سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

اینترنت در خدمت تبلیغات


اینترنت در خدمت تبلیغات
● تعریف تبلیغات (تبلیغ) اینترنتی
تبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد. در تعریفی دیگر، تبلیغات اینترنتی را اینگونه تعریف نموده اند: نمایش دادن نام ها و علائم تجاری،شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایت ها (پایگاها) ی پربیننده اینترنت، به نحوی که به تحقق اهداف تبلیغات کمک نماید.
● تاریخچه
با شروع فعالیت های تجاری در اینترنت، تبلیغات اینترنتی نیز پا به عرصه گذاشت. به نظر می رسد اولین شیوه برای تبلیغ، استفاده از پست الکترونیک بوده باشد. اما با اضافه شدن فن آوری وب به اینترنت، تبلیغات اینترنتی به به شکل امروزی آن آغاز گردید . در سال ۱۹۹۴ اولین بنر تبلیغاتی – که امروزه معمول ترین و مشهور ترین مدل تبلغ در اینترنت است – در پایگاه اینترنتی هات وایر (WireHot ) به کار گرفته شد. از این سال به بعد بود که تبلیغات اینترنتی به عنوان تکنیکی موثرو کارا برای تبلیغات مورد توجه بازاریابان قرار گرفت. به مرور زمان انواع جدیدی از مدل های تبلیغات در اینترنت شکل گرفتند و میزان هزینه های تبلیغاتی به طور مداوم افزایش پیدا کرد. به طوری که از میزان ۵۵ میلیون دلار در سال ۱۹۹۵ به۲۷۰ میلیون در سال ۱۹۹۸ و۵ میلیارد در سال ۱۹۹۹ رسید و در سال های اخیر به رقمی بالغ بر ۷ میلیارد دلار رسیده است.
● تبلیغات مبتنی بر پست الکترونیک
نامه های الکترونیکی همواره یکی از ابزارهای بازاریابی و تبلیغات بوده است. تبلیغات از طریق پست الکترونیک ابزاری مقرون به صرفه است که از نرخ پاسخگویی بالایی نیز برخوردار است. هم چنین این ابزار موجب وفا داری مشتریان و نیز موجب تقویت نام تجاری می شود، ضمن اینکه در جذب و نگهداری از مشتریان و نیز موجب تقویت نام تجاری می شود.
انواع مختلفی از تبلیغات مبتنی بر پست الکترونیک وجود دارد.
یک نوع از تبلیغات مبتنی بر پست الکترونیک خبر نامه های اینترنتی هستند که توسط شرکت و یا نماینده فروش شرکت تهیه شده و برای گروه خاصی که علایق مشترکی در مورد کالا و خدمات دارند ارسال می شوند و خدماتی را به مشتریان ارائه می کنند. ارسال خبر نامه ها در بسیاری از موارد با کسب اجازه از مشتریان و بصورت ادواری صورت می گیرد.
نوع دوم، گروه های گفت و گو هستند، که در میان جمعی با علایق مشترک ایجاد می شوند . در این نوع از تبلیغات پیام الکترونیکی که برای اعضاء فرستاده می شود، گفت و گویی را در مورد موضوعی خاص میان آنها یجاد می کند. بسیاری از گروهای گفت و گوی موفق، یک هماهنگ کننده دارند، که تصمیم می گیرد چه پیام های برای اعضاء ارسال شود.
نوع سوم شامل یک کانال بازاریابی است که افراد در آن عضوء شده و بر اساس علایق اعضاء پیام های تبلیغاتی برای آنها فرستاده می شود . هر کانال بر روی اخبار گروه مشخصی از کالاها و خدمات متمرکز می شود. ضمنا اطلاعات هر کانال هر چند مدت یکبار به روز می شود.
از آنجایی که به راحتی می توان نامه های الکترونیک تجاری را ایجاد واز طریق اینترنت ارسال نمود، ابزار ارزان و نیز اثر بخشی برای تبلیغات به شمار می آید. تحلیل عملکرد این نوع تبلیغات نیز به راحتی قابل انجام است. با این وجود تبلیغات مبتنی بر پست الکترونیک با محدودیت هایی نیز مواجه است. اولین مشکل اینست که کاربران اینترنت غالبا تعداد زیادی نامه الکترونیکی حاوی تبلیغات دریافت می کنند که این امر می تواند باعث ایجاد تاثیرات منفی در آن ها شود، در نتیجه عموما نامه ها بدون آنکه مطالعه شوند، حذف می شوند، مشکل دیگر این است که تمامی سرورهای پست الکترونیک فرمت HTML را ندارند لذا رد یابی نامه ها از طریق نرخ کلیک در آن ها دشوار است.
● تبلیغات با استفاده از موتورهای جستجو
با افزایش تساعدی اطلاعات در اینترنت، یافتن اطلاعات مفید در اینترنت کار چندان ساده ای نیست. موتورهای جستجو به دنبال ایجاد نیازهای جدید مصرف کنندگان پدیدار شدند. تبلیغات با استفاده از موتورهای جستجو درسال۲۰۰۳ به عنوان عمومی ترین شکل تبلیغات اینترتی مطرح شد. جستجوی مطلب در سایت های مانند Google,lycos,Msn.Yahoo منبع اصلی کسب در امد تبلیغاتی محسوب می شود. امروزه سایت های جستجو نقطه شروع استفاده از اینترنت برای میلیون ها کار بر شده اند . تخمین زده می شوند که تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد جستجو های انجام گرفته در اینترنت، فاقد انگیزه تجاری هستند. در نتیجه جستجوی مطالب در اینترنت فرصتی بالقوه است که جستجو گر را به وب سایتی که برای فروش طراحی شده است، راهنمایی نماید. پرداخت در این روش بر اساس تعدا دکلیک است که این روش مورد قبول تعداد زیادی از تبلیغ دهندگان می باشد.
ازآ نجا که تبلیغات با استفاده از موتورهای جستجو به ارائه اطلاعات تجاری مربوط، در زمان مورد نیاز کاربران می پرازد، نسبت به شکل های دیگر تبلیغات اینترنتی مقبولیت بیشتری دارد. در این روش احتمال مواجه با تبلیغات ناخواسته برای کاربران کم تر است اما تاکنون در مورد اثر بخشی این نوع ازتبلیغات اینترنتی تحقیقات زیادی صورت نگرفته است.
حال اگر تمایل به محبوبیت نام تجاری خود در دنیای وب هستید , IRSEO بهترین راه حل های تبلیغاتی را به شما پیشنهاد می دهد.
● مزیت های تبلیغات اینترنتی
تبلغ در اینترنت مزیت های زیادی نسبت به تبلیغات سنتی دارد، از آن جمله می توان موارد زیر را نام برد:
ایجاد ارتباط دوطرفه , تبلیغات اینترنتی یک ارتباط دو طرفه بین تبیلغ کننده و مخاطب ایجاد می کند. مخاطبان نه تنها تبلیغات را در یافت می کنند بلکه قادرند باز خورد بدهند و سولات خود را در مورد محصولات با تبلیغ کنندگان مطرح کنند.
▪ ایجاد یک پیوند مستقیم به لیست محصولات:
تبلیغات اینترنتی با یک پیوند مستقبم ، دسترسی به اطلاعات محصولات مرتبط را برای مخاطبان فراهم می سازد. این قابلیت غالبا منجر به مبادله محصولات و افزایش تعاملات تجاری می شود.
▪ توانایی هدفگیری ایستا و پویایی مشتریان:
در تبلیغات اینترنتی از روشهای متنوعی برای هدفگیری مشتریان به منظور انتخاب، ارائه و نمایش تبلیغات بصورت ایستا و پویا استفاده می شود. این روش ها ممکن است بر اساس محتوای صفحه، اطلاعات شخصی و مبادله پویای اطلاعات باشند.
▪ دسترسی جهانی و شبانه روزی:
تبلیغات اینترنتی دارای دسترسی جهانی است و در تمام روزهای سال و تمام ساعات روز در دسترس می باشد که این امر موجب افزایش قابلیت مشاهده و گسترش بازار آن می شود.
▪ ارسال، نگهداری و به روز رسانی آسان:
به دلیل ماهیت دیجیتالی، تبلیغات اینترنتی دارای ویژگیهای نمایش، نگهداری و به روز رسانی آسان است. کاهش فرآیند تهیه و اجرای تبلیغات از جمله نتایج این ویژگی ها تلقی می شود.
▪ قابلیت بالای اندازه گیری و رد گیری:
تبلیغات اینترنتی به دلیل ماهیت دیجیتالی، از قابلیت رد گیری و اندازه گیری بالایی برخوردار است. از روش های گوناگونی برای رد گیری، ارزیابی عملکرد و سنجش اثر بخشی تبلیغات اینترنتی استفاده می شود.
▪ طراحی پیام آگهی:
به دلیل قابلیت هدف قرار دادن دقیق و مشخص مخاطبان، می توان پیام ها را در راستای پاسخگویی به نیازها و خواسته ها مخطبان طراحی کرد. هنگامی که ما دقیقا مخاطبان را شناسایی می کنیم اطلاعات بهتری در خصوص نیازها و خواسته های آن به دست می آید از این رو پیام آگهی ما بسیار جذاب تر خواهد بود.
● قابلیت فروش :
در این نوع از تبلیغات پس از نمایش آگهی می توان بلافاصله فروش را نیز انجام داد.
محقق: مهدی محمدی
منبع : سئو


همچنین مشاهده کنید