جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

جلال طالبی


جلال طالبی
سی و یكمین سرمربی تاریخ فوتبال كشورمان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۷ به این سمت رسید و در ۲ دوره متفاوت سرمربیگری تیم ملی فوتبال كشورمان را عهده دار بود. مهمترین بخش حضور او در تیم ملی فوتبال كشورمان جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بود . در آستانه مسابقات فوتبال جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه جلال طالبی به حكم محسن صفایی فراهانی ، سرمربی تیم ملی فوتبال كشورمان شد. طالبی در ابتدا پیروزی ۴- یك تیم ملی مقابل اینترمیلان ایتالیا را تجربه كرد و سپس همراه تیم ملی برای انجام یك دیدار دوستانه مقابل تیم ملی كرواسی به شهر زاگرب رفت. دیداری كه یك تماشاگر نام آشنا به نام تومیسلاو ایویچ مربی تازه بركنار شده ایران را به عنوان معروفترین تماشاگر به همراه داشت. ایران در مقابل كرواسی عالی كار كرد. به نحوی كه امید های فوتبال ایران بارور شد . در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه جلال طالبی با كمك بیژن ذوالفقار نسب ، تیم ملی را به مصاف حریفان فرستاد .
در دیدار اول مقابل تیم ملی یوگسلاوی علیرغم ارائه یك بازی بسیار خوب با نتیجه یك – صفر مغلوب حریف شدیم. در دومین دیدار مقابل تیم ملی آمریكا و در جریان یك دیدار به یاد ماندنی با نتیجه ۲- یك پیروز شدیم و بالاخره در بازی سوم مقابل تیم ملی فوتبال آلمان ۲- صفر باختیم تا با یك نتیجه قابل قبول جام جهانی را به پایان برسانیم . بعد از مسابقات جام جهانی ، جلال طالبی به میل خود كنار رفت اما در اسفند سال ۱۳۷۸ وقتی منصور پور حیدری از مربیگری تیم ملی فوتبال كنار رفت دوباره هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت . تیم ملی در بهار سال ۱۳۷۹ با مربیگری جلال طالبی در بازی های مقدماتی جام ملت های ۲۰۰۰ آسیا شركت كرد. در این رقابت ها ایران علیرغم صعود به دور دوم ، بازیهای نه چندان قابل توجهی را ارائه كرد . بنابراین جلال طالبی تصمیم به ایجاد تغییرات در اساس تیم ملی گرفت . براین اساس او چهره های جوانی مثل جواد نكونام ، داوود سید عباسی ، علی سامره و ... را برای اولین بار به تیم ملی دعوت كرد و سیستم ۲-۴-۴ را جایگزین سیستم قدیمی تیم ملی یعنی ۲-۵-۳ كرد. تیم ملی با نفرات و سیستم جدید خود در مسابقات فوتبال جام ملك حسین در كشور اردن به مقام قهرمانی رسید اما بعد از این بازی ها ، تیم ملی در جریان یك دیدار دوستانه فوتبال مقابل اتریش ۵-یك از حریف شكست خورد. این شكست سنگین باعث شد كه سیستم تیم ملی در دوران مربیگری جلال طالبی دوباره ۲ -۵-۳ شود و چند یار قدیمی تیم ملی دوباره به تیم برگردند. طالبی با این نفرات ، تیم ملی را در مهر و آبان سال ۱۳۷۹ در مرحله نهایی جام ملت های آسیا شركت داد. در این مسابقات كه لبنان میزبان آن بود ،ایران در ۳دیدار دور نخست مقابل تیم های عراق ، تایلند و لبنان پیروز شد و در مرحله یك چهارم نهایی حریف تیم ملی فوتبال كره جنوبی شد. در مقابل كره جنوبی ایران تا دقیقه ۹۰ از حریف یك-صفر پیش بود اما در دقیقه مورد نظر گل تساوی را دریافت كرد و در ضربات پنالتی مغلوب حریف شد. بعد از شكست مقابل كره جنوبی و حذف از مسابقات ، جلال طالبی از مربیگری تیم ملی كشورمان كنار رفت.
جلال طالبی متولد سال ۱۳۲۲است. فوتبال را از دارایی آغاز و در تیم فوتبال تاج سابق به پایان برد و سالها در خط حمله، بازیكن تیم ملی بود. در دهه ۵۰ به مربیگری تیم های فوتبال دارایی و تیم ملی امید را بر عهده داشت اما سپس به آمریكا رفت و به افزایش معلومات مربیگری خود پرداخت.جلال طالبی بعد از آشنایی با بورامیلوتینویچ برای دستیاری او در تیم ملی آمریكا دعوت به همكاری شداما این پیشنهاد را رد كرد. طالبی سابقه حضور در تیم های المپیك كشور های سوریه و اندونزی را نیز دارد.
منبع : سایت فدراسیون جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید