جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

BlueTooth چیست و چگونه کار می کند ؟


BlueTooth چیست و چگونه کار می کند ؟
صنعت IT در جهان از سال ۲۰۰۰ به بعد تحولات بسیاری را به خود دیده است. هر روزه مردم با یك تكنولوژی جدید روبه رو می شوند و دنیای پیچیده و پیشرفته امروزی مردم را وادار به حركت می كند. اما سرعت این حركت به قدری زیاد است كه حتی متخصصین IT را هم به تعجب واداشته است. با ایجاد هر تكنولوژی مردم مشتاق شده تا با آن آشنا شوند ولی بلافاصله تكنولوژی پیشرفته دیگری متولد می شود.
یكی از این تكنولوژی ها، Bluetooth است كه به ارتباط بی سیم با برد كوتاه مربوط می شود. این تكنولوژی در تمام قطعات، وسائل الكترونیكی و ارتباطی كاربرد دارد و استفاده از آن تنها به شبكه ها و اینترنت مربوط نمی شود، به طوری كه امروزه حتی موس و كی بورد Bluetooth هم به بازار آمده است.
اکثر كارشناسان و متخصصین كامپیوتر و شبكه اعتقاد دارند كه سال ،۲۰۰۴ سال پیشرفت هر چه بیشتر این تكنولوژی بوده است. فرض كنید در منزلتان از تكنولوژی Bluetooth استفاده می كنید و در حال چك كردن E-mailهای خود از طریق تلفن همراه هستید، در همان حال نامه ای از دوست خود دریافت می كنید شما هم نامه او را از طریق Bluetooth به پرینتر كه به این سیستم مجهز است ارسال كرده و یك پرینت از آن تهیه می كنید.
در همین زمان تلویزیون هم مشغول پخش برنامه ای است كه بلافاصله تصویر را به مانیتور انتقال داده و توسط CD-Writer كه به تكنولوژی Bluetooth مجهز است تصاویر را روی CD ذخیره می كند. اینها تنها برخی از موارد استفاده تكنولوژی Bluetooth در زندگی امروز است. تجهیزات مجهز به این تكنولوژی در كنار هم شبكه ای خانگی به نام PAN (Personal Area Network) را ایجاد می كنند.
Bluetooth یك فناوری بی سیم كوتاه برد است كه به تلفنهای همراه ، PDA ، كامپیوترها ، دستگاههای ضبط و پخش استریو ، لوازم خانگی ، اتومبیلها و همه وسایل دیگری كه می توانید ارتباط آنها را با یكدیگر فكر كنید امكان ارتباط می دهد .
بلوتوث یك رشتـه خصوصیت بی سیم است كه ارتباطات كوتاه برد بین وسایل مجهز به تراشه های كوچك و اختصاصی بلوتوث را تعریف می كند.
بلوتوث یك زبان مشترك بین وسایل مختلف می سازد كه به آنها امكان می دهد كه به آسانی با هم ارتباط برقرار كنند و بهم وصل شوند.
وسایل مجهز به تراشه های بلوتوث حدود ۱۰ متر برد دارند و می توانند داده ها در سرعت ۷۲۰ كیلوبایت در ثانیه از طریق دیوار ها ، كیف ها و پوشاك انتقال دهند.
هیجان انگیزتر آنكه اتصال دادن بین وسایل بلوتوث می تواند بدون دخالت مستقیم ما انجام بگیرد. وقتی دو وسیله مجهز به تراشه های بلوتوث نزدیك یكدیگر می رسند ، نرم افزار نهاده شده در تراشه های فرستنده / گیرنده (Server / Client)بلوتوث به طور خودكار یك ارتباط را برقرار می سازد و داده ها را نقل و انتقال می دهد.
با این همه برد كوتاه و سرعت محدود بلوتوث باعث شده است كه برای شبكه های محلی (LAN) بی سیم مرسوم كمتر باشد، چون این شبكه های كامپیوتری معمولاً بیش از ۱۰ متری بلوتوث فاصله دارند و برد سرعتی آنها ۱۰ تا ۱۰۰ متر مگابایت در ثانیه است.
این استاندارد هم چنین یك برد متوسط ۱۰۰ متری را تعریف كرده است ، اما به ندرت به كار می رود ، چون به توان التریكی و هزینه بیشتری نیاز دارد.
هر وسیله بلوتوث حاوی یك تراشه فرستنده / گیرنده مربعی ۴ سانتیمتری است كه در باند فركانس رادیویی ISM (Industrial Scientific Medical) یا صنعتی ، علمی ، پزشكی از ۴۰/۲ گیگاهرتز تا ۴۸/۲ گیگاهرتز عمل می كند. سازندگان و طراحان این فركانس را بدین لحاظ انتخاب كردند كه در سراسر جهان به رایگان در دسترس است و محدودیتهای داشتن مجوز را ندارند.
● Bluetoothاز كجا آمد
شاید جالب باشد تا از تاریخچه نام bluetooth هم اطلاع داشته باشیم این نام از نام یك پادشاه دانماركی به نام Harald Blaatand گرفته شده است. كلمه Blaatand پس از انتقال به زبان انگلیسی به شكل Bluetooth تلفظ شد كه به معنی دندان آبی است.
این پادشاه كه بین سال های ۹۴۰ تا ۹۸۶ می زیست، توانست دانمارك و نروژ را كه در جنگ های مذهبی با هم مشكل پیدا كرده بودند متحد كند و از آن پس شهرت زیادی كسب كرد. در واقع تكنولوژی Bluetooth هم بر پایه اتحاد یكپارچه سیستم های كامپیوتر در قالبی بدون سیستم تاكید دارد كه نماد كار و تلاش پادشاه دانماركی است.
ایده اصلی ایجاد این سیستم در سال ۱۹۹۴ توسط شركت موبایل Ericsson ارائه شد. این شركت به همراه چند شركت دیگر به دنبال یك سیستم ارتباطی بین وسایل الكترونیكی مختلف بودند تا قادر به هماهنگی و سازگاری با هم باشند.
امروزه بسیاری از وسایل ارتباطی مانند PC، PDA، موبایل، پرینتر و... از پروتكل های متفاوت و ناسازگار با یكدیگر استفاده می كنند و همین امر باعث عدم ارتباط مناسب بین آنها خواهد شد. بنابراین شركت های مربوطه تصمیم به ایجاد یك استاندارد مشترك برای انواع وسایل ارتباطی گرفتند تا ارتباط میان آنها تحت یك پروتكل ثابت و مشخص برقرار شود. در حال حاضر Ericsson، Intel، Nokia، IBM و Toshiba از پدیدآورندگان و توسعه دهندگان این تكنولوژی هستند. این شركت ها با تشكیل گروهی به نامBluetooth (Special Interest Group)SIG موفق شدند استاندارد مورد نظر را ایجاد كنند.
هر وسیله ای كه از سیم برای انتقال اطلاعات خوداستفاده نمی كند از امواج رادیویی بهره می گیرد درواقع امواج رادیویی سیگنال هایی هستند كه توسط فرستنده در هوا پخش می شود. امواج رادیویی قادر به انتقال صدا، تصویر و هر نوع Data هستند.
تلفن های بی سیم، موبایل، ماهواره ها، اداره تلویزیون و غیره جزء وسایلی هستند كه ارتباط خود را از طریق این امواج فراهم می كنند. حتی دزدگیر اتومبیل شما هم از طریق امواج رادیویی كنترل می شود
. Bluetooth نوعی از ارتباطات امواج رادیویی ولی با برد كوتاه است و از پروتكل خاصی برای ارسال اطلاعات خود استفاده می كند و به همین دلیل است كه شركت های معتبر سازنده دستگاه های ارتباطی و كامپیوتری علاقه زیادی دارند تا در این پروژه شركت كنند. در واقع تمام دستگاه هایی كه بر پایه Bluetooth ایجاد می شود باید با استاندارد مشخصی سازگاری داشته باشند.
همان طور كه می دانید فركانس های امواج رادیویی با استفاده از واحد هرتز محاسبه می شوند. فرستنده این فركانس ها كه Transmitter نام دارد امواج مورد نظر را در یك فركانس خاص ارسال می كند و دستگاه گیرنده در همان طول موج اقدام به دریافت اطلاعات می كند و دامنه آن GHZ۲.۴۰ تا GHZ۲.۴۸ است.
● مزایای Bluetooth
عوامل بسیاری موجب شده تا شركت ها و موسسات ارتباطی به دنبال استفاده از Bluetooth باشند. یكی از این عوامل محدودیت در انتقال Data از طریق سیم است. دستگاه هایی كه با سیم كار می كنند از طریق رابط های سریال یا پارلل و یا USB به كامپیوتر متصل می شوند. اگر از ارتباط سریال استفاده شود در هر سیكل زمانی یك بیت ارسال می شود و ارتباط پارلل در هر سیكل ۸ تا ۱۶ بیت را ارسال می نماید.
این مقادیر در دنیای ارتباطات پرسرعت امروزی بسیار كم است. تا چندی پیش در مقام كشورهای پیشرفته برای ارتباط اینترنت به طور كامل از ارتباطات سیمی و تكنولوژی هایی چون ISON و DSL استفاده می شد. البته این سیستم ها هنوز هم جزء پرطرفدارترین و كاربردی ترین وسایل ارتباطی در جهان هستند. بگذریم كه در كشور ما هنوز به طور كامل از این سیستم ها استفاده نمی شود و همچنان سیستم قدیمی و بسیار ضعیف Dial up مورد استفاده قرار می گیرد.
به لطف تكنولوژی جدید Bluetooth كشورهایی چون آمریكا و برخی كشورهای اروپایی كه در زمینه تكنولوژی حرف اول را در دنیا می زنند به سمت استفاده از ارتباطات بی سیم بین شبكه ها و اینترنت حركت می كنند كه علاوه بر سرعت زیاد، كیفیت بسیار خوبی را در اختیار كاربرانش قرار می دهد.
از دیگر مشكلاتی كه متخصصین بخش ارتباط با آن سروكار داشتند عدم وجود یك استاندارد مشخص و ثابت برای ارتباط دستگاه های مختلف با یكدیگربود. تا پیش از این هر شركت دستگاه های خود را براساس استانداردهای ارتباطی خود تولید می كرد و به همین خاطر اغلب آنها برای ارتباط با دستگاه هایی از همان نوع ولی متعلق به یك كمپانی دیگر دچار مشكل می شدند زیرا پروتكل ثابتی وجود نداشت. حال این مشكل توسط استاندارد Bluetooth به راحتی قابل حل است. قبل از مطرح شدن مسئله استفاده از Bluetooth متخصصان اعتقاد داشتند كه در ارتباطات نزدیك از اشعه مادون قرمز استفاده شود.
مثلاً در كنترل از راه دور تلویزیون از این سیستم استفاده می شود. تكنولوژی مادون قرمز IrDA نام دارد و مخفف Infrared Data Association است. در عمل ثابت شده كه استفاده از این استاندارد قابل اطمینان است و هزینه بسیار كمی به خود اختصاص می دهد. ولی با این وجود معایبی نیز دارد. اولین مشكل حركت نور در خط راست است. فرستنده مادون قرمز و گیرنده آن می بایست در مقابل هم قرار بگیرند تا ارسال اطلاعات صورت گیرد، در غیر این صورت و وجود داشتن مانعی در بین راه، انتقال اطلاعات به درستی صورت نمی گیرد.
یكی دیگر از مشكلات مادون قرمز اصطلاح «یك به یك» است. به این معنی كه شما فقط می توانید اطلاعات را از یك دستگاه تنها به یك دستگاه دیگر ارسال كنید و در یك لحظه قادر به ارسال اطلاعات از یك دستگاه به چند دستگاه نخواهید بود اما هر دو مشكل IrDA از طریق Bluetooth قابل رفع است. یكی دیگر از دلایل استفاده از تراشه های Bluetooth قیمت بسیار مناسب آن است.
قیمت این تراشه ها عملاً ۱۵ تا ۳۰ دلار است كه با توجه به كارایی بسیار خوب، این قیمت كاملاً مناسب به نظر می رسد.
همان طور كه اشاره شد این تكنولوژی از محدوده فركانس ۴۰/۲ تا ۴۸/۲ گیگا هرتز كه محدوده ای رایگان است استفاده می كند كه ۷۹ كانال ارتباطی را شامل می شود. البته این محدوده در اروپا و آمریكا مورد استفاده قرار می گیرد ولی در ژاپن این محدوده بین ۴۷/۲ تا ۴۹/۲ گیگا هرتز است و ۲۳ كانال ارتباطی را شامل می شود.
هر كدام از این كانال های ارتباطی قابلیت ارسال یك مگابایت اطلاعات را دارد و برد موثر آن ۱۰متر ذكر شده كه شركت های ارائه كننده این سیستم ها تا برد ۷ متر را ضمانت می كنند و بیشتر از آن به فضای اتاقی بستگی دارد كه دستگاه ها در آن قرار دارند و همچنین به میزان وجود دیگر امواج رادیویی هم وابسته است. سرعت انتقال اطلاعات در استاندارد Bluetooth بستگی به نوع سیستم ارتباطی دارد. مثلاً اگر از ارتباط همزمان یا Synchronous استفاده شود نرخ انتقال اطلاعات ۴۲۳ كیلوبایت در ثانیه خواهد بود.
در این نوع ارتباط دستگاه فرستنده و گیرنده به طور همزمان قادر به دریافت و ارسال اطلاعات هستند. در نوع دیگر ارتباط كه ارتباط غیرهمزمان یا Asynchronous نام دارد نرخ انتقال اطلاعات ۷۲۱ كیلوبایت در ثانیه خواهد بود. البته با وجود سرعت بیشتر این ارتباط نسبت به ارتباط همزمان، قابلیت ارسال و دریافت در یك زمان را ندارد. البته تكنولوژی های مانند Wi-Fi كه بر پایه Bluetooth است برد موثر و نرخ انتقال اطلاعات بیشتر می شود.
Bluetooth از سیستم بسیار حساسی نیز برخوردار است و از این لحاظ با استفاده از آن احتمال تداخل بین دستگاه های مجهز به امواج رادیویی به حداقل خود می رسد و حتی در صورت بروز تداخل در ارتباط بلافاصله اطلاعات از بین رفته مجدداً به طور خودكار برای دستگاه گیرنده ارسال خواهد شد. حال این تصور به وجود می آید كه با وجود چندین دستگاه مجهز به این تكنولوژی در یك اتاق چگونه آنها روی یك فركانس مشخص و بدون تداخل با یكدیگر به تبادل اطلاعات می پردازند.برای جلوگیری از تداخل اطلاعات Bluetooth از تكنیكی به نام Spread Spectrum Frequency استفاده می كند و این تكنیك به دستگاه ها اجازه می دهد كه در یك محدوده فركانسی مشخص شده به صورت خودكار تغییر فركانس داشته باشند.
در واقع در این تكنولوژی یابنده كانال آزاد بیش از ۱۵۰۰ بار در ثانیه كانال های ارتباطی را چك می كند تا از كانال های اشغال شده با خبر باشد و در صورت ایجاد یك ارتباط جدید یك كانال آزاد را به آن ارتباط اختصاص دهد.
مثلاً یك دستگاه كامپیوتر در حال ارتباط با پرینتر از طریق فركانس GHZ۲.۴۷ باشد در همین زمان موبایل قصد ارتباط با اسكنر را دارد. با استفاده از تكنیكی كه ذكر شد به طور خودكار فركانس اشغال شده توسط كامپیوتر و پرینتر شناسایی شده و ارتباط موبایل و اسكنر به روی یك فركانس جدید برقرار می شود.
همانطورکه گفته شدBLUETOOTHیک توسعه ی استاندارداست که توسط یک گروه ازسازندگان وسایل الکترونیکی ساخته شده وگسترش یافته است وازهرنوع وسیله ی الکترونیکی ازجمله کامپیوتروموبایل گرفته تاصفه کلید وهدفون را پشتیبانی می کند تا انها را بدون استفاده ازکابل وسیم کشی باهم مرتبط سازد.
● تکنولوژی بلوتوث برای انجام دوکاراساسی طراحی شده است:
۱) ایجاد سازگاری بالایه ی فیزیکی: چون یک فرکانس رادیوئی استاندارد است میتواند برای لایه ی فیزیکی بسیارانعطاف پذیرباشد
۲) وهمچنین درلایه ی پیوند داده ها نیزشرایط مناسبی را فراهم کرده است
مثلا درقسمتی که بایتها فرستاده میشوند و باید توسط لایه کنترل شود برای اطمینان ازاینکه پیغام فرستاده شده باپیغام دریافت شده تفاوتی ندارد باید مشخص شود که دریک زمان چه مقدار بایت درپیغام وجود دارد با استفاده ازاین تکنولوژی به راحتی بایتها کنترل خواهند شد.امروزه شرکتهای که ازسیستم بلوتوث استفاده میکنند وتعداد انها بیش ازهزارعدداست قصد دارند که ارتباطات رادیویی بلوتوث رابه جای ابزارالاتی که برای اتصالات کامپیوتری وتلفنی ودیگراتصالات مهم به کارمیروند جایگزین نمایند.
● فرکانس BLUETOOTH :
ارتباطات بلوتوث در فرکانس ۲۴۵ مگاهرتزبرقرارمیشوند که ازان درکاربردهای بین المللی صنعتی وعلمی و وسایل پزشکی تحت عنوانISM) ) استفاده میشود.
شمارزیادی ازسیستمهایی که ما ممکن است به کارببریم ازاین فرکانس رادیویی بهره می برند.
مانند مانیتورهای کنترل کننده ی کوچک وکنترل هایی که مخصوص بازکردن درگاراژ میباشند ونسل جدید تلفنهای بیسیمی ازفرکانس های باند(ISM) استفاده می کنند.
یکی ازراه هایی که بلوتوث ازایجاداختلال سیستمهای دیگرپیشگیری میکند توسط فرستادن سیگنالهای خیلی ضعیف باقدرت۱میلی وات است درمقایسه باان اکثرموبایل های قدرتمند توان ارسال سیگنال تا۳ وات رادارند.
این امکان ندارد که چندین سیستم دریک زمان تحت یک فرکانس کاملا شبیه بهم باشند زیرابلوتوث ازتکنولوژی پیشرفته ای با نام(طیف فرکانس های توسعه یافته)استفاده میکنددراین تکنیک یک سیستم میتوانداز۷۹مدل فرکانس هایی که از محدوده ی فرکانسی طراحی شده به طورتصادفی انتخاب شده وتحت یک قاعده ی منظم به یکدیگرتبدیل شده انداستفاده کند.
اززمانی که هرانتقال دهنده ی تحت بلوتوث ازتکنولوژی انتقال اتوماتیک فرکانس های توسعه یافته استفاده میکند محال است که دوانتقال دهنده دریک زمان مشخص یک فرکانس مشابه داشته باشند.
واززمانیکه ایجاداختلال روی یک فرکانس مخصوص تنها درچند صدم ثانیه طول می کشد این تکنیک خطرات اسیب پذیری تلفن های استفاده کننده ازپورت ومانیتورهای کوچک را به طورچشمگیری کاهش داده است.این سیستم ها یک شبکه ی شخصی ایجاد میکنند(PAN)یایک(PICONET)که ممکن است
چندین اتاق رابهم متصل کنند یاممکن است یک فاصله ی بسیارکوتاه بین تلفن بین موبایل روی کمربند باهدفون روی گوش شما را جهت یابی نماید.
● معایب بلوتوث:
▪ چگونه مشکلات اتصال بین کامپیوتر وتلفن توسط سیستم بلوتوث را حل نماییم؟
ما میتوانیم فایل ها را از کامپیوتر به تلفن انتقال دهیم اما هنگامی که تلاش میکنیم تا آنها را باز کنیم اگر خطای ۳۶۵۰رادهد مبنی بر اینکه ارتباط قطع شده است ونمی تواند دوباره آن را برقرار کند واگر سیستم عامل win xp روی کامپیوتر باشد باید بدانیم که بلوتوث را پشتیبانی نمی کند.
▪ چگونه با سیستم بلوتوث می توان در یک لحظه ۱۰۰ فایل را انتقال داد؟
▪ چگونه می توان انتقال فایل ها را به درستی انجام داد؟
۱) ابتدا درایور را برای blue tooth angle نصب میکنیم.
۲) نصب pc suit
۳) کلیک راست روی دکمه ی bluetooth درmenu bar .
۴) ساختن یک پورت سریال(شخصی) برای bt در local servic.
۵) ساختن یک پورت سریال برای کاربران client.
۶) چک کردن ایکن m router روی جعبه که باید روی ان علامت پورت com باشد.
۷) فعال کردن تلفن روی سیستم blue tooth .
۸) کلیک راست روی ایکن bt وباز کردنmy blue tooth places .
۹) روشن بودن کامپیوتر و تلفن به طور همزمان.
▪ حالا اگر روی ایکن پورتcom کلیک کنید تلفن از شما میپرسد:ایا میخواهید auto rise کنید؟
yes را انتخاب میکنید.حتی اگر error داد مهم نیست.
اگرblue tooth را قبل از روشن کردن ان باز کنیم پیغام system error میدهد.
اگر در این زمان تلاش کنید که یکconnection بگیرید تلفن صدایی ناگهانی میدهد و بعد از ان blue tooth از کار میافتد و باید نرم افزارهای مربوط به ان را عوض کرد.
● پی بردن به مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری:
برای فهمیدن اینکه مشکلات سخت افزاری اند یا نرم افزاری اگر در هنگام بروز خطا کد#۲۸۲۰# را به همراه ادرس بلوتوث دریافت کردید ,یعنی مشکل شما نرم افزاری است.
ولی اگر در هنگام بروز خطا یک diolog box خالی دریافت کردید و ادرس blue tooth در ان نوشته نشده بود,یعنی مشکل سخت افزاری است.
در هر دو صورت شما مجبورید که از تکنولوژیnokia برای برطرف کردن مشکل خود استفاده کنید,که به این تکنو لوژیwarz میگویند.
● برخی از مشکلاتblue tooth :
هر زمان که روی power lock سوئیچ کنیم وبعد restart کنیم اگر پیغام خطای
۶۶۰۰ را بدهد و swich off, power lock کند,باید power lock را به صورت دستی swich on کنیم.
▪ به روش های زیر:
(۱ power lock v۱.۰۲ -autoexecdaemon۶۰ v۱.۴۰
(۲ power lock v۱.۰۱ -autoexecdaemon۶۰ v۱.۳۰
(۳power lock v۱.۰۰ - no autoexecdaemon۶۰
و اگر همه ی این روش ها نتیجه های شبیه به هم دادند بایدfs caller نصب کنیم تا سیستم درست کار کند.
هنگامی که phone up را(برای چک کردن قسمت داخلی که با blue tooth در ارتباط است )اگر صدای خش خش از ان شنیدید باید کانکتور باتری را که روی مادر بورد است عوض کنیم.چون احتمالا مادر بورد de carbonised شده است و یا مشکل به خاطر رطوبت هواست.
هنگامی که باتری را گذاشته و تلفن را روشن کنیدوبخواهید که ارتباط ان را با blue tooth برقرار نمایید.اگر تلفن برای یک ثانیه روشن شود و دوباره خاموش شود,باید حتما باتری را عوض کنید.
● Wi-fi چیست؟
این استاندارد از زیرمجموعه Bluetooth است و تحت آن ارتباطی با قدرتی بیشتر از خود Bluetooth ایجاد خواهد شد. ارتباط Wi-Fi كه مخفف Wireless Fidelity است بیشتر بر پایه ارتباط شبكه اینترنت به صورت بی سیم تاكید می كند و همین امر باعث محبوبیت بسیار زیاد آن شده است با استفاده از این تكنولوژی به راحتی در مسافرت، هواپیما و یا هتل می توان از طریق Laptop به اینترنت متصل شد.
Wi-Fi كه همان استاندارد IEEE۸۰۲.۱۱ است در مدل های ۸۰۲.۱۱a و ۸۰۲.۱۱b مورد استفاده قرار می گیرد و استاندارد اصلی آن IEEE۸۰۲.۱۱b است. در این مدل حداكثر سرعت انتقال اطلاعات ۱۱Mbps است و از فركانس رادیویی ۴/۲ گیگاهرتز استفاده می كند. برای سرعت بخشیدن به این استاندارد مدل دیگری نیز به نام ۸۰۲.۱۱b+ ایجاد شده كه سرعت انتقال را تا ۲۲mbps افزایش می دهد. در مدل ۸۰۲.۱۱a سرعت اطلاعات حدود ۵۴mbps است و از فركانس ۵۰GHz استفاده می شود. به طور حتم این مدل در آینده ای نه چندان دور جای ۸۰۲.۱۱b را خواهد گرفت.
برای استفاده از این سیستم ایستگاه هایی به نام Access point در مناطق مختلف و به فواصل چند صد متری قرار می گیرد. این ایستگاه ها امواج رادیویی را در هوا منتشر می كنند و هر كامپیوتری كه به Wi-Fi مجهز باشد و در محدوده این ایستگاه ها قرار داشته باشد قادر به استفاده از اینترنت است و كاربران با قرار دادن یك كارت سخت افزاری IEEE۸۰۲.۱۱b و یا وصل كردن یك دستگاه Wi-Fi اكسترنال از طریق USB به كامپیوتر خود قادر به استفاده از این سیستم هستند.
قیمت اینترنت در این سیستم بسیار مناسب است. مثلاً در كشور آمریكا یك Account نامحدود یك ماهه با این سرویس به مبلغ ۲۰ تا ۳۰ دلار در اختیار كاربران قرار می گیرد. از نظر برد موثر هم حداكثر تا ۱۵۰ متر اطراف Access Point مورد پوشش قرار می گیرد. در این حالت سرعت انتقال ارتباط ۱mbps است. البته هر چقدر فاصله كاربر با ایستگاه اصلی كمتر از ۱۵۰ متر باشد سرعت انتقال اطلاعات بیشتر خواهد شد. مثلاً سرعت انتقال اطلاعات در فاصله ۱۰۰ متری mbps۵.۵، در فاصله ۸۰ متری ۸mbps و در فاصله ۵۰ متری و كمتر از آن ۱۱mbps است
● اولین محصول بر اساس پBluetooth ۱.۲
این هد ست نخستین محصولی است كه بر اساس استاندارد بلوتوث ۱.۲ ساخته شده و برای مصارف تلفن بی سیم كاربرد دارد.
كه BT۸۰ نام دارد.
این محصول یك صفحه نمایشگر آبی دارد و كاربر علاوه بر انتخاب صدای زنگ مورد علاقه می تواند از امكانات نمایش شماره یا ID caller و همچنین لرزاننده استفاده كند.
همچنین این محصول دارای یك سیستم كاهش دهنده نویز است كه در هنگام مكالمه صداهای محیطی مزاحم را كاهش می دهد.
وزن این محصول ۲۵ گرم است و برای شش ساعت مكالمه مداوم و ۲۰۰ ساعت حالت آماده standby طراحی شده است.
این کاپشن را شرکت Scott eVest تولید کرده که مجهز به mp۳ player است و میشود برای تلفن های همراه ازان به عنوان bluetooth headset استفاده کرد کنترل ان روی آستینش نصب میشود. ونام ان MP۳ BLUEاست.
نوشته شده توسط آزاده نجیبی
منبع : سایت همکلاسی


همچنین مشاهده کنید