شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

حشمت مهاجرانی


حشمت مهاجرانی
حشمت مهاجرانی را می توان یكی از تاثیرگذارترین و معروفترین و در عین حال موفق ترین مربیان تاریخ فوتبال ایران دانست. هر چند او در دورهای سر مربی تیم ملی شد كه فوتبال ایران راه خود را به سوی كسب موفقیت كاملاً شناخته بود اما نتایج قابل توجهی كه با تیم ملی به دست آورد، نشانگر ارزش فنی والای كار اوست. مهاجرانی از اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۵ سكان هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت و تازمان پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی سرمربی تیم ملی فوتبال بزرگسالان كشورمان بود. یك ماه بعد از انتصاب به سمت سرمربی تیم ملی فوتبال بزرگسالان ، این تیم را قهرمان مطلق جام ملت های آسیا كرد. سپس در مسابقات فوتبال المپیك ۱۹۷۶ مونترال صاحب كارنامه ای عالی شد. تیم ملی در این سال برای اولین بار موفق شد از مرحله مقدماتی رقابت ها به مرحله یك چهارم نهایی صعود كند. بعد از این مسابقات، حشمت مهاجرانی صاحب بهترین كارنامه خود در فوتبال ایران شد. او موفق شد تیم ملی فوتبال ایران را با ۱۰ برد و ۲ مساوی و كسب عنوان قهرمانی آسیا برای اولین بار به مسابقات فوتبال جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین برساند. آخرین حضور حشمت مهاجرانی در راس مربیگری تیم ملی ایران ، مسابقه دوستانه ایران – شوروی در روز ۱۵ شهریور ماه سال ۱۳۵۷ بود و بعد از آن ، او رسماً از مربیگری فوتبال ایران كنار رفت.
حشمت مهاجرانی از بازیكنان خوب فوتبال ایران در سال های ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۸ بود. وی در دوران اوج فوتبال خود عضویت تیم تاج سابق را داشت اما وقتی باشگاه پاس تاسیس شد به خاطر شغل نظامی خود مجبور به حضور در این تیم شد و تا پایان عمر بازیگری به پیراهن این تیم وفادار ماند . مهاجرانی سالها در تیم ارتش ایران به عنوان مدافع وسط و كاپیتان بازی كرد و بارها به اردوی تیم ملی فوتبال كشورمان دعوت شد. بعد از پایان دوران بازیگری او به كلاسهای مربیگری رفت و دوره های مورد نظر را با موفقیت زیر نظر استفان كواكس و دغار كرامر به پایان رساند و به صف مربیان بزرگ بین المللی پیوست .
در سال ۱۳۵۱ وقتی محمود بیاتی به عنوان سر مربی تیم ملی كار خود را با فدراسیون فوتبال شروع كرد او كارش را به عنوان دستیار تیم ملی آغاز نمود. سپس به سمت سرمربی تیم ملی جوانان منصوب شد. اینجا بود كه عیار خود را در سطح آسیا به نمایش گذاشت . او با تیم ملی جوانان ایران، ۴ سال متوالی عنوان قهرمانی آسیا را به دست آورد . در همین حین به سمت دستیار فرانك اوفارل هم انجام وظیفه می كرد. بعد از رفتن اوفارل ، حشمت مهاجرانی به سمت سرمربی تیم ملی برگزیده شد و بعد از شركت دادن تیم ملی در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین آن چنان كه گفتیم آخرین بازی ملی مربیگری خود را روز ۱۵ شهریور ۱۳۵۷ در ایران تجربه كرد و بعد از آن راهی كشور امارات متحده عربی شد . در آنجا بعد از مدتی كه رهبری تیم های باشگاهی را عهده داربود در اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹ به جای "دان ریوی" مربی معروف انگلیسی به رهبری تیم ملی فوتبال امارات متحده عربی پرداخت . تیم ملی فوتبال ایران در مدت ۲ سالی كه توسط حشمت مهاجرانی هدایت شد روزهای خوشی را گذراند و همین امر باعث شد كه همگان او را یك مربی خوش شانس بنامند . نقطه مشخصه كار مهاجرانی ایجاد رابطه عاطفی دوستانه با بازیكنان بود. به طوری كه در هر مسابقه تیم را با قدرت روحی قابل توجهی به میدان می فرستاد .
منبع : سایت فدراسیون جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید