جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چرا همه پزشکان باید با طب مکمل آشنا باشند


چرا همه پزشکان باید با طب مکمل آشنا باشند
امروز طب مكمل ـ جایگزین CAM در جهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. با گسترش این روش‌های پزشكی و گرایش روز افزون مردم و پزشكان به آنها‏‏، شاهدیم كه هر روزه، درصد بیشتری از بیماران از قابلیت‌های طب مكمل ـ جایگزین CAM بهره‌مند می‌شوند.
به نظر می‌رسد كه در قرن بیست و یكم به علت گسترش روش‌های طب مكمل ـ جایگزین، حتی از پزشكان رایج نیز انتظار می‌رود كه حداقل تا حدودی با اصول این شیوه‌های پزشكی آشنا باشند.
آمار جمع‌آوری شده از نظر دانشجویان پزشكی آمریكا و انگلستان در سال ۱۹۹۴ نشان داد كه ۸۴ درصد آنها معتقد به لزوم برگزاری دوره‌هایی با نام طب مكمل به عنوان یك واحد درسی طی تحصیلات پزشكی خود هستند و این نشان می‌دهد كه نه تنها عامه مردم، بلكه پزشكان و دانشجویان پزشكی نیز ضرورت آشنایی با طب مكمل ـ جایگزین را تشخیص داده‌اند.
آمار اعلام شده از سوی« انجمن مصرف كنندگان انگلستان، UK Consumers Association) در سال ۱۹۹۰ بیانگر آن بوده كه تعداد مشاوره‌های طب مكمل و رایج در طول یك سال در این كشور تقریبا برابر بوده است (۱۶ درصد افراد جامعه). همچنین این آمار نشان می‌دهد در سال ۱۹۹۱ در حدود ۲۰ درصد مردم انگلستان به درمانگران طب مكمل مراجعه كرده‌اند، در حالی كه در همین سال تنها ۱۶ درصد مردم مراجعه‌ای به یك پزشك معمولی داشته‌اند.
این آمار هنگامی جالب توجه‌تر می‌شود كه بدانیم:
این مراجعین برای استفاده از طب رایج احتیاج به پرداخت پول نداشته‌اند (بیمه عمومی)در حالی كه برای رجوع به اكثریت درمانگران طب مكمل مجبور به پرداخت هزینه شخصی بوده‌اند. (تنها تعداد محدودی از رشته‌های طب مكمل ـ جایگزین در انگلستان ـ نظیر هومیوپاتی ـ تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار دارد.)
در آمار سال ۱۹۹۰ اروپا مشخص شد:
۲۰ درصد مردم اروپا از مشاوره‌ها و درمانهای طب مكمل ـ جایگزین استفاده می‌كنند.امروز پس از گذشت نزدیك به ۱۳ سال از این آمار در اكثر كشورهای اروپایی بیش از نیمی از جمعیت به متخصصان طب مكمل مراجعه می‌نمایند. به طور مثال در سال ۱۹۹۷ درصد مراجعین به CAM در آلمان و فرانسه به ترتیب ۴۲ درصد و ۴۹ درصد بوده است.اما آمار سال ۲۰۰۲ سازمان بهداشت جهانی WHO نشان می‌دهد كه برای نمونه درصد مراجعان به CAM در فرانسه به ۷۵ درصد افزایش یافته است.
آمار به دست آمده در آمریكا و انگلستان نشان می‌دهد كه ۸۴ درصد دانشجویان پزشكی، ۷۶ درصد پزشكان عمومی و ۹۶ درصد پزشكان در بیمارستان‌ها خواستار دسترسی به طب مكمل ـ جایگزین در سطح جامعه بوده‌اند. ۷۰ درصد پزشكان شاعل در بیمارستان‌ و بیش از ۹۳ درصد پزشكان عمومی بیش از یك بار بیماران خود را برای مشاوره و درمان به درمانگر طب مكمل ـ جایگزین ارجاع داده‌اند.
در آمریكا، تنها در بین سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰، تعداد بیمارستان‌هایی كه در آنها از شیوه‌های درمانی CAM استفاده می‌شود به بیش از دو برابر رسیده است و هزینه پرداخت شده برای CAM در سال ۱۹۹۷ در ایالات متحده ۲۷ میلیارد دلار بوده است.
در انگلستان علاوه بر متخصصین طب مكمل ـ جایگزین كه تحصیلاتی در طب رایج ندارند، امروزه ۲۰ درصد پزشكان عمومی و ۱۲ درصد پزشكان شاغل در بیمارستان‌ها برای درمان خود در برخی از موارد از روش‌ها و تكنیك‌های طب‌های غیررایج استفاده می‌كنند. در سال ۱۹۸۳ تنها در حدود ۲ هزار پزشك انگلیسی (۴ درصد پزشكان وقت انگلستان) از بعضی از روش‌های طب مكمل استفاده می‌كردند كه تنها در طی ۱۳ سال (تا سال ۱۹۹۶) این رقم به بیش از ۴ برابر رسید. امروزه مجموعه درمانگران طب مكمل در انگلستان در حدود ۵۰ ‌هزار نفر است كه نزدیك به ۸ هزار نفر آنها را پزشكان طب رایج تشكیل می‌دهند.
تخمین زده می‌شود كه در حال حاضر ۶۵-۸۵ درصد مردم جهان (برطبق آمارهای مختلف) از روش‌های مكمل ـ جایگزین استفاده می‌كنند.
نویسنده :دکتر فرید نیک بین
منبع:
Iranhealers.com
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی درمانگر


همچنین مشاهده کنید