پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

یک هنرمند بداخلاق در تئاتر نوکمپ


یک هنرمند بداخلاق در تئاتر نوکمپ
«اندرسون دكو دسوزا» ملقب به «دكو» متولد شهر «سائو برناردوی» برزیل است. درخشش این هافبك برزیلی - پرتغالی از تیم پورتوی پرتغال نشأت می گیرد؛ جایی كه به تنهایی می توانست نبض حركات این تیم پرتغالی را در دست بگیرد و بسیار مورد قبول خوزه مورینیو، مربی وقت پورتو بود.درخشش او و همتیمی هایش عناوین و افتخارات زیادی از جمله فتح لیگ قهرمانان اروپا را برای پورتو رقم زد.
در بازی فینال، دكو گل دوم تیمش را به زیبایی و زیركی وارد دروازه موناكو كرد.او در همین سال عنوان بهترین بازیكن لیگ قهرمانان اروپا را كسب كرد، در بین برترین های سال اروپا بعد از شوچنكو از میلان و رونالدینیو از بارسا به عنوان سوم دست یافت و در جمع۱۰ بازیكن برتر سال جهان نیز بود. بازی های جذاب و دیدنی سبب شد هواداران پرتغالی او را مارادونای كشورشان بنامند؛ لقبی كه گواه ارزش های بالای اندرسون بود.
اگرچه بازی های درخشان دكو در تیم باشگاهی اش نام او را در بلندآوازه كرد اما به دلیل ازدیاد هافبك های مستعد و حرفه ای هیچ گاه به تیم ملی برزیل دعوت نمی شد. او به همین جهت تابعیت پرتغالی را قبول كرد و به طور رسمی در تركیب این تیم قرار گرفت.
این اتفاق با مخالفت برخی از اهالی پرتغال و بازیكنان مواجه شد. اما دكو پس از ارایه بازی هایی قابل قبول، همگان را متقاعد كرد می تواند در پرتغال نقش اساسی ایفا كند، حضور موفقیت آمیز در یورو ۲۰۰۴ اوج درخشش این ستاره محسوب می شود.
با وجود شكست پرتغال میزبان مقابل یونان شگفتی ساز در فینال، خیلی ها دكو را بهترین بازیكن این جام می دانستند اما این عنوان به هافبك یونانی رسید. در همین راستا بود كه مورینیو، پورتو را به قصد چلسی انگلستان ترك كرد و دكو نیز به پیشنهاد مربی سابقش تصمیم گرفت به چلسی برود اما وقتی در تست پزشكی این باشگاه رد شد، از سوی سران باشگاه بارسلونا تحت تعقیب قرار گرفت.
لاپورتا خرید وی را در واقع یك قدم بزرگ دیگر در راه پیشرفت بارسلونای بزرگ عنوان كرد و دكو با شماره ۲۰ بارسلونا به هواداران سرمست این باشگاه معرفی شد.در آن برهه از زمان خیلی ها خرید او و اتوئو را زوج طلایی لاپورتا در خرید تابستانی تلقی كردند؛ چیزی كه اكنون كاملاً واضح و هویدا است. دكو در اولین مصاحبه خود در تلویزیون بارسا گفت: «من برای قهرمانی آمده ام، مطمئن باشید!»
این حرف ناشی از جسارت و البته اعتماد به نفس بالای وی بود. دكو در اولین سال حضور در بارسا به همراه ژاوی هرناندز خط هافبك بارسلونا را هدایت می كرد و طوری با سایرین هماهنگ شده بود كه گویا چندین سال با آنها بازی كرده است. دكو قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد؛ امری كه به ریكارد اجازه می داد در هر زمان كه می خواهد تیم حریف را با تاكتیك های ناب خود فلج كند .در واقع می توان او را رابط بین هافبك ها و مهاجمان دانست.
این روند در نهایت قهرمانی بارسلونا را در لالیگا به همراه داشت و بدین ترتیب دكو به قولی كه در اول فصل داده بود، وفا كرد. وقتی این ستاره تكنیكی بار دیگر قابلیت های خود را به جهانیان نشان داد، دوباره در دید خوزه مورینیو و چلسی قرار گرفت.
خیلی ها می گفتند كه او بارسا را به قصد چلسی ترك خواهد كرد اما در یك اقدام جالب و نمادین و بدون اعلام قبلی، پای قراردادی را امضا كرد كه تا سال ۲۰۱۰ اعتبار داشت اما مبلغ آن ذكر نشده بود! این اقدام تحسین برانگیز، محبوبیت وی را چندین برابر كرد. دكواظهار داشت: «پول در زندگی مهم است اما من فوتبال ناب را ترجیح می دهم.»
«اندرسون» همراه تیم ملی پرتغال با اقتدار كامل اولین جام جهانی خود را تجربه كرد «دكو دسوزا» این فصل هم برای بارسلونا مهره ای حیاتی به نظر می رسد.تكنیك ناب به او اجازه می دهد بااسطوره ای چون رونالدینیو به طور هماهنگ كار كند.
بازی نمایشی این ۲ نفر هواداران را به وجد می آورد. نكته قابل توجه، گل های دكو است كه پس از برخورد به بازیكنان حریف به ثمر می رسند! یكی از شاهكارهای دكو مقابل مالاگا شكل گرفت جایی كه از فاصله ای در حدود ۳۰ متری توپ را به كنج دروازه چسباند «كالاتایود» هرچقدر سعی كرد نتوانست توپ را لمس كند. این گل در پایان سال از گل های منتخب لالیگا شد.دكو اعلام كرد هرگز نمی خواهد به مورینیو ببازد.
مرد برزیلی در بیشتر بازی های بارسا حاضر بوده اما اقدام جنجالی او در بازی با بیلبائو كه منجر به اخراجش شد، مانع از آن شد كه بتواند این آمار را افزایش دهد. در بازی دكو بی حوصلگی بسیاری دیده می شود. او گاهی به راحتی، با انجام خطا های بی مورد كارت زرد دریافت می كند و به همین دلیل خشن ترین بازیكن بارسلونا است!
● مهمترین افتخارات تیمی
قهرمان جام حذفی پرتقال در سال ،۲۰۰۱ قهرمان لیگ پرتغال و جام یوفا در سال ۲۰۰۳ ، قهرمانی لیگ قهرمانان در سال ۲۰۰۴ (همراه پورتو)، كسب مقام دومی یورو ۲۰۰۴ (با پرتغال) و قهرمانی در لالیگای ۲۰۰۵ با (بارسلونا).
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید