پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تقویت یا تضعیف حافظه


تقویت یا تضعیف حافظه
بی خوابی، بدخوابی، نگرانی و اضطراب، سوء هضم، یبوست مزاج، پرخوری، تداخل در غذا، (به جای نظم در غذا، خوردن مواد مختلف به فاصله های کم)، زیادخوردن ماست ترش و دوغ، خوردن زیاد مقدار پنیر، سیب ترش، مقدار زیادی گشنیز هرکدام به طریقی فعالیت های فکری را دشوار یا حافظه و سرعت انتقال را موقتا کند می کند.
بر عکس خواب مناسب، استراحت، اطمینان خاطر، تغذیه مناسب و منظم، مزاج مرتب، مطالعه در زمان مناسب (نه بلافاصله بعد از صرف غذا) خوردن مقدار مناسبی از خرما یا کشمش، عسل و گردو به همراه پنیر، آجیل به مقدار کم، تنفس عمیق در هوای سالم و ورزش صبحگاهی، استفاده از شیر یا شیرکاکائو در صورت امکان، استراحت نیم ساعته نزدیک ظهر و خودداری از خواب نزدیک غروب آفتاب موجب نشاط و فعالیت مغز و افزایش حافظه و آمادگی برای کارهای فکری می شود. خوردن صبحانه در ساعات اولیه بامداد (صبح نسبتا زود) به این مقصود کمک می کند. استفاده از مقدار کمی زنجبیل در غذاها (به جای ادویه دیگر یا همراه آنها) نیز مفید است. درس خواندن در جای آرام بدون صدای رادیو، تلویزیون و صدای متفرقه نیز در تمرکز حواس، یادگیری و به خاطرسپردن، اثر جدی دارد.
والدین گرامی می توانید توصیه های عمومی زیر را به تدریج به فرزندانتان آموزش دهید تا بتوانند به خوبی آنها را به کار گیرند:
۱) اگر دچار یبوست هستید، شب ها قبل از خواب حدود ۱۰ عدد انجیر خیسانده و ۱۰ عدد آلوی خیسانده میل کنید.
۲) در طول روز (اما نه همراه غذا) آب کافی بیاشامید (بیش از نیم ساعت قبل از غذا و یکی دو ساعت بعد از غذا اشکالی ندارد) آشامیدن آب و نوشیدنی ها در وسط غذا سبب اختلال هضم و ایجاد نفخ می شود.
۳) از خوردن قهوه و چای خیلی پررنگ خودداری کنید. چای کمرنگ مفید است.
۴) اگر احساس خستگی می کنید کمی استراحت کنید. انسان در موقع خستگی احتیاج به استراحت دارد نه محرک، لذا مصرف قهوه را به منظور بیدارماندن توصیه نمی کنیم.
۵) ماست و دوغ ترش خواب آور است. ماست شیرین اشکالی ندارد.
۶) نرمش و ورزش سبک را در برنامه روزهای هفته، بخصوص ایام امتحانات قرار بدهید.
۷) اگر در صبحانه پنیر می خورید آن را همراه گردو میل کنید؛ اما پنیر در شب باعث خواب آرام می شود.
۸) مصرف سبزی های تازه (البته بعد از ضد عفونی کردن) و میوه های تازه توصیه می شود.
۹) سعی کنید شب ها زودتر بخوابید و صبح زودتر از خواب برخیزید؛ هرگز نزدیک غروب آفتاب نخوابید.
۱۰) خواب نیم ساعتی نزدیک ظهر نیروبخش و نشاط آور است و خواب بعد از طلوع آفتاب و هنگام غروب کسالت آور.
۱۱) بعد از صرف ناهار، اگر می توانید به پشت دراز بکشید درحالی که پای راست را روی پای چپ قرار داده اید، مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استراحت کنید. (خوابیدن را توصیه نمی کنیم).
۱۲) در موقع مطالعه از خوردن تنقلات و چیزهای دیگر خودداری کنید.
۱۳) توصیه به خواب در اوایل شب به معنای زیاد خوابیدن نیست. توصیه ما این است که خواب را در زمان مناسب داشته باشید تا حداکثر استفاده از آن را ببرید. برای مثال ۵/۴ ساعت خوابی که از اوایل شب شروع شود، بیش از خوابی که از آخر شب شروع شود به شما رضایت و نشاط می بخشد.
۱۴) آرامش روحی خود را با یاد خدا و انجام به موقع نماز و نیایش کامل تر کنید.
۱۵) برخی تحقیقات علمی ( از جمله تحقیقات دکتر پولیت ارائه شده در کنگره تغذیه ژنو) نشان می دهد تغذیه متعادل و متنوع شامل غلات، سبزیجات، لبنیات، گوشت و میوه ها باعث کاهش استرس امتحان می شود.
۱۶) صبحانه غذای اصلی است، ناهار و شام را کمی مختصرتر بخورید، اما صبحانه را کامل تر میل کنید.
۱۷) امید و شادابی را به خودتان تلقین کنید تا موفقیت های شما بیشتر شود.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید