری که به تازگی صورت گرفته‌ نیز موید آن است که کاروتینوئید‌ها که در انواع روغن‌های پالم خام و سرخ رنگ موجودند می‌توانند به مثابه عوامل ضد سرطانی عمل کنند.
▪ جوانب مذهبی( شرعی)
روغن پالم که منشا گیاهی دارد کاملا با شعائر و احکام کلیه ادیان الهی از جمله دین اسلام و شریعت حضرت موسی(ع) همخوانی و همسویی دارد ضمن آنکه کلیه فراورده‌های جانبی برگرفته از آن نیز از چنین ویژگی شرعی برخوردارند.
▪ سایر موارد استفاده روغن پالم و محصولات جانبی
از روغن پالم می‌توان در تهیه انواع مارگارین، روغن نباتی جامد، چربی‌های مورد استفاده در پخت نان، کره بادام زمینی، روغن‌های مخصوص آشپزی، خوراک دام، کاربردهای ترکیبات شیمیایی، صابون، لوسیون‌ها و کرم‌های آرایشی، مرکب‌های چاپ، انواع شمع، گریس‌های روان‌ساز و انواع اسفنج پلی اورتان استفاده كرد. امروزه یکی دیگر از صنایعی که در آن روغن پالم مورد استفاده قرار گرفته صنعت سوخت است به نحوی که از این روغن به‌جای بنزین به عنوان سوخت خودرو استفاده می‌شود.
برگرفته از:
Packet book of Palm Oil Uses
NUTRITIONAL BENEFITS OF PALM OIL
Palm Oil update export (July ۲۰۰۶)
ترجمه اولدوز فریدنی
منبع : مجله بهکام


همچنین مشاهده کنید