پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
برخورد کافران با پیامبر(ص)
كافران مشرك هنگامی كه با تو برخورد میكنند تو را فرانمیگیرند مگر به استهزاء و سخرگی! و اینگونه میگویند آیا این آن كسی است كه خداوند او را به عنوان رسول و فرستاده برانگیخت؟ او نزدیك بود كه ما را از خدایانمان گمراه كند اگر صبوری نكرده بودیم بر عبادت آن بتها و در برابر تبلیغ او مقاومت نمیكردیم گمراه میشدیم!آنگاه خداوند در جواب آنان میفرماید: آنان به زودی آنگاه كه عذاب الهی را ببینند درخواهند یافت كه چه كسی از راه درست گمراهتر است.سپس خداوند خطاب به پیامبر میفرماید: كافران قریش به واقع خواست نفسانی خود را معبود خود قرار میدادند و در هر زمان و هر مكانی بنا به مناسبتهایی كه خودشان میل میكردند خدا برای خود میساختند نه اینكه آن بتها خدا بودند بلكه همان هوای نفسانی خدایشان بود. آیا دیدی كسی كه معبودش را هوای خود گرفت، آیا تو بر او وكیل و ضامن هستی،آیا گمان میكنی بیشترشان میشنوند یا تعقل میكنند؟! آنها نیستند مگر همانند چهارپایان بلكه آنان گمراهترند.
● بیان قدرت خدا از خدا
در مقابل آن بتهای بیشعور و فاقد قدرت، خدای بزرگی است كه قدرتمند و حكیم است و اینگونه خدا از طریق نشانههایش توجه پیامبرش را به قدرتش جلب میكند و خطاب به پیامبر میفرماید: آیا ندیدی و تامل نكردی به پروردگارت كه چگونه سایه را گستراند و اگر میخواست هرآینه آن را ساكن و ثابت قرار میداد؟ سپس خورشید را بر سایه، دلیل و برهان قرار دادیم یعنی با حضور خورشید سایه و تاریكی معنی پیدا میكند و سپس سایه را به سوی خودمان با گرفتنی آسان باز گرفتیم.
و خدای تو ای رسول همان كسی است كه شب را پوششی و خواب را آرامشی و روز را جنبشی و نشری برای شما قرار داد.
و آن خدا همان كسی است كه بادها را پیشاپیش بشارتدهنده رحمت خویش فرستاد و از آسمان، آب پاك فرو فرستاد تا به وسیله آن سرزمین مرده و موات را زنده كنیم و از آنچه خلق كردیم از چهارپایان و انسانها زیاد بنوشانیم.
و به تحقیق باران را بینشان گرداندیم تا متذكر شوند پس بیشتر مردم نپذیرفتند مگر آنكه ناسپاسی كردند و كفر ورزیدند.
ما اگر میخواستیم در هر آبادی بیمدهندهای را برمیانگیختیم ولی خدای بزرگ این كار را نكرد و سرانجام برای همه جهانیان یك بشارتدهنده و بیمدهنده فرستاد پس تو ای رسول از كافران پیروی مكن و با آنها به جهادی بزرگ به مجاهدت بپرداز.
و آن خدا كسی است كه دو دریا را كه این شیرین و گوارا و آن شور و تلخ است به هم راه داد و بین آن دو، حائل و مانعی نفوذناپذیر قرار داد شاید منظور از آب شیرین، آبهای رودخانههای بزرگ باشد كه شیرین است و منظور از آب شور آب دریاها باشد كه مصب رودخانه حائل بین دریا و رودخانه است.یا اینكه مراد از آب شیرین، دریاهای شیرین است كه با دریاهای شور فاصله از فلاتها و دشتهای غیرقابل نفوذ دارد به هر شكل همه اینها نشانهای از قدرت بیزوال و بیبدیل خدای بزرگ است.
و آن خدا كسی است كه انسان را از آب خلق كرد وبرای او نسب (خویشاوند از طریق مرد) و دامادی (خویشاوند از طریق زن) قرار داد.
خداوند بزرگ خویشاوندی را از دو طریق مرد و زن وضع كرد: از طریق مرد به خاطر نطفهای ازاو كه در رحم زن مستقر میشود، نسبت نسلی را وضع كرد و از طریق زن به خاطر عقد نكاحی كه زن نفس خودش را به تزویج مرد درمیآورد دامادی قرار داد و این دو جعل نسب و مصاهره موجب خویشاوندی بین انسانها شد و همه این موارد از نشانههای قدرت خداوند است و ای پیامبر، پروردگارت توانا و قادر است.
منبع : خانواده سبز
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران سریلانکا حجاب کارگران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی پاکستان رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم مجلس
فضای مجازی کنکور سیل شهرداری تهران تهران هواشناسی پلیس سلامت فراجا قتل وزارت بهداشت زنان
خودرو تورم قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا دلار بانک مرکزی بازار خودرو ایران خودرو سایپا بورس قیمت سکه
ترانه علیدوستی تلویزیون سریال کتاب سینمای ایران تئاتر سینما انقلاب اسلامی شعر
کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه فرهنگیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا غزه فلسطین روسیه جنگ غزه چین طوفان الاقصی ترکیه عملیات وعده صادق اتحادیه اروپا
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال تراکتور تیم ملی فوتسال ایران بارسلونا رئال مادرید لیگ برتر
فیلترینگ تسلا تبلیغات همراه اول ایلان ماسک ناسا فناوری اپل نخبگان
سلامت روان دوش گرفتن یبوست