چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

عمو سام چه می خواهد؟


عمو سام چه می خواهد؟
كشورهایی كه كاندالیزارایس وزیر امور خاجه ایالات متحده امریكا طی هفته های گذشته از آن ها دیدن كرد و با اشخاصی كه دیدار و نشست هایی كه برگزار و اظهاراتی كه ایراد كرد و مواضعی كه اتخاذ كرد، بسیار جالب توجه و در عین حال بسیار با اهمیت بود.
● امریكا واقعاً چه اهدافی را دنبال می كند؟
خانم كاندالیزارایس طی چهار ماه گذشته چهار بار از منطقه خاورمیانه دیدن كرد و با بیشتر رهبران و وزیران امور خارجه منطقه دیدار كرد و طی دیدار اخیر خود در آسوان در تاریخ ۲۴/۳/۲۰۰۷ با وزرای امور خارجه مصر، عربستان سعودی، اردن و امارات متحده عربی ملاقات كرد. پیش از این دیدار او با مسوولان امنیتی و اطلاعاتی كشورهای یاد شده نیز ملاقات كرده و مواضع سیاسی و جدول فعالیت های كنفرانس سران عرب و رویكردهای احتمالی در این كنفرانس كه بیشتر در مورد عراق، لبنان، فلسطین، سودان، سومالی و پرونده هسته ای ایران است را مورد بررسی كامل قرار داد.بی شك هدف دولت امریكا كه از اظهارات و اتخاذ مواضع كاندالیزارایس كاملا آشكار شده بود را می توان به ترتیب زیر جمع بندی كرد:
۱) پی ریزی دو دستگی سیاسی میان كشورهای عربی میانه رو و تند رو
۲) بسیج كشورهای میانه رو برای رویارویی با كشورهای تندرو و خصوصا با ایران
۳) فعال سازی روند صلح عربی - اسراییلی به عنوان پاداش به كشورهای عربی میانه رو كه می تواند وسیله ای برای ایجاد ائتلاف میانه روها در خاورمیانه تلقی شود.
دولت امریكا تلاش كرد كه در آستانه تشكیل كنفرانس سران عرب، منظر سیاسی عربی را سرو سامان داده و تصمیم های كشورهای عربی را طوری تنظیم كند كه با منافع امریكا و رویكردهایش در جهان عرب و اسلام هماهنگی كامل داشته و در خدمت راهبرد جدید امریكا قرار گیرند.
امر مورد درخواست از كشورهای عربی پی ریزی سیاسی تند روانه علیه ایران و برخورد با آن كشور در عراق و اجرای دو قطعنامه ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ شورای امنیت است طوری كه انزوای ایران بیشتر گردد تا این كه برای ایالات متحده امریكا - برای آرام كردن وضعیت عراق - كمك بزرگی باشد و نهایت آن شود كه زیانهای امریكا كاهش یابد و اعتراض و حتی انتقاد به اقدامات امریكا در عراق كاسته شود و در امر مبارزه با تروریسم مشاركت فعالانه ای صورت پذیرد و از همه مهم تر اینكه مواضع كشورهای عربی نسبت به اسراییل نرم شود تا اینكه صلح میان عربها و اسراییلی ها محقق شود.
منتهی دولت امریكا كه در پی كسب وقت است تا این كه بتواند بحران را به خوبی اداره كند از اسراییل نمی خواهد كه حقوق مشروع فلسطینی ها را باز پس دهد، بلكه از كشورهای عربی می خواهد كه به اسراییل امتیاز دهند؛ به عبارت دیگر امریكا از كشورهای عربی می خواهد كه آن ها از حق بازگشت پناهندگان و عقب نشینی به مرزهای پیش از سال ۱۹۶۷ دست كشند.
هدف امریكا این است كه موارد صادره در كنفرانس سران عرب در سال ۲۰۰۲ و تعدیل اقدام فعلی عرب ها و برنامه راه و شرط های كمیته چهارجانبه را با یكدیگر ادغام كرده تا اینكه آن ها بتوانند روابط سیاسی و تجاری محدودی با اسراییل داشته باشند و صد البته انتظار نداشته باشند كه مساله فلسطینی، اسراییلی نیز حل و فصل شود.
ولی وزرای خارجه چهار كشور عربی هرگز نتوانستند با خواست های كاندالیزارایس كنار بیایند و پی آمدهای نادیده گرفتن حق مشروع فلسطینی ها را تحمل كنند. لذا آن ها تصمیم گرفتند كه در اقدام عربی هیچگونه تعدیلی به وجود نیاورند.
مورد بسیار عجیبی كه در عراق در حال تكوین است ، غارت ثروت های عراق خصوصا نفت آن كشور است. ایالات متحده امریكا اخیرا با اعمال فشار، دولت عراق را بر آن داشته كه قانون جدید نفتی را پذیرا شود.
آنتونیو جوهاز كارشناس نفتی می گوید اگر این قانون كه طی ماه جاری در پارلمان مطرح خواهد شد به تصویب برسد صنعت نفت عراق به یك صنعت تجاری تبدیل خواهد شد.
اساس قضیه این است كه یك شركت بزرگ كه به دیك چنی معاون رییس جمهور امریكا وابسته می باشد و مسوولان اجرایی شركت های عظیم نفتی در آن نیز سهیم می باشند در صدد غارت نفت عراق هستند. این شركت در مارس ۲۰۰۱ اعلام كرد كه اگر دولت ایالات متحده امریكا سفارش هایی از سوی كشورهای خاورمیانه برای ایجاد زمینه جهت سرمایه گذاری های خارجی در بخش های نفتی خود دریافت كند این شركت می تواند به كمك دولت امریكا بیاید.
این مورد كشورهای عربی صادر كننده نفت را به خود آورده و آن ها متوجه شدند كه فعالیت این شركت منافع آن ها را به صورتی مستقیم تهدید خواهد كرد.
بنابراین باید گفت كه كشورهای عربی به جای آن كه در جهت همسویی با سیاست های امریكا برآیند باید از منابع و امنیت ملی خود به شدت محافظت كنند و تلاش نمایند كه سیاستی برخاسته از اولویت های ملی و عربی و منطقه ای تدوین كنند وبرنامه امنیتی ویژه ای برای حفظ امنیت ملی و عربی منطقه ای به وجود آورند تا این كه بتوانند سیاست های فعلی امریكا را خنثی نمایند.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید