پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

Stranglehold


Stranglehold
آیا تا به حال نام John Woo را شنیده اید؟ اگر نشنیده اید پس بد نیست ابتدا این مطلب را بخوانید: جان وو یکی از کارگردان‌‌های حرفه‌ای سینماست. اهل هنگ‌کنگ است و فیلم‌‌هایی موفق در کارنامه خود دارد. فیلم‌‌هایی مثل, Face Off, Hard Boiled۲ Mission Impossble و فیلم‌‌های دیگر. یکی از فیلم‌‌های زیبای او که در سال ۱۹۹۲ اکران شد و او را مشهور کرد همین فیلم ( Hard Boiledپوست کلفت) است.
پوست کلفت از اولین فیلم‌‌هایی‌ست که در آن از حرکت‌‌های زیبا و آکروباتیک شخصیت‌‌ها استفاده شده است. داستان پوست کلفت درباره پلیسی به نام Taquila است که Chow yun Fat نقشش را بازی می‌کند. او با همکاری دوستش که یک پلیس مخفی است خلاف‌کارها را از پای در می‌آورد. این فیلم با داستانی جذاب و صحنه‌‌‌هایی اکشن و نفس‌گیر، توانست بسیار موفق عمل کند. اما آقای جان وو کم‌کم به ساخت بازی روی آورد و کمپانی Tiger Hill را بنا کرد. او تصمیم گرفت که فکر تاز‌ه‌اش را، یعنی ساختن دنباله‌ای برای فیلم پوست کلفت، از طریق دنیای بازی‌‌ها عملی کند. بنابراین با چند نفر از همکار‌های فیلم‌سازش تصمیم گرفت تا با کمپانی Midway وارد مذاکره شود. و در نهایت تصمیم گرفت تا ادامه‌ای غیرمسقیم با نام ( Strangleholdضربه خفه‌کننده) برای پوست کلفت بسازد.
داستان Stranglehold از پایان پوست کلفت آغاز می‌شود. تاکوئلا پس از این‌که سال‌‌ها در هنگ‌کنگ به نبرد با خلاف‌کارها پرداخته، بر اثر اتفاقاتی ناگوار سرنوشت زندگی‌اش عوض می‌شود. همسر او توسط خلاف‌کارهای روسی دزدیده می‌شود و باید برای نجات همسر خود و البته انجام ماموریتش، به مقر خلاف‌کارها یعنی شیکاگو برود. بنابراین داستان این بازی در شیکاگو و هنگ کنگ اتفاق می‌افتد. سبک بازی اکشن سوم شخص است و مانند بازی‌‌هایی چون Max Payne و Punisher و... مبارزه‌‌هایی نفس‌گیر در پی دارد.
مراحل بازی بصورت غیر خطی دنبال می‌شوند. یعنی می‌توانید از هر راهی که دوست دارید پیش بروید. به طور مثال می‌توانید در مرحله‌ای به صورت مخفیانه وارد مقر دشمن شوید و کار خود را پیش ببرید و با یک حمله ناگهانی دخل دشمن‌ها را بیاورید. یا به قلب دشمن بزنید و آن‌ها را از بین ببرید و با استفاده از موتور یا ماشین به طرف آنها بروید و غافلگیرشان کنید و یا...
پس از این‌که Midway لیسانس استفاده از موتور قدرت‌مند ۳.۰ Unreal را از آن خود کرد، تصمیم گرفت که این بازی هم بر اساس همین موتور ساخته شود. اول از همه باید گفت که بدن تاکوئلا بسیار نرم طراحی شده است و بسیاری از حرکت‌ها را به زیبایی انجام می‌دهد و پویانمایی او از بهترین‌هاست. چهره ی او نیز بسیار شبیه Chow yun Fat طراحی شده است. او می‌تواند به راحتی در چهار جهت شیرجه بزند، یا بر روی میزی بپرد، یا پشت سنگری پناه بگیرد. و یا از نرده‌ها سر بخورد پایین و بر روی زمین بغلتد و شروع کند به تیراندازی. دوربین بازی نیز به گونه‌ای طراحی شده که تنظیم آن کاملا به دست بازی‌کن سپرده می‌شود. یکی از نوآوری‌‌های بازی این است که هنگامی که نشانگر اسلحه )Crosshair( روی بدن دشمن‌ها قرار می‌گیرد، کمی از سرعت بازی کم شده و کمی Slow Motion می‌شود. تکوئلا می‌تواند دو اسلحه را دست بگیرد و با هر کدام هدفی را بزند. در گیم پلی بازی‌ها حالت Time-Bullet گنجانده شده است اما با نام Taquila Time که می‌توان زمان را کند کرد و به نبرد پرداخت.
گرافیک بازی قدرت‌مند است و بافت‌ها و Shader ‌ها فوق‌العاده هستند و نورپردازی‌ها بسیار خوب کار شده‌اند و سایه زنی‌ها نیز خوبند. مدل‌ها با این‌که کمی تکراری هستند اما آن‌ها نیز خوب کار شده‌اند. به طور کلی یکی از بهترین گرافیک‌‌های نسل جدید را خواهیم دید. افکت‌‌های مثل انفجار و تخریب مواد هم جزء بهترین‌ها هستند. دمو‌‌های میان بازی بصورت Render-Pre هستند و کارگردانی آن‌ها نیز به عهده جان وو است و شباهتی زیاد به فیلم دارند.
فیزیک بازی از تکنولوژی Havok بهره می‌برد. پس باید شاهد فیزیکی قوی باشیم. در تریلر‌‌هایی که از این بازی به نمایش درآمده، محیط‌‌‌هایی وسیع با جزئیاتی زیاد مانند خیابان‌ها و کافه‌ها و رستوران‌ها و باغ‌ها و... دیده می‌شود. گلوله‌های شلیک شده نیز بسیار روی محیط تاثیر می‌گذارند. (مثلا هنگامی که پشت یک ستون پناه می‌گیرید، پس از شلیک چند گلوله ستون تکه‌تکه می‌شود و ممکن است فرو بریزد.) مانند فیلم‌های جان وو در هر صحنه اشیاءی زیاد بر اثر تیر‌ها از بین می‌روند و به هوا پرتاب می‌شوند. و واقعا شاهد صحنه‌ای شلوغ و پر از تکه‌‌های اجسام در محیط خواهیم بود.
صداگذاری بازی هم اگر خوب باشد افسانه جان وو را مانند گذشته کامل خواهد کرد. صداگذاری تکوئلا توسط Cwon Yun Fatانجام شده و تمام صدای اسلحه‌ها از مدل واقعیشان گرفته شده است. هنوز.معلوم نیست که از چه موسیقی‌ای در این بازی استفاده خواهد شد. Stranglehold که دارای خشونتی نسبتا زیاد است، برای کنسول‌‌های نسل جدید و کامپیوترهای شخصی منتشر خواهد شد و تاریخ انتشار آن اوایل سال ۲۰۰۷ است. اگر بخواهیم آن را خلاصه کنیم باید بگوییم در این بازی با کلیشه‌های معروف و محبوب فیلم‌‌های جان وو طرف هستید. و شاهد تخریب‌پذیری محیط و گرافیکی بالا و نوآوری‌ها و حرکت‌های زیبا خواهید بود.
منبع : روزنامه هدف و اقتصاد


همچنین مشاهده کنید