شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


بدون آرمان خواهی زندگی هدفمند وجود ندارد


بدون آرمان خواهی زندگی هدفمند وجود ندارد
● مقدمه:
چگونه می توان زندگی هدفمند داشت و به حد بالا توانمندی های خود دست یافت؟ بسیاری برای پاسخ به این سئوال جواب های مختلقی می دهند. جواب هایی همچون سخت کوشی در فعالیت های اقتصادی، عملکرد خلاق در جنبه های مختلف زندگی و یا بکار بستن باورهای ملی و مذهبی خود در عمل. شاید پاسخ شما در برابر این سئوال که چگونه می توان یک زندگی هدفمند داشت با پاسخ های بالا متفاوت باشد اما واقعیت این است که تا زمانیکه در زندگی ما آرمانی وجود نداشته باشد تا به ما انگیزه و انرژی لارم برای زندگی را بدهد اغلب خود را بازنده و زندگی را بدون هدف می بینیم.
‌● برای زندگی هدفمند باید آرمان خواه بود
آرمان خواهی یعنی چیزی که قلب ما را به تپش وامی دارد. آرمان خواهی باور ما در بسیج منابع است. عملی جذاب و وحدت بخش که هر چقدر بزرگتر و گسترده تر باشد قدرت جذب بیشتری را در خود دارد. آرمان خواهی بمنزله آنچه من می خواهم یا من می بینم نیست بلکه انتقال احساس من در رابطه با آنچه که من می بینم به دیگران می باشد. تاریخ ثبت کننده نام مردان و زنانی است که به جهت تحقق بخشیدن به آرمان های بزرگشان در صفحات تاریخ به جهت دیگران به یادگارمادنده اند. افرادی چون ابراهام لینکن که سیستم برده داری آمریکا را زیر سئوال می برد. مارتین لوتر کینگ که در برابر سیستم نژاد پرستی می ایستد و برای برابری حقوق سیا ه پوستان با سفید پوستان تلاش می کند. مادر ترزا این بانو مهربان که بخاطر کودکان بی سرپرست دنیا اطراف خود را به چالش وامی دارد و در سراسر دنیا مکان هایی را برای آنها فراهم می آورد.
آرمان خواهی بمنزله کسب منافع برای خود و بکار گیری دیگران برای پاسخ به نیازهای من و یا سازمان ما نیست بلکه ملموس ساختن واقعیت زندگی برای دیگران است. امروز آرمان شما در زندگی چیست؟
● چگونه آرمان ها درزندگی ما نقش می گیرند.
آرمانها زمانی در زندگی فرد شکل می گیرد که از وضعیت موجود اقناع نمی گردد و کاربرد سیستم موجود را تاثیر ناپذیر و یا بی فایده می داند. همچون کشوری که در سر در گمی و افت و خیز گرفتار می گردد و احتیاج به رئیس جمهوری جدید دارد. یا تیم ورزشی که پشت سرهم می بازد و احتیاج به مربی جدید دارد. یا مدیری جدید برای شرکتی که دائما ضرر می کند و سهام دارن را بر آن میدارد تا بدنبال فردی حدیدی برای مدیریت بهتر بگردند.
حبقوق بعنوان یکی از نویسندگان برتر در کتاب خود که گفتگویی است بین انسان و خدا است، خدا را به چالش می طلبد و فریاد دادخواهی خود را نسبت به وضع موجود قوم خود به حضور خدا می برد. حبقوق در فصل دوم از کتاب خود این موضوع را مطرح می کند و پاسخی که خدا به او می دهد باعث می گردد تا وضعیت او کاملا دگرگون گردد. امروز مشکل شما برای تحقق بخشیدن به رویا (آرمان) شما چیست؟ چه چیزی است که تمام فکر و ذهن شما را به خود مشغول ساخته و مانع پیشرفت و شکوفا شدن رویا شماست؟
متاسفانه و یا خوشبختانه در دنیای ماشینی ما مردم انتظار دارند تا تنها گیرنده باشند و خدا در این میان تنها نقش غول جادویی در چراغ علاعدین را بازی می کند. این موضوع سبب شده تا بسیاری بعد از مدتی نسبت به رویا خود مایوس گردند و در نتیجه از آن صرف نظر کنند زیرا قادر به انجام آن نیستند. گروهی دیگر به موقعیت کنونی خود عادت کرده و تصمیم می گیرند تا در همان حال باقی بمانند مگر اینکه شاریط خارجی تغییر کند. اما شما پیرو کدام گروه هستید؟ آیا مایوس شده اید و توان پیشرفت ندارید و یا منتظر تغییر شرایط خارجی هستید. اما واقعیتی که اغلب فراموش می گردد این است که زندگی هرفرد تابع دیدگاههای اوست وما می توانیم با تغییر دیدگاهای خود شرایط خارجی خود را نیز تغییر دهیم. امروز ارمان شما در زندگی چیست؟
● برای زندگی هدفمند خود را در بهترین موقعیت قرار دهید.
اگر تا به حال شطرنج بازی کرده باشید متوجه خواهید شد که برای موفقیت و پشت سر گذاشتن حریف باید خود را در بهترین و قویترین حالت ممکن قرار دهید تا طعم پیروزی را چشید. این مشکل بسیاری است که آنرا درزندگی درک نکرده و یا بخاطر عادت به تکرارعمل اشتباه قادر به تبدیل نیستند. بسیاری از مردم با مشغول کردن خود با مسائل مختلف و جانبی بجای مترکز شدن بر روی رویا و هدفی که دارند پس از مدتی به بیراه کشیده می شوند و از آن پس دائم عقب می مانند. همچون شطرنج بازی که دائم در حال دفاع می باشد و بجای پیشرفت مراقب حفظ مهره های موجود می باشد. امروز شما جزو کدام دسته هستید.آیا مشکلات خود را هر روز با خود همراه می کنید و دعا می کنید تا خدا مشکل شما را حل کند یا برای حل مشکل خود خلاقانه فکر می کنید و برای تحقق بخشیدن به آرمان خود دست به عمل می شوید. امروز ارمان شما در زندگی چیست؟
● برای تحقق بخشیدن به آرمان های خود دیگران را با خود همراه کنید.
در داستان حبقوق و ماجرای دادخواهی او با خدا، خدا در پاسخ به حبقوق می گوید: رویا را بنویس و آن را بر لوحها چنان نقش نما که دونده آن را بتواند خواند. کتاب حبقوق فصل دوم آیه دوم. برقراری ارتباط موثر به جرات مهم ترین عنصر زندگی برای هر فرد است. جامعه شناسان عنوان کرده اند که دورن گراترین انسانها بر حداقل ده هزار انسان در طول زندگی خود تاثیر می گذارند. این تاثیر می تواند بر دیگران مثبت و یا منفی باشد ولی در زندگی خود فرد چه نتیجه ای دارد؟ آنچه که به مردم انگیزه می دهد تا شما را در تحقق بخشیدن به رویای تان امداد کنند کلمات مهم و بزرگ نیست بلکه انتقال غیرت و جدیتی است که شما در قبال رویا خود دارید. یعنی آن چه که به شما انرژی می بخشد.
اما از یک چیز همیشه با حذر باشید. رویا (آرمان) خود را به کسانیکه می نشینند و یا تنها در جهت محک آن بر می ایند و یا افرادیکه به بطورجدی به ان توجه نمی کنند ندهید. بلکه رویا خود را با افرادی تقسیم کنید که می ایستند و برای آن غیرت دارند زیرا بدون آرمان خواهی زندگی هدفمند وجود ندارد.
بابک سیار
منبع : مسافران


همچنین مشاهده کنید