پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


همدلی و سکانداری کشتی کارآفرینی


همدلی و سکانداری کشتی کارآفرینی
در این جا قصد داریم راجع به مفهومی حرف بزنیم كه یكی از ویژگی‌های فطری همه انسان‌هاست. همدلی خصوصیتی است كه با آن به دنیا آمده‌ایم و هرگز هم نمی‌توانیم آن را از دست بدهیم. شاید تعجب كنید كه این مفهوم ذاتی ما انسان‌ها از عناصریست كه قادر است در پیشبرد روند یك كسب و كار مستقل كوچك كارآمد باشد و به كارآفرین آن كمك كند. اگر از هر كارآفرین میلیونری بپرسید كه چطور موفق شده امكان ندارد از همدلی نام نبرد. آنها به خوبی با Empathy آشنا هستند و به تمامی معنایش را درك كرده از فوایدش سود می‌برند.
طراحی نقشه بازاریابی و كسب و كار، حسابداری دقیق و همه جانبه، تحلیل اوضاع بازار ونتایج و بسیاری مهارت‌های دیگر همگی برای خلق یك كسب و كار موفق لازمند ولی آنچه كه شما را در بازار رقابتی بلند می‌كند استعدادهای طبیعی شمایند. مسلما گفته‌های بالا برای بسیاری از شما مبهم هستند به همین خاطر مراحل درك مفهوم همدلی را بیان می‌كنیم.
اول ببینید كه آیا اصلا معنی همدلی را می‌‌دانید یا خیر و آیا این ویژگی را در خود بیدار نموده‌اید یا نه. شخصی كه همدلی را می‌فهمد: دوست دارد با دیگران ارتباط برقرار كند می‌تواند احساسات‌شان را بفهمد، هنگامی كه كسی با او درد و دل می‌ كند با دقت به حرف‌هایش گوش می‌دهد و اظهار می‌نماید كه تمامی مشكلات و احساساتش را درك می‌كند. او قادرست خودش را جای دیگران بگذارد. او لزوما با افكار و كارهای دیگران موافق نیست و خودش را به خاطر خطاهای دیگران سرزنش نمی‌كند. این سرزنش و مقصر دانستن خود درباره گناهان و خطاهای دیگران همدلی نیست بلكه همدردی است.
Sympathy نه Empathy . او خودش را شماتت نمی‌كند ولی درد و رنج مخاطبش را می‌فهمد. سوالات نپرسیده و حرف‌های ناگفته به گوش او می‌رسند و خواسته‌ های ابراز نشده را درمی‌یابند. وقتی دیگران نمی‌دانند چطور حرف بزنند و چه واژه‌هایی به كار برند. این شخص به كمكشان می‌آید و لغات و عبارات مناسب را به كار می‌برد. در یك جمله‌ ساده: شخصی كه همدلی را به خوبی یاد گرفته به دیگران كمك می‌كند كه احساساتشان را آشكار و ابراز كنند.
این استعداد خدادادی در همان ابتدای كار و ورود به عرصه كارآفرینی در جریان كار وجود دارد. فقط باید به كارش برید. قبل از هر چیز تدوین یك استراتژی پولی ضروریست. گفتیم كه همدلی توانایی شنیدن ناگفته‌ها را به انسان می‌دهد و حالا باید با استفاده از این نیرو تمامی حرف‌هایی كه در طول زندگی راجع به پول و سرمایه شنیده‌اید را به یاد بیاورید و در مغزتان حاضر و آماده نگه دارید، با شرایط خودتان و كسب و كارتان مقایسه كنید تا سیاست و استراتژی پولی مناسبی از كار دربیاید. بسیاری پیش از آن كه به مفهوم كلیدی استراتژی پولی توجه كرده روی آن زحمت بكشند، درباره محصول، موتورهای جستجو، طرح تجاری یا سرمایه‌گذاری عمده تحقیق می‌كنند. باید گفت كه این یكی از علل مهم شكست یك كارآفرین است. در واقع همدلی یك كارآفرین پیام‌های پولی پنهان و ناگفته را می‌شنود و یك استراتژی پولی مناسب تدوین می‌كند.
اگر یك كاسب واقع‌بین و هوشیار وقت صرف كند و به درستی و به غایت معنای همدلی در كسب و كار و زندگی را در یابد، بدون شك خواهد فهمید كه با مفهومی رو به رو شده كه عمیقا می‌تواند سرنوشت زندگی كاری او را از این رو به آن رو كند. یك همدلی آگاهانه، گوش شنوای ناگفته‌ها و زبانی پرسنده سوالات مخفی در ذهن، قادر است اوضاع نابه‌سامان یك شغل مستقل را روبه‌راه كند و شرایط مناسب آن را حفظ كرده بهبود بخشد.
به عبارتی می‌توان گفت كه پروسه فهم Empathy و ملزومات آن تجربه‌ایست كه اگر درست به پایان برسد و كارآفرین كاملا از آن بهره گیرد، روندیست كه حیات یك حرفه را دگرگون كرده عمرش را طولانی می‌سازد.
در یك كارگاه آموزشی كه همه اعضای آن كارآفرینان بودند، همین دریافت پیام‌های پولی و تبدیل آنها به استراتژی پولی آموزش داده می‌شد. اما برخلاف تصور فقط كاغذ و قلم و سخنرانی و لپ‌تاپ و ویدیو كنفرانس و... در كار نبود. اینترنت هم صد البته بود ولی با كاربرد قدری متفاوت‌تر پس از ۹ هفته آموزش، كارآفرینان به عنوان تاجرانی وارد دنیای بازار مجازی اینترنت می‌شدند و با پول‌های مجازی خرید و فروش می‌‌كردند كل مبلغ در جریان ۶/۳ میلیون دلار بود كه طی ۹ هفته و با ایمیل‌هایی مالی به آنها می‌رسید. تاجران مجازی می‌توانستند هر چه كه دوست دارند انتخاب كرده پول‌هایشان را برای خرید و فروش و تجارت در آن حوزه خرج كنند.
تاجران با استفاده از پول‌های مجازی یاد می‌گرفتند كه چطور پول‌های واقعیشان را درست به كار اندازند و استراتژی پولی توانایی وضع نمایند. این كسب و كارهای مجازی باعث می‌شدند كه كارآفرینان دیدگاه‌شان را در دنیای واقعی نسبت به پول تغییر دهند. این كارگاه آموزشی فقط یك دوره آموزشی اینترنتی هماهنگ نبود بلكه در دنیای واقعی می‌گذشت. حقیقت و نكته مهم در این جا اینست كه كالا یا خدمات به خودی خود عامل شكست یا موفقیت یك كسب و كار نیستند اما استراتژی پولی صاحب شغل بسیار مهم‌تر و مسلط است.
توانایی‌ها و استعدادهای طبیعی شما تواناترین بازوهای كمك‌رسانی هستند. طرح‌های تجاری، حسابداری پول و تحلیل داده‌ها و نتایج و تجزیه و نقشه‌ كشی برای یك برنامه رقابتی همه مهم هستند ولی همدلی یكی از سكان‌دارهای كشتی كسب وكارست. پس‌گوش، چشم و ذهن تیزهوش كارآفرینی كه اهل همدلی است را پیدا كنید.
By:Corlee LaFresnaye
مترجم: آذین صحابی
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید