جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مقدمه ای بر بهینه سازی وب سایت در موتورهای جستجوگر


مقدمه ای بر بهینه سازی وب سایت در موتورهای جستجوگر
امروزه تنها داشتن یک وب سایت اهمیت چندانی ندارد , بلکه این مهم و یا این سوال مطرح است :
▪ آیا وب سایت من اهداف و نیازهای مرا برطرف کرده , آیا این وب سایت تاثیری بر تجارت من داشته است و ... ؟ "
پس اگر هدف شما فقط داشتن یک وب سایت و یا داشتن یک نام در اینترنت می باشد , وقت خود را در خواندن این مقاله تلف نکنید ولی اگر هدف شما توسعه تجارت و یا معرفی توانمندی و محصولات خود به دنیا می باشد , مطمئنا شما مسیر درستی را انتخاب نموده اید؟
در نیل به این هدف راه سختی را در پیش خواهید داشت , چرا که رقبای شما در این مسیر فراوان خواهند بود. هدف شما کشاندن کاربران مورد نظرتان به وب سایت ( همان کاربران هدفمند ) و برآورده کردن نیاز آنها و در صورت موفقیت در این عمل , بدست آوردن مشتریان بالقوه جدید است .
برای به دام اندختن مشتریان راه های متفاوتی وجود دارد , بعضی از این روشها با صرف هزینه های بسیار و البته کوتاه مدت و بعضی دیگر با تکنیکهای خاصی به دور از هزینه های سرسام آور و البته مهمتر از آن ماندگار بودن بدست میآید.
در راه کار دوم هدف ما بدست اوردن کاربران از طریق موتورهای جستجوگر می باشد , چرا که طبق آمار ۸۰ درصد کاربران اینترنتی نیازهای خود را از طریق موتورهای جستجو برطرف می سازند. یعنی اگر سایتی بدون اصول بهینه سازی داشته باشید در واقع ۸۰ درصد مشتریان خود را از دست داده اید.
البته باید یاد آور شد این اصول باید به گونه ای پیاده سازی شود که شما بتوانید رقبای خود را در این مسیر پشت سر بگذارید و در نتایج جستجو , موتورهای جستجو رتبه بالایی را بدست آورید.
جهت به دست آوردن رتبه بالا در موتورجستجو ، باید بدانید که چگونه کاربرانتان از طریق موتورهای جستجو درجستجوی اطلاعات میباشند.
زمانی كه بازدیدكنندگان و مشتریان شما از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو برای پیدا كردن محصولات و سرویس های Online استفاده میكنند، از مجموعه ای ازكلمات یا اصطلاحات استفاده می کنند , كه عموماً كلمات كلیدی نامیده میشوند , در نتیجه شما بایستی بدنبال مشتریانتان درمورتورهای جستجو بگردید و بدانید یا بفهمید که آنها از چه کلمات کلیدی در رسیدن به هدفشان استفاده می کنند.
بطور یقین برای به دام انداختن مشتریان موتورهای جستجو , صفحات وب سایت شما باید شامل كلمات كلیدیی باشد , كه کاربران از آنها در موتورهای جستجو استفاده می کنند .
به طورمثال اگرصفحه ای از وب سایتتان در مورد یك عبارت آموزش بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو و مشتقات آن میباشد , باید درسرتاسر متن (Content) و دیگر بخش های صفحه هم چون عنوان صفحه (Title) و یا متن لینکها (Anchor Text) از کلمات و اصطلاحاتی بهره ببرید که برای کاربران موتورهای جستجو آشنا تر می باشند (یعنی کلماتی که کاربران از آنها برای پیدا کردن اطلاعاتی در زمینه موتورهای جستجو استفاده می کنند , که این خود مستلزم تحقیق و تفحص می باشد).
● آنچه كه آموزش بهینه سازی موتورجستجو را دربر میگیرد:
زمانی كه مرورگر موتور جستجویی مانند googlebot صفحه وبی را تحلیل میكند ،آن صفحه را براساس فاکتورهای موتورهای جستجو بررسی می کند ، سپس فرمولی محاسبه میكند كه چگونه صفحات آن وب سایت درآن موتورجستجو رتبه بندی شده اند.
مهمترین و بزرگترین موتورجستجو ( كه از طریق آن می توان ترافیك زیادی را بدست آورد ) گوگل می باشد. گوگل برای ارزیابی صفحات وب حداقل ۱۰۰ فاكتور در نظر میگیرد هم چون : لینک های درون سایتی ، ظاهرمتن ، عنوان صفحه ، سرتیترهاو لینک های خارج شده از سایت ، متن لینكها و ... .
● بهینه سازی موتورجستجو در رسیدن به اهداف تجاری:
بیایید ازاول شروع كنیم. شما ایده بزرگی برای یك تجارت دارید . شما بازار را جستجوكرده اید و به یك برنامه مطلوب و طرح تجاری رسیده اید. حال برای موفق شدن در تجارتتان به چه چیزی یا چیزهایی نیاز دارید؟
۱) اولین گام این است که بپذیریم شركتتان نیاز به وب سایتی دارد.
۲) مرحله دوم ( جدا از نحوه طراحی وب سایت ) به دام اندختن کاربران اینترنتی می باشد که خود مستلزم این است , نام وب سایت در نتایج ابتدایی درموتورهای جستجو قرار گیرد.
یكی ازاولین مواردی که در نیل به این هدف شما مجبورید انجام دهید , انتخاب كردن یك نام دامنه (Domain ) و یك نام تجاری برای وب سایتتان است. حتی اگرشما نام تجاری ونام حوزه تان مورد نظرتان را داشته باشید ، ما به شما پیشنهاد میكنیم , كه ازآنجائیكه بعضی ازمفاهیم خیلی مهم و تكنیكهای بهینه سازی موتورجستجو كه ما معرفی میكنیم وجود دارد اولین بخش را حذف نكنید.
● پس می توان بهینه سازی وب سایت را در مراحل زیر خلاصه کرد :
۱) انتخاب نام حوزه (Domain ) و شركت
شما ممكن است فكر كنید نام شركت من چه ارتباطی با بهینه سازی موتورجستجو می تواند داشته باشد ؟اگرشما نام صحیح شركت و حوزه را درابتدا انتخاب كنید , می توان گفت گام بلندی در كل مرحله بهینه سازی برداشته اید و کار را خیلی آسانتر میكند.
۲) بهینه سازی وب سایت:
در این مرحله ا زآموزش بهینه سازی , بیشتر بهینه سازی درون سایتی را مد نظر قرار داده و درمورد چگونه بهینه شدن وب سایتتان برای رتبه بندی بهتر در موتورجستجو , بخصوص رتبه بندی گوگل بحث می کنیم .
۳) بهینه سازی عنوان ( Title ):
عنوان ( Title ) صفحات وب خیلی مهم است .
احتمالاً مهمترین بخش یك صفحه ( خصوصاً برای موقعیت یابی درگوگل و یاهو ) عنوان می باشد , در نتیجه باید به صورت کاملا ایده آل به کمک تعدادی ازكلمات كلیدی بهینه سازی شود.
۴) بهینه سازی برچسب های متا ( Meta Tags )
زمانی وجود داشت كه محتویات یك برچسب متای صفحات خیلی مهم بود ، تقریباً همان زمانی بود كه دیواربرلین هنوز پابرجا بود.امروزه موتور جستجو برای برچسب های متا ( Meta Tags ) ارزش كمی قائل میشود.
۵) بهینه سازی متن پیوندی ( Anchor Text )
گوگل ( و تعداد کمی از موتورهای جستجو ) به متن لینکهای ( Anchor Text ) وارد شده به صفحه اهمیت زیادی می دهد و این مهم را در صفحات نتایج جستجویش ( SERP ) نشان می دهد.
۶) رقابت با صفحات وب سایتهای مربوط به نتایج موتورجستجو
در این بخش بیشتر توجه به سمت محتوای درون صفحه ای ( متن بدنه ، عنوان صفحات و غیره ) معطوف گردیده است.
این مراحل بهینه سازی در مقالات بعدی مفصل توصیف خواهد شد.
منبع : سئو


همچنین مشاهده کنید