پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

منصور پور حیدری


منصور پور حیدری
منصور پور حیدری دوست نزدیك جلال طالبی كه در فوتبال ایران صاحب كارنامه ای روشن بود ، بعد از كناره گیری جلال طالبی در تابستان سال ۱۳۷۷ از تیم ملی بنا به توصیه خود او به فدراسیون فوتبال ، سرمربی تیم ملی فوتبال كشورمان شد. به جز ۲ نتیجه بد در طی كارنامه ۲ سال حضور او در تیم ملی فوتبال كشورمان ، در ۲ سالی كه او صاحب عنوان سرمربیگری تیم ملی فوتبال كشورمان بود نتایج قابل توجه و خوبی برای تیم ملی فوتبال ایران ثبت شد. پورحیدری ابتدا در یك دیدار دوستانه با تیم ملی مقابل كویت، شكست ۳- صفر را تحمل كرد. شكستی كه در واقع بدترین نتیجه ایران را مقابل این حریف در تمام ادوار رقم زد. بعد از این باخت، پورحیدری با تیم ملی به مسابقات فوتبال آسیایی ۱۹۹۸ بانكوك رفت. در این مسابقات تیم ملی فوتبال كشورمان با قدرت تمام به عنوان قهرمانی رسید. هر چند در این مسابقات غفلتاً با نتیجه ۴-۲ به تیم ملی فوتبال عمان باختیم كه دومین كارنامه بد فوتبال ایران در دوران پورحیدری به شمار می رفت . بعد از این مسابقات، فوتبال ایران ، سال ۱۳۷۸ را به استراحت پرداخت اما نتایج قابل قبول تیم ملی در دیدارهای دوستانه این سال ، نوید آینده ای خوب را برای فوتبال ملی ایران میداد. پیروزی برابر كانادا در خانه حریف و تساوی برابر تیم های ملی ژاپن ، دانمارك و آمریكا در خانه حریفان، نشانگر قدرت فوتبال ایران در این سالها بود. این در حالی است كه بدانیم در مسابقات جام جهانی آینده ، دانمارك و آمریكا به مرحله یك چهارم نهایی و ژاپن به مرحله یك هشتم نهایی رقابت ها صعودكردند !
پور حیدری تا اسفند سال ۱۳۷۸ در سمت سرمربی تیم ملی فوتبال كشورمان باقی ماند اما در این زمان به او پیشنهاد سرمربیگری در تیم استقلال داده شد و او كه بسیار علاقمند به حضور مجدد در این تیم بود سرمربیگری این باشگاه را به تیم ملی فوتبال ترجیح داد و به استقلال برگشت.
منصور پور حیدری متولد سال ۱۳۲۴ در تهران است. دوران اوج فوتبال خود را در باشگاه های دارایی و تاج سابق (استقلال ) سپری كرد ودر سال ۱۳۵۴ قبل از رسیدن به ۳۰ سالگی فوتبال را كنار گذاشت و فعالیت خود را به عنوان دستیار رایكوف در امر مربیگری استقلال ادامه داد. بعد از پیروزی انقلاب پورحیدری در سن ۳۴ سالگی سرمربی استقلال بود و تا سال ۱۳۸۲ یعنی ۲۴ سال بعد به صورت متناوب بارها و بارها سرمربی این تیم بود. با پیراهن مربیگری استقلال او به تمامی افتخارات ممكن در فوتبال ایران رسید. از قهرمانی در باشگاه های آسیا (۱۳۷۰) تا نایب قهرمانی وكسب عنوان سوم در این رقابت ها تا قهرمانی در لیگ كشور (۱۳۷۹و۱۳۶۸) و نایب قهرمانی و كسب عنوان سوم در این رقابت ها ، قهرمانی در مسابقات فوتبال باشگاه های تهران در سالهای ۶۲، ۶۴ و۷۰ تا كسب عناوین نایب قهرمانی و كسب عنوان سوم در این رقابت ها كه تماماً منصور پورحیدری را به عنوان یكی از موفق ترین مربیان تاریخ فوتبال كشورمان معرفی می كند. جالب است بدانید كه منصور پورحیدری – به جز استقلال در باشگاه های دیگری مثل استقلال اهواز ، فجر شهید سپاسی شیراز، صنعت نفت آبادان ، صنایع اراك ، شهید قندی یزد و... هم با عناوین مختلف كار كرده و در مقطعی هم سرمربی تیم ملی فوتسال كشورمان در مسابقات آسیایی بوده است.
منبع : سایت فدراسیون جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید