پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

علی کنی


علی کنی
اولین رئیس تاریخ فدراسیون فوتبال كشورمان بود كه از روز ۱۲ اسفند سال ۱۳۲۵ و حیات فدراسیون های ورزشی ، مسئولیت رسمی اداره فوتبال كشورمان را بر عهده گرفت . هر چند قبل از تشكیل فدراسیون فوتبال او از سالها قبل مسئولیت اداره كمیته فوتبال را در انجمن ملی تربیت بدنی و پیشاهنگی بر عهده داشت . علی كنی همزمان با ریاست فدراسیون فوتبال ، اولین رئیس كمیته المپیك در كشورمان هم بود .
● سابقه بازیگری :
اولین رئیس تاریخ فدراسیون فوتبال در ایران ، یك مرد كاملاً فوتبالی بود كه در اولین دهه قرن معاصر فوتبال بازی می كرد . او عضو كلوب اجتماعیون بود اما بعدها به تیم فوتبال طوفان پیوست و یكی از بازیكنان تیم منتخب تهران بود ، همان تیم معروفی كه در سال ۱۳۰۵ به بادكوبه رفت و در آنجا سه بازی انجام داد . كنی همبازی بزرگانی مثل برادران خان سردار و حسین صدقیانی بود . او مهاجم خوبی بود كه شوت های قدرتمندی هم داشت . كنی تا سال ۱۳۱۲ به فوتبال ادامه داد . در این سال تیم منتخبی از تهران برای مسابقه به شهرهای كرمان ، اصفهان و تبریز رفت و بازی های دوستانه ای انجام داد . علی كنی در این تیم علاوه بر آن كه بازی می كرد مسئولیت اداره تیم را نیز بر عهده داشت .
● اقدامات مدیریتی :
كنی یك مدیر پیشگام در امر اداره فوتبال بود كه افكارش از زمان خودش پیش بود . او در ۴ سال مدیریتش بر فدراسیون فوتبال كه از اسفند ۱۳۲۵ آغاز شد و تا آبان ۱۳۲۹ ادامه یافت به ایجاد تشكیلات مخصوصی برای فوتبال ایران دست زد و با یاری حسین صدقیانی مسابقات بین المللی فوتبال را برای تیم ملی تدارك دید . حضور تیم های ملی افغانستان، تركیه و پاكستان با ددعودت او و بالاخره سفر تیم ملی فوتبال به تركیه در زمان او صورت گرفت !
● اولین مربی خارجی :
علی كنی كه حسین صدقیان را مسئول اداره تیم ملی فوتبال كشورمان كرده بود . در سال ۱۳۲۸ یك مشاور و مربی خارجی را برای كمك به فوتبال ایران استخدام كرد . گیبل برای تعلیم فوتبالیست های ایرانی و كمك به صدقیانی به ایران آمد و حضورش در فوتبال كشورمان تؤام با خیر و بركت شد .
● ریاست دوباره :
علی كنی در بهمن سال ۱۳۳۴ ریاست فدراسیون فوتبال كشورمان را برای دومین بار بر عهده گرفت و این مسئولیت را به مدت ۸ ماه یعنی تا مهر ماه سال ۱۳۳۵ در اختیار داشت . كنی كه فوتبال ایران را بی بهره از دانش خارجی نمی دید ، این بار هم برای مربی گری تیم ملی از یك اتریشی استفاده كرد . در روزگاری كه اتریش یكی از قدرت های برتر دنیا بود و در جام جهانی ۱۹۵۴ با پیروزی ۳ _ ۱ مقابل اروگوئه قهرمان سابق دنیا به مقام سوم جهان رسیده بود ادموند مایوفسكی به ایران آمد اما عمر مدیریت دوباره علی كنی در فوتبال ایران بسیار اندك بود و بهره كافی از دوره مدیریت جدید او در فوتبال ایران برده نشد .
● بانی اولین زمین رسمی :
علی كنی را می توان بانی ایجاد اولین زمین رسمی فوتبال در ایران دانست چرا كه در سال ۱۳۰۳ و در جلسه ای كه با حضور عده ای از فوتبالیست ها و مسئولان وقت ، از جمله سید محمد تدین رئیس وقت شورای ملی در گراند هتل تهران تشكیل شد . علی كنی با سخنرانی جالب خود مسئولان را مجاب كرد تا با تصویب لایحه ای در مجلس ”زمین دولت“ را به منظور ایجاد زمین فوتبال خریداری كنند و این همان زمینی بود كه بعد بعنوان اولین زمین چمن فوتبال مورد استفاده فوتبالیست های ایرانی قرار گرفت .
● بازی های فوتبال ایران
در شناسنامه بازی های رسمی تیم ملی فوتبال كشورمان در دوران مدیریت دكتر علی كنی، نشان از برگزاری ۵ دیدار رسمی ملی می بینیم . پیروزی ۴_ ۰ مقابل افغانستان در تهران و ۴ بازی مقابل تركیه در تهران و آنكارا كه ۲ بار با مساوی و ۲ بار با شكست ایران توام شد .
منبع : سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید